søndag den 2. november 2008

Respekt! (Langt indlæg)

Nu har jeg i foreløbigt 7 uger haft "fornøjelsen" af et stedse ringere syn og mit liv er nærmest stillestående.

For godt nok er synet på mit venstre øje blevet forbedret, (fra ÷12,5 til ÷2,5) men jeg er stadig nærsynet på øjet.

Til gengæld er synet på højre øje blevet markant forringet indenfor de sidste par uger. Jeg har ikke fået målt synet på højre øje siden d. 16. september (÷9,0), men den begyndende grå stær på det øje, er eskaleret og føles nu næsten lige så slem, som den var på venstre øje før operationen.

I hvert fald har jeg nu "glæde" af dobbeltsyn på øjet. (Hvis jeg f.eks. kigger på et rødt trafiklys på 20-25 m afstand, ser jeg 2-3 røde lys!) Så, for tiden har jeg intet øje, der kan se normalt. Det giver en hel del "brille af- brille på-skift" i løbet af en dag.

 Hvis jeg skal se lidt længere væk (f.eks. TV eller elever på bagerste række) har jeg briller på (venstre glas er tapet til=klap) og så kan jeg så nogenlunde se, godt nok med dobbeltsyn, men bedre end med venstre øje.

 Når jeg skal se noget tæt på (f.eks. avis-"læsning") ryger brillerne af og højre hånd op for højre øje, fordi jeg ellers bliver generet af det slørede syn på højre øje.

 Hver gang mit blik så flytter sig (henover en tekst f.eks.) så bliver synet sløret et øjeblik og der ryger ligesom en "film" henover synet, før øjet har stillet skarpt igen. Om det bliver ved med det også efter 2. operation har jeg ingen anelse om, men det er da muligt det er prisen fremfor at blive blind.

 Som skrevet tidligere bruger jeg ualmindelig meget energi på bare at SE og derfor er jeg konstant træt og har ingen problemer med at sove 10-12 timer i døgnet. Det giver selvfølgelig også problemer på jobbet og jeg har måttet sande, at min øjenlæge fik ret, da hun sagde, at jeg nok ikke skulle regne med at kunne passe mit job, før jeg var færdigopereret.

Derfor er jeg nu deltidssygemeldt. Hvis det ikke hjælper/aflaster hedder næste skridt fuld sygemelding. Så vidt håber jeg ikke, det kommer. Det er ikke spor fedt ikke at kunne passe sit job, som man plejer.

Igennem de sidste par uger har jeg oplevet mange gange, at selv bittesmå konflikter, som jeg normalt kan klare i en håndevending, dræner mig for energi, jeg er begyndt at få problemer med at huske og jeg har mistet det store overblik, jeg normalt har over min undervisning (Det er IKKE sjovt, skulle jeg hilse og sige!)

 Eftersom jeg ikke selv må føre motorkøretøj (Jeg tør nu heller ikke!) før jeg er blevet opereret igen, er det meget begrænset, hvor meget jeg ser folk omkring mig. Heldigvis er jeg vant til at være meget alene, for ellers ville jeg da forlængst være gået amok.

 Jeg ser kolleger og elever på jobbet, cirka een gang om ugen har jeg mulighed for at købe ind (når jeg får kørelejlighed - hurra for klubkammeraterne!) og så ser jeg ellers blot mine de 4 vægge herhjemme.

Det hænder et par af klubkammeraterne lige kører forbi, men ellers ser jeg ingen. Jeg kommer ikke rigtig ud selv. For det første er jeg bombet efter en arbejdsdag og for det andet er den telebus vi har herude, meget svær at få lov at benytte, da den næsten altid er optaget. (Det er mig en gåde, hvorfor de så ikke indsætter endnu en bus!) så mit HF-italiensk har jeg kun deltaget i 2 gange - for 2 måneder siden! - det er sgu surt.

 På denne side af jul har jeg derfor ryddet min kalender for alle aftaler/kurser, bortset fra en enkelt: min nevøs 1års fødselsdag.

 Mht. den udskudte operation af højre øje, har jeg fået en patientvejleder til at hjælpe mig. Eftersom jeg jo skal have operationen i fuld narkose, kommer det til at tage sin tid, eftersom operation i privat regi dermed er udelukket. (Min patientvejleder har forsøgt den vej.)

 Jeg håber stadig at kunne blive opereret inden jul, men det er jo ikke sikkert mit ønske går i opfyldelse. Jeg må trøste mig med, at selvom min livskvalitet for tiden afgøres af ventelisterne til det offentlige sygehusvæsen, så bliver den meget bedre igen, så snart jeg er blevet opereret!

 Det er muligt jeg ikke lærer så forfærdelig meget af dette her - andet end at sætte pris på mit helbred, og det er da også en god ting at lære! - men en ting er ihvertfald sikkert: Folk med kronisk dårligt syn (eller andre fysiske lidelser for den sags skyld) har min allerdybeste

R E S P EK T!!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar