søndag den 21. august 2011

Det første højbed

Så fik jeg sandelig mit første højbed - som også er højt - hvilket jo ikke altid er tilfældet med den slags bede ;o) Forøvrigt en hel anden slags end jeg havde overvejet - og faktisk en hel del hurtigere og ikke mindst, billigere, end hvis jeg skulle have betalt en tømrer.

Forleden - på min fødselsdag - fik jeg lagt seks 40x40 fliser:

 

 I dag fik jeg så - i fødselsdagsgave fire styk "palle-kraver", som de hedder på svensk.

   

 De passer perfekt ned over fliserne, så det var bare med at få dem stablet. Det tog under fem minutter og så var det første højbed her på matriklen en realitet.

 

 Så skulle der ellers flyttes jord, både min mor, søster og nevø hjalp til...så der gik ikke ret lang tid før "højen" midt i haven var fortid.

Nu kan jeg så få klargjort bedet der, flytte lidt planter og plante nogle af dem, jeg stadig har stående i potter. Jeg mangler sådan set bare tiden til det, nu hvor skolen atter er begyndt :o)

 

 Efter højen var elimineret, fyldte jeg mere jord i bedet fra jordbunken i "baghaven". Det passer så glimrende, at det regner nu, så jorden kan falde lidt sammen. Næste opgave bliver så at lægge noget fiberdug og så god jord oveni - og så kan jeg flytte mine jordbærplanter og rabarberen op i bedet. Det glæder jeg mig til :o)

 

 For en god ordens skyld; presenningen skal næsten ikke kunne ses, når først der er fyldt op med jord. Foruden højbedet fik jeg også to flotte, gule chrysantenum, som jeg skal have sat i potter - det når jeg forhåbentlig i morgen.

 

 Jeg kan jo nemlig godt lide gule blomster - bortset fra ukrudt ;o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar