søndag den 2. april 2017

Hadeopgaven er næsten klaret

Søndag kl. 8.15

Takket være verdens bedste kæreste, blev vi næsten færdige med hadeopgave nummer 1 igår; Nedvaskningen af udestuen.

Han vaskede hele metalstativet (Det hvide metal) rent for alger og alle vinduer inde og ude, bortset fra taget. Det tager han nok en af dagene.

Jeg rengjorde såstativet, vaskede/tørrede samtlige urtepotter af og begyndte at omprikle tomatplanterne.

Snart skal jeg have ompriklet alle blomsterne. Som det kan ses på hylde 2 og 3 er det på høje tid. Det er dog ikke sikkert det bliver i dag, da jeg har andre planer.
Carsten satte også den zinkhylde op vi købte sidste efterår. Der har jeg sat min salvie og min eukalyptus. Når jeg en gang får sået basilikum (og vi er nået frem til maj) skal den også stå der.
Billedet er taget før han fik rengjort vinduerne :)

Jeg mangler stadig at rydde op i nogle småting i udestuen, ligesom vi mangler at gøre plads til tomaterne, men de er slet ikke store nok til at komme derud endnu, så det haster ikke.

Langt det værste af opgaven er jo klaret - og det er det vigtigste.

I haven sker der også masser af ting - bare se mine kejserkroner i forhaven :) Dem inde i haven er dog højere.
Jeg er jo ellers begyndt at begrænse mine indkøb af havebøger på grund af begyndende pladsmangel i bogreolen (og vi har ikke plads til en reol mere!) men alligevel har jeg købt to havebøger indenfor de sidste to uger.  

Nemlig 'Drivhuset' af  Jesper Corfitzen og Bente Mortensen (Købt til vores arrangement med Jesper.)


og så den jeg købte i går:
Jeg har Tante Grøns første bog og måtte selvfølgelig også have fat i denne. Har indtil videre kun haft tid til at læse forordet, men det tegner lovende for resten af bogen :)

Nu vil jeg dog holde en pause her fra bloggen og trille en tur ud til Frenderup Planteskole - for første gang i år :) :)

-------

Søndag kl. 16.05

Hold så op, det blev godt nok en mindre udskrivning på planteskolen, men til gengæld har jeg fået lavet noget, der ser supergodt ud :)

Udover formiddagens lille projekt, har jeg fået luget mine to "minibede" ved regnvandstønden:
 Jeg har givet lidt frisk jord også. Regner med at putte lidt mere jord i det sten-omkransede bed, så jeg kan sætte nogle af alle mine mange løgplanter her, når de begynder at visne ned.
plantet tre clematis ved det hvide hegn i forhaven;
Clematis Viticella 'Södertälje', Clematis Viticella 'Blue Angel' og Clematis Viticella 'Romantika'. Jeg får ikke den store glæde af dem på vores side af plankeværket, da elefantgræsset jo gror op, men det er nu heller ikke meningen.

Det er meningen, de skal være frodige og blomstrende på den anden side af hegnet, så jeg får en dejlig modtagelse, når jeg kommer hjem :)

Til sidst fik jeg ompottet nogle små stedsegrønne til større potter. Det vil de nok sætte pris på. I hvert fald den lille gule/grønne benved jeg købte i Tyskland sidste år.
Formiddagens projekt glæder jeg mig meget til at vise jer billeder af, men det må blive i morgen.

12 kommentarer:

  1. Godt jobbet! Dere har virkelig fått gjort mye :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det skrider da fremad. Synes nu stadig der mangler meget i haven, før jeg kan sige den er forårsklar, men for hver lille bed vi napper, jo mindre er der tilbage, så det går da den rigtige vvej.

      Slet
  2. Det bliver spændende at høre, hvad du har købt i formiddags. De to af de klematis, du har sat har jeg også. Blue Angel og Södertälje, de gror godt her hos mig, det vil de bestemt også gøre hos dig. Godt med en flittig mand/kæreste det kan vi lide.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er dejligt med en flittig mand :)

      Jeg glæder mig også til at vise mit nyeste projekt...skriver det om lidt.

      Slet
  3. I har været myreflittige! Dejligt, når det er gjort! Jeg har også været på planteskolen for at købe stedmoder til kirkegården. Bondemanden var med, så det blev ved det - han bryder sig ikke om at bruge penge...;-)Sammen var vi på kirkegården og ordne hans forældres gravsted - og det er det eneste jeg har lavet i dag! Bortset fra at nusse lidt rundt og hive lidt ukrudt op. Og vasket bil!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, vi har nået en del...der mangler dog stadig meget, synes jeg.

      Carsten kan da godt sige noget, når jeg (igen) bruger penge på planter, men eftersom det er mine egne penge og ikke vores fælles...så kan han ikke sige så meget... :)

      Det er da også hyggeligt nok at nusse rundt. Det med bilvasken lader jeg Carsten om...det keder mig :)

      Slet
  4. Nå-men, to bøger om ugen er da ikke så mange ;-) Jeg kunne godt tænke mig nogle clematis, men der er så mange at jeg aldrig helt kan vælge ... Nu vil jeg se hvordan dine arter sig.

    Jeg har hentet en ny, lille kat i dag. Det du skrev på min blog i sidste uge om at man akkumulerer glæden over mange år, var bare så klogt! (Tak for det!) Og derfor skal vi selvfølgelig have en kat der kan overtage Pelles plads på sofaryggen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha...Nana...to bøger om ugen...hele tiden...bliver til for mange bøger. Min havebogssamling har længe været pænt stor, men så var det jo jeg kunne købe en plantebogssamling til fordelagtig pris - ingen af bøgerne ser slidte ud - og så voksede samlingen betragteligt.

      Hvor er jeg glad for at høre, at I har fået jer en lille nye kat. Den bedste medicin mod at have mistet en kat er at anskaffe sig en ny. Det betyder jo ikke man glemmer den afdøde, men blot at man forsøger at komme nemmere igennem sorgen.
      Jeg ventede ½ år efter min højtelskede Capriccio var blevet aflivet pga. sygdom. Det var for lang tid. Speedy gik og kaldte på Capriccio i alt for mange måneder.... Vælger dog at se sådan på det: Der gik så lang tid fordi Felix og Quintus skulle flytte ind her - og de var først klar i september 11.

      Slet
  5. Hej Esther

    Sikken en masse i får fra hånden, nu må der da også blive lidt tid til lige at puste ud og lave, ja ingenting:)
    Men imponerende ser det jo ud!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Tja...nu bliver jeg i hvert fald nødt til at lave noget nær ingenting, da jeg er blevet syg. Det passer ganske glimrende med at jeg lige nåede at være på jobbet i en uges tid...og så blev jeg ramt. Flere på jobbet har nemlig været nede med det samme - og nu er det så min tur.
      Så er det da godt jeg lige har købt nogle nye bøger...og desuden også har en del tyske haveblade liggende ulæste endnu.

      Slet
  6. Hvor er i flittige, du kan godt glæde dig til at slappe af med tante mellem hænderne:-)))
    ha en go dag
    Hilsner Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ser jeg også frem til...og har da tid til det nu, hvor jeg er blevet syg. Skal dog lige en tur på apoteket, ligesom der kommer have-tv på FRI om ikke så længe...men ellers har jeg jo ingen planer for resten af dagen.

      Slet