tirsdag den 1. september 2015

Tæt på nervøse trækninger

Jeg finder det trist at sommeren er ovre og første efterårsmåned i gang og at det også betyder, at vinteren nærmer sig.

Jeg er nemlig en af de mange danskere, der bøvler med vinterdepression og selvom mine piller* kapper en god del af tristheden, så har jeg det altså bedst, når det er forår/sommer.
(*Jeg har altid nægtet at indtage de såkaldte 'lykkepiller', mine piller lavet af perikon - altså såkaldt naturmedicin uden bivirkninger, jeg har i hvert fald ikke bemærket nogle.)

Men, de nervøse trækninger skyldes nu ikke så meget mit humør, men mere adskillige tanker a la:
Kan jeg mon holde mig i skindet i år?
Hvornår pokker lærer jeg at begrænse mig?
Det mest anstrengende ved at skulle kæmpe sig igennem september og oktober...og nogle gange også november er da at begrænse indkøbet af blomsterløg til et minimum...!

---

Som det vil være langt de fleste læsere af denne blog bekendt, så er haven kun på 200 m2. Ikke desto mindre har jeg flere gange de sidste par år indkøbt "industrielle mængder af løg" (Havens størrelse taget i betragtning) - hvert eneste år i september/oktober.

Lige når netbutikkerne begynder med deres blomsterløgannoncer er jeg ganske standhaftig og lader mig ikke lokke.

Når de så begynder at annoncere slutspurtudsalg....ARGH...så er jeg på den...
...for se nu hvor mange fine løg jeg kan få for ikke ret mange penge...!
Jeg falder i hvert e n e s t e år!
---

I går blev jeg - endelig - færdig med det hængeparti, der hed at få klargjort de løg jeg har haft liggende til tørring og det er jo ikke fordi jeg mangler løg:



...og indtil videre er det altså lykkedes mig ikke at lade mig lokke af netbutikkernes fristende reklamer....også selvom Blomsterverden,dk annoncerede en HVID kejserkrone i sidste uge! Suk.

Men - i fredags kørte jeg så til Netto for at handle (Nu vi har fået bil er Netto og Rema1000 jo blevet nemt at komme til) og der blev jeg altså fristet over evne:


Jeg kunne slet ikke stå for farvesammensætningen, selvom jeg faktisk lovede mig selv i foråret ikke mere at satse så meget på tulipaner, da en stor del af dem forsvinder efter blot 1-2 år. I stedet vil jeg hellere satse på narcisser og andre løgvækster, selvom jeg holder meget af tulipaner.

Når der ikke skal mere til end en fint illustreret papæske...er der så noget at sige til jeg er tæt på at få nervøse trækninger ved tanken om de næste par måneder? ;)

12 kommentarer:

  1. Ja det er jo billederne, der lokker. Kender det godt, jeg har nu ingen set i Netto i den forløbne uge, så sparede jeg det :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Der var også kun tre æsker tilbage i Netto...dette var den eneste i denne farvekombination.

      Slet
  2. jeg kan godt følge dig, og jeg har også set den æske i Netto. Den stod på den øverste hylde lige ved kassen og når man er 183 cm høj så kan jeg slet ikke undgå at se dem, selvom de står så højt. Men jeg holdt stand specielt det var tulipaner for dem har jeg slet ingen held, men så må jeg nok også indrømme at jeg forinden havde brugt ugens lommepenge på narcisser i forskellige former og udforminger. Så hvis du ikke kan tåle at se noget om narcisser skal du ikke gå ind på min blog og læse mit indslag :-)
    kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha...og selvfølgelig drønede jeg ind på din blog med det samme....og nu KIGGER jeg lige på et par narcisser i webbutikker rundt omkring....ahem...

      Slet
    2. det vil jeg nu ikke tage ansvar for, jeg havde jo advaret dig ;-)

      Slet
    3. Jeg har KUN kigget hos bulbi, Fluwel og Blomstgerverden.dk (og noteret ønsker på et stykke papir)... ;)

      Slet
  3. Anonym21.52

    Jeg synes bare du skal købe løg i massevis, Esther! De kan bare ligge tæt :-) Så kan du gå og glæde dig hele vinteren og nyde dem til foråret. (Jeg sælger altså ikke løg - jeg tror bare på at man lige med blomsterløg kan købe sig lidt til lykke ;-))

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha...det ender det da også med jeg gør....Nu har jeg to dage i træk været på både bulbi og fluwel....på et eller andet tidspunkt når jeg til kassen...haha :)

      Vil forøvrigt give dig helt ret....at købe løg/knolde især...er som at købe lidt lykke :)

      Slet
  4. Hei!
    Kjenner meg godt igjen. Det er simpelthen lykke å bestille våren. Anne

    SvarSlet
  5. Åh ja, hvor jeg kender det - har også selv et par af de æsker fra Netto. Og jeg HADER at lægge løg, så hvorfor er det at jeg hvert eneste efterår ender med at lægge mindst 100?????? Men jeg kan heller ikke stå for de gode tilbud der kommer hvert efterår, så mon ikke jeg ender der igen i år...............

    SvarSlet
    Svar
    1. Hahaha...ja det er ikke det sjoveste at lægge løg...og jeg har de sidste to år lagt mellem 1000-1500....OG taget dem op...tørret og lagt dem igen....
      Når jeg til næste forår får omlagt forhaven, er det dog meningen at temmelig mange af løgene skal lægges der. regner med at forhaven omlægges i løbet af april/maj...så passer det nogenlund med at jeg kan lægge de afblomstrede løg der INDEN jeg planter hosta osv.....det er i hvert fald planen....

      Slet