tirsdag den 3. februar 2015

At lære at hækle er ikke det nemmeste...

...når man er venstrehåndet som jeg er.

Min elskede faster, der var en meget blid og tålmodig kvinde og lærte mig at sy, brodere og strikke* m.m., ja hun måtte opgive at lære mig at hækle. Hun var højrehåndet og jeg fattede det bare ikke, når hun viste det...jeg kunne ikke "dreje" metoden inde i hovedet.

En gang imellem har jeg forsøgt at lære det ved at låne hæklebøger, men de viser det også altid kun for højrehåndede - og så opgav jeg hurtigt.

Forleden var jeg på biblioteket og låne et par håndarbejdsbøger, herunder strikkebøger til baby/børnetøj (har jo fået en dejlig niece). Jeg kunne ikke dy mig - og lånte (endnu) en hæklebog med hjem...

I går købte jeg Hendes Verden, hvor der fulgte en hæklebog med. Det var nu ikke derfor jeg købte bladet; Når jeg endelige køber ugeblade, er det oftest det blad, da det er det bedste, synes jeg.

Nå, men så i går fblev vildt og voldsomt IRRITERET over, at jeg (stadig) ikke kunne hækle...og ikke mindst frustreret over, at diverse forklarende tegninger/fotos vises med en højre hånd...det kan jeg jo ikke bruge til noget! Nå!

Så forsøgte jeg på nettet....for nu havde jeg altså fået i hovedet, at jeg ville lære at hækle...!

Jeg fant hurtigt en del debatsider, hvor andre venstrehåndede beklagede sig over det samme som jeg...og så var det jeg faldt over en YouTube-video..."and the rest is history", fristes jeg til at sige.

Godt nok hækles der ret hurtigt i videoen, men den kan jo ses flere gange...og med et havde jeg hæklet mine allerførste luftmasker:


Ikke specielt jævnt...men for pokker, jeg har hæklet!

Næste ting jeg kastede mig over var videoen med kædemasker:


Så begyndte jeg at få blod på tanden...og tænkte at jeg da lige ville lære fastmasker også, nu jeg var i gang...som sagt så gjort:


Jeg kunne dog godt se, at jeg lavede et eller andet forkert...siden jeg fik færre og færre masker...så jeg prøvede igen...

...med samme resultat:



Derfor tog jeg hækletøjet med på job i dag og spurgte en hæklekyndig kollega om hjælp...og der var sørme hjælp at hente; hun forklarede mig om vendemasker og at man til fastmasker skal lave en luftmaske....og så begyndte det at se pænere ud:


Selvfølgelig laver jeg stadig fejl; kanten er endnu ikke helt lige...men jeg er på vej :)

Når jeg en gang behersker fastmaskerne nogenlunde, har jeg på fornemmelsen, at jeg kaster mig over stangmaskerne, omend det lyder forvirrende med halve, hele og dobbelte..!

Hvorom alting er, så er jeg temmelig tilfreds med, at jeg har knækket hæklekoden ved hjælp af et par videoer på nettet!

Her er blot linket til den første video...så kan man nemt finde de andre.



...og da jeg så lige ledte efter ovenstående video, fandt jeg denne, amerikanske.....som er endnu bedre:



Foreløbigt har jeg kun set 1. del...og den er superinstruktiv, så hvis du er venstrehåndet og har lyst til at lære at hækle, så se endelig den video! :)


*Strikke og strikke er nok så meget sagt, eftersom jeg kun kan slå op, strikke ret og vrang, tage ind/ud og lukke af. Det kommer man ikke langt med, når man ikke kan forstå en strikkeopskrift. (En af de bøger jeg lånte forleden har dog vist en strikkeopskrift på en hue, som jeg TROR jeg kan tyde, vi får se... )

6 kommentarer:

  1. Jeg er ikke venstrehåndet, men jeg synes, det er godt, du fik knækket koden. Jeg er slet ikke til håndarbejde, men har da hæklet en gang i tidernes morgen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er helt fantastisk endelig at have knækket koden :)

      Slet
  2. Jeg er venstrehåndet, men mine forældre tog aldrig hensyn til det, så jeg fik lært at strikke, hækle og brodere med den forkerte hånd for mig. Jeg klipper også også med højre.
    Men fedt at du nu kan være med på moden og hækle. Det elsker jeg at gøre, når jeg bliver lidt træt af strikkepindene. Jeg kan altså også kun strikke ret/vrang, tage ind/ud og lukke af, men det er også det vigtigste. Jeg er ikke til hulmønster, så jeg overlevet ikke at kunne læse sådan en opskrift :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Sjovt du nævner det...men jeg klipper med højre...kan slet ikke klippe med venstre. Lige så bruger jeg pc-mus med højre, men så stopper festen også.
      Jeg KAN godt bruge højre hånd til at spise med ske...men det virker "generende inde i hovedet", så jeg gør det kun "til fine selskaber". ;)

      Mht. strikkeopskrifter, så irriterer det mig, at jeg ikke forstår en hel del af diverse forkortelser...indtil videre har jeg vist kun en gang før strikket efter en opskrift...og det var da kun fordi min daværende arbejdskollega "kiggede mig over skulderen" og forklarede hvad der mentes. Men som sagt, tror jeg nu jeg har fundet en let opskrift jeg kan tyde...skal nok fortæle mere, når jeg er gået i gang med den.

      Slet
  3. Hmmm mine kommentarer forsvinder i den blå luft så nu gør jeg det bare kort :-))) ring endelig hvis du har brug for hjælp. Fedt at du knækkede koden nemlig

    SvarSlet
    Svar
    1. Mærkeligt dine kommentarer bare forsvinder?! Mystisk.
      Jeg har stadig bøvl med kanterne...jeg får færre og færre masker for hver række. Kollegaen har vist og forklaret mig, at den yderste kan være svær at hækle igennem, men den er jeg meget opmærksom på nu...men det "krymper" stadig...

      Tror ikke det vil hjælpe så meget at ringe...desværre....men hvis du nu kiggede forbi i min vinterferie...(Her står jo også en kæmpekasse med haveblade til dig) så... ;)

      Send evt. sms :)

      Slet