søndag den 18. oktober 2015

Formklippede træer --- Landkreis Ammerland, Niedersachsen (2)

Efter vores første stop ved Bad Zwischenahn-søen skulle vi så ud og se på "große Bonsai-Bäume", som de åbenbart kalder formklippede gevækster i det område.

Det lød jo spændende syntes jeg, da bonsai for mig er de små træer.

Efter under ti minutters kørsel holdt vi ind på noget der lignede en mark - og jeg var ved at gå bagover.

Hold da så lige k*** hvor er det flot, overvældende, fantastisk...

Wow...!




Det var ikke kun de sædvanlige buske som buksbom m.m. der var klippet i form. Det var alle mulige træer og buske.

Det eneste jeg kunne sige var nærmest "Wow!" mens jeg gik rundt og knipsede løs.


Især var jeg meget begejstret for de forskellige måder de havde klippet kristtjørn på. Det anede jeg ikke man kunne.


Det var helt vildt fantastisk at se og det gjorde det jo ikke dårligere, at vi havde det smukkeste vejr.


Så langt øjet rakte var der formklippede buske og træer og ikke kun små af slagsen. Nogle af dem var 2-3 meter høje, hvis ikke højere.


Det var altså helt vildt!


Jeg gentager lige mig selv: Det var altså helt vildt!


Egentlig har jeg slet ikke plads til et sådant træ i min have, men til næste forår er det jo forhavens tur til at blive omlagt - og min flotte røde japanske ahorn (som slet ikke er så flot mere, da den hvert eneste år får flere og flere døde grene pga. en eller anden sygdom og efterhånden er temmelig asymmetrisk og mindre pæn i formen) har jeg besluttet skal væk og erstattes af "noget andet."

Dette "noget andet" kunne meget vel være sådan et træ, altså ikke nødvendigvis i den største udgave (De koster vist også 1-2000 euro mindst...!) men i hvert fald sådan et formklippet træ/busk.

De mindre er som sagt billigere - men i første omgang vil jeg nu se tiden an... Først skal forhaven jo omlægges...og så kan jeg jo bare reservere en plads til et træ/en busk.

Jeg fylder forøvrigt 50 til næste sommer...og så kunne det jo være... ;)

12 kommentarer:

  1. Smiler lidt - jeg fylder også 50 næste år og går og drømmer om have-fødselsdagsgaver.... Men hold nu op hvor er det flot, det du viser. I fredags på vej til Tyskland var vi indenom min fars gravsted (med kirken, hvor vi blev viet), og der måtte jeg også stoppe op ved flere formklippede træer - de er da vildt fascinerende! Og så er de jo flotte hele året.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er helt vild med formklippede træer....og efter at have set disse er jeg blevet endnu mere vild med dem :)

      Slet
  2. Ja jeg kan også kun sige wauw. Det er da helt helt vildt hvor gode de er med saksen. Det er jo helt fuldstændig ... ja jeg ved ikke hvad jeg skal skrive. Det er jo ikke bare at klippe man skaljo også have et øje for at se det inden man begynder, undervejs og i sin vedligehold. Et lille klip ved siden af en lille gren for meget og så er hele konceptet væk. Det er jo bare fantastisk. Den gartner kunne jeg godt lide se når vedkommende er igang med at arbejde.
    Åh Esther tak fordi du delte den oplevelse med os andre.
    Kan godt forstå at du ved hvad du ønsker dig næste år til din fødselsdag :-)
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme - glad for du kunne lide indlægget :)

      Slet
  3. Vildt imponerende - jeg kan godt forstå, du gik rundt og sagde wow.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var helt umuligt at lade være :)

      Slet
  4. Hej Esther.Tusind tak for overskønne billeder af alle de formklippede planter.
    Jeg har flere opstammede og formklippe planter her i have.........................har selv klippet dem alle.
    Både laurbær-buskbom -taks og andre stedsegrønne er gode at formklippe.
    Men så flotte som dem du viser er de jo ikke.
    Så det er bare med at skrive en på din ønskeseddel til næste år.
    God søndag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme :)
      De står skam allerede på ønskesedlen :)

      Slet
  5. Nydelige bilder! Ja, jeg tror også at jeg hadde sagt wow hele tiden ;)
    De er virkelig flotte!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var i hvert fald slet ikke muligt for mig at skjule min begejstring :)

      Slet
  6. Du milde moster!!! Der er blevet klippet igennem, det ser virkelig imponerende ud. Kan se at du har vist mere fra Tyskland, jeg må fluks ned og læse det der er forbigået min opmærksomhed. Dejligt med noget haveguf fra Tyskland. :o) Og det bliver spændende hvad du vælger til din forhave... ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, har haft en rigtig god tur til Tyskland - heldigvis også med noget haveguf. Ikke at resten af turen var kedelig, slet ikke...men haveguffet var prikken over iet.

      Slet