mandag den 3. april 2017

Gårsdagens formiddagsprojekt

Som tidligere skrevet, tog jeg årets første tur ud til Frenderup Planteskole i går morges. (Var der lidt over 9)

Som jeg også nævnte, blev det til noget af en udskrivning, men PYT....for jeg havde fundet svaret på "hvad-skal-der-i-de-nye-store-krukker-spørgsmålet."

Da de planter jeg købte, er temmelig gødningskrævende, tænkte jeg at det nok ikke ville gøre noget, hvis de kom i rigtig god jord, nu de skal bo i krukker. (Beklager det lidt uskarpe billede)
Lidt hornvioler skulle der også til - som "bundpynt". De kan så senere skiftes ud med sommerblomster.
Her ses vores nye indgangsparti - og jeg er helt vildt begejstret.
 
 ...og i solskin :)
Jeg kiggede på både hostaer, roser osv. osv..men jeg blev ved med at vende tilbage til disse opstammede benved (Euonymus fort. 'Emerald Gaiety') - så dem blev det - og det var det helt rigtige valg.

Som sagt er jeg ovenud begejstret for min løsning - den er perfekt. De har så lange stammer, at man stadig kan se, hvad der gror i højbedet.

Det eneste "problem" nu, er at finde ud af hvordan de skal klippes. Jeg regner med som runde kugler, selvom jeg også synes, det kunne være sjovt at lave dem som en "overstanderhæk"...men sidstnævnte er næppe særlig smart, da man ikke kan flytte krukkerne samtidig....så det bliver nok til runde kugler - og det er helt fint.

Carsten klipper dem om en måneds tid. Nu skal de først lige have mulighed for at"sætte sig".

---

Allerede i går formiddags, da vi plantede krukkerne til begyndte jeg at kunne mærke, at min hals ikke havde det for godt...og ganske rigtigt; i løbet af eftermiddagen/aftenen blev halsen mere og mere irriteret. Stemmen begyndte at svigte og en hoste stødte til....og siden er det så ikke blevet bedre...ØV.

Nå, men jeg må vælge at se det fra den positive side; Når jeg nu ikke orker ret meget, så er det da fint jeg har en mængde haveblade, for ikke at forglemme; Tantens nye havebog....plus der kommer engelske haveprogrammer på TV2 Fri her til formiddag....

Hav en god mandag.

13 kommentarer:

  1. Surt med halsen, men tak for tipset! Nu skal jeg også lige kigge lidt på de der haveprogrammer.

    Og tillykke med potterne, de ser fine ud.
    God bedring!
    Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme.

      Kan se der også kommer masser af haveprogrammer denne formiddag...allerede fra 8.20... Jeg har nok set nogle af dem før, men så kan jeg jo sidde med de der tyske haveblade jeg mangler at få læst.

      Slet
  2. uha... champost :) :) det er godt jord :), dem får jeg også et par sækker af hvert år ;)
    - go' bedring med halsen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har aldrig brugt Champost før, men overvejer da at bruge det fremover til de krukker, hvor jeg skal have "blivende" planter.

      Tak -halsen har det bedre, nu er det bare hovedet der er fyldt med snot...øv.

      Slet
  3. God bedring til dig. Her er jeg også ramt at en god forkølelse.Det var et rigtig godt valg med de opstammede benved, det ser super godt ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak og også god bedring til dig.

      Jeg er også meget glad for min løsning. Jeg bliver glad hver gang jeg ser den, kan heldigvis se dem fra stuevinduet.

      Slet
  4. Det ser flot ud med de opstammede benved, godt Carsten kan klippe dem.
    God bedring

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak.

      Ja, godt Carsten er så god til at klippe i form :) Det er han et naturtalent til.

      Slet
  5. Det var da et super valg med de opstammede benved. Det ser rigtig godt ud og samtidig er den stedsegrøn og nem at have med at gøre. Hvad kan man ønske sig mere... ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også rigtig glad for løsningen - og for hver dag der går bliver jeg bare gladere og gladere for det, så det er det helt rigtige.

      Slet
  6. Flot indgangsparti! Jeg forstår at du er glad og tilfreds med valget. Ideen med en opstrammet hæk er god, men som du skriver upraktisk når de skal rykkes samtidig.
    Øv at din hals driller, jeg har selv ligget syg i weekenden med forkølelse - bare ærgerligt når vejret er godt, men som du skriver godt bevæbnet med havebøger- og blade samt tv så skal det nok gå :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er kedeligt at ligge syg...og endnu mere kedeligt, når vejret er godt og man mangler at lave så meget ude i haven...men jeg trøster mig med at jeg jo nok skal nå det. Har helt til d. 21. juli til at få haven i orden. (Holder Åben have d. 22. og 23. juli)

      Slet
  7. Hej Esther!
    Det var fina inköp. Har inte skaffat några violer ännu, tänkte vänta till mässan som är nu till helgen. Fina benved du köpt, det blev fint.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlet