mandag den 9. februar 2015

Fem kvarters ren lykke :)

På trods af en til tider heftig vind, har det da været et fantastisk vejr i dag.

Derfor var der heller ingen tvivl i mit sind om, at jeg bare måtte en tur i haven, når jeg endelig kom hjem fra job. Som sagt så gjort - og det var ren lykke fra første sekund!

Nøj, hvor jeg har savnet det og mit hjerte jubler ved synet af alt det, der nu pibler frem. Med ansigtet tæt på skyggebedene i dag, opdagede jeg at både lupiner og akelejer er begyndt at spire...


...ligesom min clematis alpina er fyldt med knopper :) 


Jeg stødte også på adskillige mariehøns :) - ligesom jeg opdagede, at jeg faktisk har erantis (1-2 stykker) i alt tre steder i haven...og altså ikke kun et sted, som jeg troede!

Det er ikke mange erantis og jeg vil da også gerne have flere, men de få stykker betyder meget for mig, da de har stået i min nu afdøde fasters have.

Fem kvarter er ikke ret lang tid til havearbejde, men så blev det for koldt at være ude - jeg har jo også en ryg jeg skal passe på, så jeg stoppede, da jeg havde renset de to skyggebede og fejet Sydhaven.


En enkelt buksbom er gået ud, men da jeg alligevel skal have lavet et hul i buksbomhækken ind til stenbedets stensti til foråret, har jeg en erstatningsplante klar.


Næste gang vejret er godt (håber sådan det blive i morgen!) står stenbedet for tur. Der er en del ukrudt jeg lige så godt kan få fjernet nu inden det begynder at kvæle bedets planter.

Da jeg gik og fejede i Sydhaven bemærkede jeg forøvrigt, hvor grønne fliserne allerede er blevet efter mindre end 1½ år. Det undrer mig nu ikke, da den tidligere græsplæne var fyldt med mos på det sted.

Jeg har ikke tænkt mig at gøre noget som helst ved fliserne, udover at fjerne ukrudt mellem fliserne - jeg kan nemlig godt lide den grønne patina :) Så ser det ikke så nyt ud.

Apropos patina, så ses det tydeligt på de to nederste fotos, at chaussestenene også ret hurtigt får patina. Stenene til venstre blev lagt maj '14, dem til højre blev lagt september '13 - og har altså en vinter mere på bagen.

Har du været i haven i dag?

3 kommentarer:

  1. Ja jeg kan godt se patinaen, det ser da ok ud. Godt du nåede lidt i haven og opdagede nyt derude, det er bare så opmuntrende, men du har ret, det blev hurtigt koldt. Du må så være en af dem, som har vinterferie i næste uge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Korrekt...først vinterferie fra næste uge....dvs...jeg har en fridag på fredag...så ferien starter torsdag eftermiddag allerede. Det er jeg ikke ked af. Håber på godt havevejr...og hvis ikke, så skal jeg til at så under alle omstændigheder, så det bliver en god ferie :)

      Slet
  2. Hvor det dog pyntede :)

    Håber også jeg kan komme til at rydde lidt op i vores få bede nu her når jeg får barsel fra fredag :)

    SvarSlet