onsdag den 5. april 2017

Sofadage

Det er ikke meget jeg får set til min have i disse dage. Til gengæld får jeg set rigeligt til sengen og sofaen, men sådan er det nu en gang. (Jeg håber jeg er tilstrækkelig frisk til at tage på job fredag.)

Jeg får derfor ikke taget mange billeder fra haven, men et par stykker har jeg dog fået taget:
 Krokus imperati 'de Jäger' er stadig supersmuk.

Tulipa 'Fusil' svigter mig heller ikke i år :)
 Der er dog åbenbart et eller andet, der gnaver af den i år...men jeg får ikke undersøgt det nærmere før om et par dage.

 Nogle af mine nye botaniske tulipaner er også sprunget ud. bl.a. 'Turkestanica' men den har jeg ikke lige fået taget et ordentlig billede af.

Tulipa 'Guiseppe Verdi' lyser dejligt op. Jeg havde troet den ville være mere rød, men pyt - jeg har jo ikke noget imod den gule farve :)

 I lørdags indkøbte jeg lidt "haverelateret" på nettet - og det er selvfølgelig ankommet, mens jeg ligger syg og ikke kan komme i gang.

Det er på høje tid jeg får ompriklet (og sået 2. runde) og da jeg var ved at løbe tør for 10 cm potter, måtte jeg jo bestille nogle nye. De er så godt nok 11 cm, da 10 cm var udsolgt, men pyt.

En pose planteskilte blev det også til.

Ja, jeg ved godt, jeg lavede mine egne planteskilte i år, men de har desværre ikke fungeret helt efter hensigten, da vandet - på trods af 2x laminering - er trængt ind og har visket det meste af skriften ud.

Derfor har jeg måttet købe nogle skilte til at sætte i de planter jeg giver væk, så folk ved hvad de får.
Apropos planteskilte, så har jeg - som tidligere nævnt - også investeret i de sorte af slagsen. I første omgang købte jeg 75x20 cm  og 25x15 cm.

I løbet af de sidste par uger, er jeg begyndt at skrive på dem - og fandt hurtigt ud af, at jeg slet ikke havde fået nok hjem.

Jeg fandt et sted, hvor de var noget billigere og i går kom posten så med 225 ekstra. Så burde jeg kunne klare mig et stykke tid.
Det er forøvrigt noget af en opgave jeg har givet mig selv...bare det at få skrevet alle mine storkenæb ned tog en rum tid. Der er stadig storkenæb i haven, som jeg enten ikke kender navnet på, eller hvor skiltet er blevet væk.
Jeg gætter på jeg har omkring 26-27 forskellige.
 Jeg er også gået i gang med nogle af de andre blomster i haven, men der er lang vej endnu.
Til gengæld tror jeg, det er noget jeg vil glæde mig over, når først jeg har fået sat skilte ved de fleste af mine planter.
De lange af skiltene er til haven, hvor de kan stikkes et godt stykke ned - og de korte bruger jeg til krukker/potter. Bl.a. til dahlia.

18 kommentarer:

  1. Også en af grundene til at jeg ikke sår så meget, jeg hader at skrive på skilte, det er en ordentlig omgang for dig. I dag går du ikke glip af noget i haven, så du kan roligt hygge dig på sofaen. Ja den krokus er flot og temmelig sen, det er jo fint nok, når de andre er afblomstret.
    God bedring

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak..jeg bemærkede blæsevejret, da jeg kort var ude. Kedeligt med sådan en blæst.
      Her har jeg stadig en del krokus i blomst. Det skyldes nok at det meste af min have først får sol efter middag....indtil vi har maj/juni.

      Slet
  2. Ja, den krokusen er veldig flott! Merkepinner er kjedelig å skrive på, men nyttige er de.
    God bedring!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - Jeg har faktisk ikke så meget imod at skrive på planteskilte, hvis jeg kan gøre det i "ro og mag" og ikke imens jeg prikler eller lignende.
      Når jeg sidder her ved bordet og kan skrive (navnene står på computeren) så er det nu hyggeligt nok.
      Det er værre, hvis jeg skal skrive, mens jeg planter (så det gør jeg ikke.)

      Slet
  3. Hej Esther. Med det vejr det er i dag, behøver du ikke at ærgre dig over ikke at kunne komme i haven. Helt underligt at det er koldt og blæsende. Hvor dejligt med nye planteskilte, men ærgerligt at dit store arbejde med at lave dem selv ikke fungerede efter hensigten. Jeg har også mest lyst til at krybe ned under dynen (bliver mere og mere snottet), men jeg er i fuld gang med forberedelse til undervisning i morgen. Dagen har dog alligevel været god, en gammel kollega kom forbi med aflæggere af påskeklokker - skønt. God bedring til dig. Kh Mette.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes det er imponerende, at du orker at undervise. Jeg har flere gange prøvet at tage på job, med en snue i anmarch, og det gik ikke ret godt. Min stemme svigter mig, jeg får hosteanfald (nogle gange så kraftige, at jeg kaster op) og i det hele taget får jeg det så meget dårligere...at jeg ofte ligger syg i længere tid.
      Nu har jeg så ikke kun forkølelse denne gang. Var hos lægen i går og pt. florerer der en influenzavirus, hvor man får temmelig ondt i samtlige led. Den er jeg så "heldig" at have fået....Det kan gøre så ondt, at jeg nogle gange er vågnet midt om natten fordi det gjorde ondt at ligge. Ikke særlig sjovt.
      Troede først at smerterne skyldtes havearbejde i weekenden, men de blev værre og værre...det tro da pokker, når det skyldes en virus. I dag har jeg en smule mindre ondt end de andre dage, så jeg håber det begynder at vende nu. Ville jo sådan set gerne på job i morgen og se hvad de har lavet i emnedagene...og ønske god påskeferie, men jeg er skisme ikke sikker på jeg bliver frisk nok.

      Slet
  4. God bedring, Esther! Jeg håber du snart er klar til at komme i haven (men som de andre også siger: I dag har det været koldt og blæsende, så du er ikke gået glip af forårsvejr, i hvert fald).
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Nana. Det varer åbenbart lidt endnu, synes ikke rigtig min krop er samarbejdsvillig. (se mit svar til Mette ovenfor)

      Slet
  5. Hej Esther
    Det er ikke sjovt at være syg lige nu, hvor vi har så travlt med alt i haven, samtidig med vi også skal så og prikle.
    Hvor er dine krokus skønne. God bedring og jeg håber du snart er på havebenene igen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Nej, det har du fuldstændig ret i. Jeg pønser på at få ompriklet nogle planter i dag, men jeg er godt nok ikke sikker på jeg orker. ØV.

      Slet
  6. Hej Esther

    Du er bestemt ikke gået glip af noget idag. det var næsten umuligt at fotografere i den vind, det hele kørte rundt.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten

      Njae...men når man ikke en gang har energi til at omprikle (som jeg jo gør indendøre) så er det altså slemt.
      Håber snart på mere energi.

      Slet
  7. Jag sätter också mycket tid på att skriva skyltar till alla växter i trädgården. Man tror man minns men icke, växterna blir allt fler för varje år som går.

    Krya på dig och nu år vi verkligen önska oss lite varmare vindar!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har ikke navne ved alle mine planter i haven, men heldigvis har jeg oftest skrevet navnene her på bloggen, når jeg har købt nye planter...det tager så bare sin tid at få fundet dem frem.

      Tak jeg håber også snart jeg bliver rask igen.

      Slet
  8. uha... det ser ud til at du har samme svaghed som lille mig med storkenæb :) - dem kan jeg heller ikke få for mange af ;)
    - fortsat go' bedring :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak.
      Storkenæb var den første plante jeg begyndte at samle på. Det gik dog op for mig, at den fylder lidt vel rigeligt, når haven er så lille. Derfor min "samleplante nummer et" er blevet clematis.
      Jeg køber dog stadig storkenæb....kan ikke lade være.

      Slet
  9. Hvor ER det bare en smuk krokus :)
    Du er virkelig systematisk med planteskiltene, flot gået. Geranium er skønne planter, lige til at samle på.
    God bedring.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg er også ret vild med den.
      Jeg forsøger i hvert fald at være systematisk mht. planteskiltene. Jeg er meget glad for storkenæb, de har dog den "ulempe" i forhold til clematis, at de breder sig på jorden...som jeg ikke har for meget af :)

      Slet