onsdag den 29. januar 2014

Mere om Trädgårdskampen

Efter jeg igår havde opdaget Trädgårdskampen på svt... (Den kan ses på nettet - også fra DK) gik jeg straks i gang med at se de første to afsnit....hm..og min første begejstring lagde sig ret hurtigt, må jeg indrømme.

Der gik ikke ret lang tid før jeg blev møghamrende irriteret over, hvor lidt tid deltagerne fik.

Jeg har godt nok ikke særlig mange år på bagen som "rigtig" haveejer, men hvis der er noget, jeg hurtigt har lært er det, at TIDEN er alfa og omega - man KAN ikke skynde sig i en have....hvis resultatet skal se ordentligt ud!

Deltagerne fik ikke megen tid til at designe og tilplante jordstykket. Når jeg tænker på, hvor meget tid jeg kan bruge på at sidde og tegne, viske ud, krølle papir sammen, begynde forfra..... Her fik deltagerne blot en tavle til at tegne et skitse på.

Fem minutter til at udvælge stauder, fik de arme deltagere...! Herre Jemini! Havearbejde skal da virke AFSTRESSENDE!

Selve programmet løber over 4 måneder - og det er trods alt bedre end "Ny-have-på-1-dag-konceptet", men det er da ærgerligt, at de først udstemte (Temmelig Robinson-agtigt element! ØV!) slet ikke får lov at vise, hvad de egentlig har tænkt sig med deres jordlod.

Det er som om det endnu ikke er gået helt op for "program-magerne" at folk faktisk godt gider "slow tv". Tænk lige på, hvor populært et program Bonderøven er - det er da slow tv, der vil noget.

Jeg synes, at selve ideen med sådan en havekonkurrence er fin, men der er altså nogle ting, der skal laves om for at jeg ville synes programmet var fantastisk nyskabende og interessant:

1) Konkurrencen skal løbe i længere tid, 1 år mindst, men gerne mere. Nogle af Bonderøvens projekter tager da også flere år.
Længere tid vil f.eks. give deltagerne mulighed for selv at så en hel del af planterne og på den måde spare penge.

2) Ingen deltagere bliver sendt hjem, men man kunne måske godt sætte en tidsbegrænsning på, hvor mange timer de må arbejde i haven pr. uge/måned, så alle har lige muligheder.

3) Deltagerne får stillet alle slags haveredskaber/maskiner til rådighed, og får derudover en pose penge, fx. 30-50.000, som de skal klare sig for (belægning, planter osv.). Det lyder måske af meget for ikke-havefolk, men tro mig...det er det IKKE ;)

4) Jordstykket skal være lidt større, 200 m2 fx.

5) Der skal naturligvis være konkurrencer undervejs, hvor præmierne fx. kan være særlige planter/ting til haven eller et ekstrabeløb + give nogle points til den samlede konkurrence.
Konkurrencerne i udstemningsdelen synes jeg er fine - lige bortset fra udstemningsdelen!

6) Når konkurrencen er ved at være slut skal der så findes en vinder i forskellige kategorier (points-givende). Fx. plantesammensætning, belægning, kreative ideer osv. osv. og til allersidst lægges alle points så sammen og der findes en samlet vinder.

7) Nå ja og så er der dommerne. Jeg synes ikke, de lyttede ret meget til hvilke ideer deltagerne rent faktisk havde med deres jordlod.
En af de ting, der irriterede mig mest var, at de brokkede  sig over den manglende finish ved nogle af gangstierne....
Ja hvad havde de lige tænkt sig... På så kort tid (3 timer til tre jordlodder!) er det sgi da temmelig begrænset, hvor meget tid man har til den sidste finish...!

Jeg ved ikke, om jeg ser flere af udsendelserne. Måske, for jeg har da lært en smule....om redskaber, giftige planter (Vidste f.eks. ikke, hvordan bulmeurt og stormhat så ud) og hvordan man sætter to kaktus sammen ;)

Alt i alt synes jeg det er rart med noget "nyt" have-tv, men det kan sagtens gøres meget bedre!

3 kommentarer:

  1. Hej Esther

    Ganske enig - program nr 2 er det klart værste, med en tendentiøs redigering og klipning, hvor den stakkels 76 årige Bertil bliver fremstillet som ganske afstumpet - udsmidningsopgaven er yderligere en hvor castingen har godtgjort at han ikke kan klare sig - lidt for smart - men sådan er TV - også!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, jeg ved slet ikke om jeg gider se program 3 (som jeg jo kun så slutningen af) - måske hvis jeg keder mig rigtig meget...!

      Mht. Bertil så blev han fremstillet meget usympatisk, ja....og jeg var lige ved (som seer) at flade i med begge ben, hvis ikke det var fordi Inka viste rigtigt "havesind" og samarbejde ved at nægte at forlade ham.... !

      Slet