fredag den 25. september 2015

Endnu en travl uge

Øv, hvor tiden altså flyver afsted. Nu er det allerede fredag igen og jeg kan faktisk ikke huske, hvad jeg har lavet de sidste fire dage, hvis vi ser bort fra arbejdet.

Faktum er nemlig, at jeg ikke får lavet spor, når jeg kommer hjem, så træt er jeg.

Jeg var også træt, da jeg kom hjem idag, men har slet ikke fået min sædvanlige eftermiddagslur, eftersom en eller anden venlig sjæl havde stillet en spand med æbler på dørtrinnet. Det spolerede ligesom mine planer om at lave absolut ingenting indtil i morgen.


I stedet greb jeg en saks og en spand og fik hentet hyldebær - det er jo ved at være sidste udkald for i år.

Siden 13-tiden i dag har jeg altså ikke bestilt andet end at stå i køkkenet. Først lavede jeg hyldebærsaft....mellem 4½-5 liter blev det til, ud af 2580 g bær (med stilke), så det er et absolut godkendt resultat.... men det tog så også adskillige timer.

Derefter vaskede jeg saftkogeren (nemmere sagt end gjort) og så var den klar til at lave æblesaft.


Jeg gætter på der blev omkring 2 liter saft, men ved det ikke præcist, da skålen med saften er sat til afkøling i køleskabet. I morgen skal den laves til æblegele og så ved jeg præcist, hvor meget saft, der blev ud af den spandfuld.

Apropos æbler, så har jeg også ribbet havens lille æbletræ for æbler. Seksten styk blev det til. Der har været omkring 25-30 på træet, men det voldsomme stormvejr vi har haft de sidste par måneder fik desværre smidt adskillige på jorden.


I morgen skal æblerne skrælles og laves til æblegrød. Det har kæresten heldigvis lovet at hjælpe til med. Han skræller æblerne og jeg skærer de skrællede æbler i småstykker og laver grøden :)

----

Her til sidst skal I lige se en flot solopgang fra torsdag morgen.


... og her dagens eneste havebillede; en af mine nedklippede storkenæb er sprunget ud igen med et par blomster. Jeg synes, det ser godt ud med den halvt nedvisnede liatris ved siden af :)


2 kommentarer:

  1. Kære Esther
    Du kunne da godt taget dig en lille lur inden du påbegyndte den produktion af saft af den ene og anden slags. Det lyder til at du har meget om ørene.
    Det ser ellers rigtig godt ud det du har fået lavet. Øblemos til gl.dags æblekage uhmm det er bare godt. Jeg lavede det sidste weekend. Min kære bondemand elsker gl.dags æblekage
    Håber at du har lidt tid til at tanke energi og måske en lille lur
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
  2. Så flittig du har været, jeg giver Kirsten ret. Æblerne kunne vel også tåle og ligge til næste dag, men nu var du i gang.

    SvarSlet