søndag den 20. september 2015

Høstmarked på Stevns

I formiddags var vi som sagt til Høstmarked hos Engvang Frugt & Grønt her på Stevns. Markedet er ikke specielt stort, men det er hyggeligt og man (=jeg) bliver altid fristet af de lokale lækkerier, der fremvises.


De fleste af boderne solgte spiselige lækkerier. Vi kom bl.a. hjem med en dejlig oksespegepølse med hvidløg. Enkelte boder solgte garnuld/garn, smykker og små tapasskåle.


Friskpresset æblemost kunne smages...


Den mest spændende bod, synes jeg var Grønninggaards. Der kunne man få forklaret, hvordan rapsolie fremstilles.
Det var muligt at åbne en af rapsbælgene (til venstre i billedet) og hælde frøene ud i en stor beholder (midten øverst)

Rapsfrø indeholder 50% olie, men da de koldpresser dem - for ikke at ødelægge olien - presser de ikke alt olie ud af dem. Jeg glemte at spørge hvad de egentlig gør med restproduktet.

Jo, det var virkelig spændende at høre om.


Dyr var der også at kigge på. F.eks nogle nuttede geder, der dog var temmelig sky. Hurra for kameraets zoom ;)


Lidt høns var der også.

Det var også muligt at gå på opdagelse i Engvangs hindbær- og jordbær-tunneler, ligesom vi kunne gå i æbleplantagen.


Her lidt nærbilleder af godterne :)


Selvfølgelig kørte vi ikke tomhændede hjem. Kæresten fik sig nogle øl fra Stevns Bryghus og jeg nogle nektar fra Engvang. Desuden en flaske rapsolie.

Derudover blev det til en lækker hindbærmarmelade og en forrygende stikkelsbærmarmelade med hyldeblomst.

Den mest specielle specialitet var nok en meget, meget tynd mirabellepuré. Den er fantastisk som salatdressing, når den blandes med rapsolie og lidt salt og peber, så den måtte vi også have et par glas med hjem af.


Jo, det var et dejligt høstmarked :) Håber du også har haft en dejlig søndag.

6 kommentarer:

  1. Åh sikken nogle dejlige billeder. Jeg kan godt forstå at det har været en god formiddag. Sikken mange dejlige ting at se på. Der er en helt specielt stemning på et høstmarked, specielt hvis det så er lokale produkter der bliver fremvist. Jeg kan godt lide at være sådan steder, men jeg må indrømme at jeg ofte først finder ud af at der er et arrangement når det er for sent.
    Nogle dejlige indkøb I fik gjort der.
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
  2. Det ser så flott ut alle de markeder dere har i Danmark! Forstår godt at du ble fristet til å kjøpe noe derfra :)

    SvarSlet
  3. Det ser alldeles underbart ut, med alla godsaker.
    Dina bilder är fina.
    Ha det gott!

    SvarSlet
  4. Mums for nogle lækkerier. Det ser så lækker ud alt sammen og du har da også lige fået sat billederne fint op.
    Jeg elsker også markeder, men har det som Kirsten at det ofte er for sent jeg opdager dem.
    Det lyder til det var nogle lækre ting i fik købt.
    Forsat god aften fra Linda

    SvarSlet
  5. Mums for nogle lækkerier. Det ser så lækker ud alt sammen og du har da også lige fået sat billederne fint op.
    Jeg elsker også markeder, men har det som Kirsten at det ofte er for sent jeg opdager dem.
    Det lyder til det var nogle lækre ting i fik købt.
    Forsat god aften fra Linda

    SvarSlet
  6. Hej Esther.Skønt høstmarked du har besøgt....................og lækre sager i fik med hjem.
    Elsker også at købe lækre ting på sådanne markeder.
    Men har jo lige været i Sydfrankrig...................og købte bla. lækre olier og pesto med hjem.
    God aften Knus Jette

    SvarSlet