tirsdag den 11. april 2017

Rionet til clematis

I søndags knoklede vi løs i haven i syv timer.

Vi (Carsten!) startede med at grave de to sommerfuglebuske ved surbundsbedet op. (De er givet væk).
 Dernæst gik han i gang med at male træværket...
 ...hvilket pyntede gevaldigt...
 ...og om eftermiddagen, kunne vi så få sat rionet op.
Der kan snildt stå fire clematis - det passer lige med, at jeg har fire gruppe III-clematis tilbage, så de kommer til at stå der. Naboen vil ikke brokke sig, når de kravler henover hegnet, har hun sagt :)

Først skal jeg dog have luget bedet, der blev forsømt sidste år, grundigt. Det betyder bl.a. at jeg graver de mindre planter op og befrier dem for ukrudt, før jeg planter dem igen.

Jeg overvejer kraftigt at lægge dækkebark ud, kan det anbefales?

Mens Carsten malede, ryddede jeg SkyggebedII totalt for planter og fik fjernet den fiberdug, jeg havde glemt alt om....Jeg har temmelig meget på fornemmelsen, at det er på grund af den, at mine helleborus ikke trives.

Dernæst fik jeg plantet tre clematis ( C.  'Delphine BFCCDEL', C.  'Edumurasaki' C. og  'Silver Moon') opad det rionet Carsten havde sat op et par dage forinden.

Til sidst plantede jeg de fleste af planterne igen. Mine ramsløg (som breder sig som skidt) kom dog op i nogle krukker, så må de overleve der - eller dø. Hostaerne blev delt (de overskydende sat i krukker) inden jeg plantede dem igen.
Jeg mangler lige at efterfylde med jord, men så er bedet også som det skal være. Det er planen også at sætte nogle sommerblomster der (hvis jeg ellers snart får sået!) Bl.a. der hvor krokus er ved at visne ned.

Min to-doliste er stadig pænt lang, men bare jeg når en ting om dagen, så skal jeg nok nå det.

I dag har jeg bl.a. fået luget en stor del af de blå bede og gik også i gang med Flammebedet, så her sker da noget.

14 kommentarer:

  1. Sjovt! Jeg har også arbejdet med rionet i dag! Det ser godt ud hos jer - jeg har ikke held med klematis - de går ud for et godt ord, ØV!

    SvarSlet
    Svar
    1. Nogle af mine går også ud. Det ser ud til at 4-5 stykker er gået til her hos mig i vinterens løb. 2 af dem har jeg allerede hevet op, men de sidste giver jeg lige en chance mere på en måneds tid.

      Slet
  2. Ja, vel sker der noget!! God ide at fjerne ramsløg fra dit bed - det passer bestemt bedst, hvor haven er mere vildtvoksende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tror jeg på. Hold op hvor de breder sig. Nu kan de brede sig i krukkerne :)

      Slet
  3. Hvor I får arbejdet og en masse fra hånden. Det bliver flot med klematisvæg ved rækværket. Jeg synes ikke at det går lige så hurtigt fremad her,i dag har jeg fået sat nogle overskydende hækplanter, som stod til opbevaring i køkkenhaven, så nu kan jeg komme videre her. Jeg har hosta i krukker og det er jeg super glad for.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg havde to hosta i krukke i forvejen, nu har jeg fem....seks (med den nye)

      Sjovt som man ikke altid synes man "når noget", men når man så begynder at skrive, hvad man har lavet, så bliver det pludselig til temmelig meget alligevel.

      Slet
  4. Hell og lykke med clematisene! Gruppe 3 clematis er gode å ha på sensommeren :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have. Jeg har mange gruppeIII-clematis efterhånden, omkring 20 + jeg har 3-4 stykker der er II/III.
      Mange af dem laver nogle meget smukke frøstande.

      Slet
  5. Hei!
    Så mye du har fått gjort allerede. En vegg med klematis kommer til å bli supert.
    Her det kaldt med iskald nordavind. Det er visst fare for snø mot helga. Håper inderlig de tar feil.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg håber det bliver godt med en clematisvæg :)

      Her har de lovet masser af regn, hagl og koldt vejr....øv. Det øsregner her til morgen, men så kan jeg da komme videre med ompriklingen :)

      Slet
  6. Så flittig du er, jeg tror også mine stauder trænger til at blive gravet op og renset for ukrudt. Smart med clematis op af hegnet. Ramsløg er vist næsten lige så slemt som skvalderkål.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ramsløg breder sig meget ja, men det er trods alt nemmere end skvalderkål, eftersom det er små løg og ikke skøre, lange, hvide rødder.

      Jeg får ikke gravet alle planterne op, men de små gør jeg....undlader nok også at grave løgplanterne op. Har måttet grave en hel del op i forbindelse med opgravningen af sommerfuglebuskene.

      Slet
  7. Hej Esther!
    Vilken otrolig skillnad det blir med lite målarfärg, ni har valt en fin färg. Kommer att bli fint med klematis.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet