søndag den 15. februar 2015

Det kan spærtræ-rester så også bruges til...

Når loftets gulvareal skal udvides, skal der bl.a. bruges spærtræ til at sømme gulvpladerne fast på. Vi købte dem med vilje lidt for lange...faktisk 60-70 cm for lange, da jeg havde udtrykt ønske om at få lavet en "kompost-si" af resterne.

Inden jeg fortæller mere om den si, er dog her billeder af loftet
  • før gulvpladerne blev lagt på
  • efter gulvpladerne er lagt på 
  • og til sidst med kasserne sat på plads

Vi er meget tilfredse med resultatet - og godt nok er der mange kasser deroppe lige nu, men vi har snakket om at lave et loppemarked/garagesalg indenfor det næste 1-2 år (Når alle skuffer og skabe i huset også er blevet gennemsorteret, så vi kan komme af med det hele på en gang. Det der så ikke bliver solgt, ryger direkte på omlastepladsen.)

Tilbage til kompost-sien.

Efter jeg har taget min kompostspand i brug er komposten udenfor lynhurtigt blevet fyldt op, så det er på høje tid, at jeg får taget noget af jorden ud fra bunden (hvor den har en luge).

Komposten er egentlig fin, men den er ikke helt omsat endnu, der er stadig grenrester i og derfor ville det jo være smart med en slags si, så jeg kan få siet de større stykker grene fra.


Denne "si" er dog så stor at jeg ikke bare sådan lige kan holde den og ryste den som en si; den er nemlig beregnet til at lægge henover trillebøren, så den gode kompostjord ryger direkte i trillebøren. Jeg burde så kunne nøjes med at "røre rundt" i komposten med hænderne for at få den siet. Det er i hvert fald planen.

Inden jeg kan tage sien i brug, skal den dog lige have noget træbeskyttelse, det håber jeg at nå i morgen.

Jeg ønsker mig naturligvis også en mere handy si, men den haster det ikke så meget med. Under alle omstændigheder glæder jeg mig til at tage min nye si i brug...når det bliver bare en smule varmt i vejret (7-8 grader)

2 kommentarer:

  1. Det er en genial ide. Fik lige skrevet tre meter mere i en kommentar, men den forsvandt og nu gider jeg ikke begynde forfra.. :-) vi ses jo også i morgen så..

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeps...godt nok er den megatung, men det betyder jo den ligger stabilt på trillebøren :)

      Slet