torsdag den 13. april 2017

Billeder fra haven

Vejret har ikke rigtig tilladt os at lave alt det udenfor, som vi gerne ville. Vi er dog kommet et pænt stykke vej med et lille byggeprojekt, som jeg fortæller mere om, når det er færdigt.

Jeg fik knipset nogle billeder i dag. Når det ikke regner eller solen skinner, har det været fint fotovejr.



 Denne her kan jeg ikke lige genkende. Jeg formoder det er ukrudt? Hjælp mig lige, hvis I kan? Den har sået sig i Sydhavebedet, helt inde under udhænget, hvor der er knastørt.

 Min første kobjælde; Pulsatilla 'Papegeno'

 Mine kejserkroner - de gule står i forhaven, de orange-røde i Flammebedet.
 
 


 Den nye clematis macropetala 'Maiden Hall' er den første til at springe ud i år. Ikke så underligt, da den stadig står i udestuen.

 Min nye primula 'marginata' er bare så sød.
Igår fik jeg sået de sidste af de frø, der skal sås indendøre - jeg er godt nok sent på den i år:

Irlandsklokke - grøn/lime
Nyresnerle Nicotiana 'Affinis' - duftende - hvid
Nicotiana 'Crimson Bedder' - rød
Asters, ' Harz ' (meget lys ferskenfarvet)

Grandpa Ott's Pragtsnerle - Ipomoea Purpurea -  mørklilla/sorte striber
Ipomoea 'Crimson Rambler' - rød m/hvid midte
Ipomoea 'Heavenly Blue'
Dusksalvie (fra have i Roskilde)Rudbeckia 'Cherry Brandy' - kirsebærrød
Rudbeckia 'Gloriosa Daisies'
Salvia splendens 'Blaze of Fire' - rød
Blodamarant 'Oeschberg' - Amaranthus cruentusSolsikke 'Velvet Queen'


Så vidt jeg kan overskue, mangler jeg kun at så 
Hør 'Rubrum' - Linum Grandiflorum, men den skal sås direkte på voksestedet. Tror nu nok jeg sår den i en potte, udendørs, når det er blevet lidt varmere.


Jeg mangler stadig at ompotte - det skal jeg bare have nået her i påsken....

Apropos påske, så må I have en dejlig en af slagsen :)

18 kommentarer:

  1. Hei!
    Så fint det er hos deg nå. Ser at jeg har mye å glede meg til. Akkurat nå snør det her. Det er bare å lukke øynene og holde seg innendørs. Håper på bedre vær i morgen.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh nej...vi gider altså ikke mere sne.... her har det også sneet hos nogle idag...i hvert fald på Fyn. Håber det holder sig væk fra Stevns.

      Slet
  2. Så flotte primula og keiserkroner du har! Lykke til med dine nysådde frø :)

    SvarSlet
  3. Åh irlandsklokke er fin! Den har jeg ikke sået, men har lige startet en anden omgang op indendøre, for mit kommer jo ud i drivhuset, når det er spiret. Sikke mange smukke forårsbebudere du har!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er spændt på om Irlandsklokken spirer. Der er faktisk en del af frøene (her i anden omgang) der endnu ikke er spiret, så det er muligt de er blevet for gamle.

      Slet
  4. Fine billeder fra haven. Spændende med ny projekt. Jeg mangler også at få sået, det må blive i morgen. God påske til jer. Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Håber også du har haft en dejlig påske.

      Slet
  5. Herligt med alle forårsblomsterne - det trænger vi til :-)

    Kunne det være en løgkarse, som har sået sig i dit bed - prøv at google den. Hvis det er, så kan kan du bruge den som en krydderurt hvor b¨de bloms tog blade er spiselige og kan bruges om et alternativ til løg, purløg eller karse. Jeg har dem selv i min have og hvis den spreder sig lidt for meget, så er den meget nem at rykke op.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har nok ret i at det er løgkarse - jeg har hevet den op i dag...jeg er ikke særlig god til at huske at bruge krydderurter i maden (bortset fra alm. purløg og persille...der står lige uden for køkkenet.) Desuden er jeg megatræt af selvsåede planter i haven..(akelejer undtagen) så derfor røg den op. :)

      Slet
  6. Jeg ser frem til at du løfter sløret for dit projekt!
    Kejserkronerne er meget smukke og det er din Klematis og Primula også, jeg vil så gerne have mange primula og tror at jeg skal have fokus på det for de er skønne forårsblomster.
    Jeg tror som Susanne at det er løgkarse du har - jeg har den også fordi jeg har ladet en enkelt så sig og den smider frø for et godt ord;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det varer lige nogle dage inden jeg kan fortælle om projektet, da vi ikke er kommet videre siden i torsdags.
      Løgkarsen ER røget ud, gider ikke flere selvsående planter...bortset fra akelejer.

      Slet
  7. Masser af dejlige blomster i din have, men når man også tænker på hvor meget du får med hjem fra dine udflugter til forskellige planteskoler...
    Din ukrudt ligner løgkarse. En ret smuk plante som får lov at stå på udvalgte steder i min kolonihave.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja, her røg løgkarsen ud, da jeg læste at den var lidt for god til at frøsprede sig. Det har jeg rigeligt med planter der gør i forvejen.

      Slet
  8. Spændende hvad du nu har fundet på at bygge, jeg tror godt jeg kan gætte det :o)) jeg har slet ikke fået skrevet tak for de smukke Rosenblade, dem får Lisbeth svært ved at vriste fra mig :o)) Men jeg skal nok dele :o)
    Skønne billeder fra Haven, her har jeg også været ude siden i morges og et af mine store byggeprojekter er blevet næsten færdig i dag :o))
    Knus fra Mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha...ja det kan du jo nok gætte....det varer lige nogle dage inden jeg skrivere mere om projektet.

      Slet
  9. Ene dejlige ting du viser, også den ukrudt, som jeg også har-spændende at læse Susannes svar omkring den.
    God fornøjelse med det hele og rigtig god påske.
    Hilsner Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak skal du have.
      Håber du havde en dejlig påske.

      Slet