søndag den 13. september 2015

Havens Dag

Godt nok var vejret ikke med os, da vi tog afsted mod Roskilde i morges, men det var der bare ikke noget at gøre ved.

Jeg har gennem årene passeret skiltet med "Havecenter", når jeg kørte på Københavnsvej i Roskilde adskillige gange, men aldrig været i havecenteret. (Jeg ræsonnerede at der jo ikke var plads på mc'en, så ingen grund til at gøre mig ked af alle de fristelser jeg ikke ville kunne få med mig...)

Men - nu har vi jo bil :))))

Havecenter Hobbyland er et kæmpestort havecenter, jeg har aldrig før været i noget af den størrelsesorden. Det var lidt vildt, synes jeg.


Vi fik dog slet ikke set det hele, da det var halvkoldt og regnede voldsomt. Derfor droppede vi at gå udenfor og holdt os indendøre. Men, nu var det jo helt sikkert ikke sidste gang jeg besøgte lige netop dette havecenter, så det gjorde ikke så meget.


Der var rigtig mange fristelser, men det hjælper da heldigvis at vide, at haven stort set er "fyldt op"...det gør det nemmere at holde mig i skindet.


Eftersom jeg ikke sådan rigtig skulle købe noget, lagde jeg ikke specielt mærke til priserne, men de forekom mig rimelige.


Hm...og det der med ikke at købe noget...nu var der jo LØG...og det var for fristende...  Det er jo nærmest som en slikbutik for voksne... så der kom LIDT med hjem.



De smukke narcisser 'Sempre Avanty' kostede 30,- for 25 løg  og så nuppede jeg også lige 50  blandede botaniske krokus for 25,-.


En enkelt duftpelargonie, med citrusduft - desværre uden navn - til 40,- røg også i vognen. (Den skal jo ikke stå udendørs, så den er der plads til....)


Som slagtilbud havde de efterårslyng i fire-fem forskellige farver til SYV kroner stykket. Vi nøjedes nu med to farver, til gengæld tre af hver.

Som I kan se, begrænsede jeg mig voldsomt :)
.

Efter godt og vel 1½ time, hvor vi også fik smagt på forskellige frugter og talt lidt med Haveselskabets Roskilde-Køge-kreds (hvor jeg er medlem) og, ikke mindst fik spist nogle pandekager, gik turen atter sydover.

Vi gjorde lige holdt en halv times tid ved: 


...men det lykkedes mig at nøjes med at købe et enkelt haveblad. (De andre på billedet var gratis pga. Havens Dag)


Derefter gik turen hjemad - stadig i regnvejr.

Til sidst dette billede af den tidligere omtalte mimose. Jeg har læst mig til at den åbenbart ikke er nem at få til at blomstre.... Jeg synes til gengæld den er møghamrende besværlig at passe...men se så hvad den havde til mig i morges:


...og ja. den er lyserød - men lige i dette tilfælde er det okay.

Jeg er dog spændt på hvor længe jeg kan holde den i live - den er godt nok sart.

16 kommentarer:

  1. Hej Esther! Vilket trevligt ställe det ser ut att vara, där hade jag nog kunnat gå omkring en lång stund. Lökar kan man inte få för många av. En underbar blomma, har aldrig sett den förut.
    Ha det fint!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg skal også helt sikkert derud igen. Gerne i tørvejr næste gang :)

      Slet
  2. Åhhh ja - sikke et vejr det har været i dag. Ikke noget stort plus for alle dem der har haft arrangementer i forbindelse med Havens dag. ... men omvendt... vi havefolk er jo ikke så sarte vel :-)
    Det er godt nok et stort sted du har været forbi... og sikke mange varer. Jeg er særligt vild med alle de blomsterløg du viser - jeg ELSKER når man kan få lov at blande selv. Lidt som i slikbutikken... bare meget sundere :-)
    Jeg glæder mig til at følge med herinde - og glæder mig til en tur rundt.
    Det ser skønt ud :-)
    Mange havehilsner fra Susan

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, det var synd med vejret. Kunne høre at de også havde haft regn sidste år. Det er altså ærgerligt.

      Ja, det er lige som en slikbutik med sådanne bland selv løg :)

      Slet
    2. ...og velkommen til min blog forresten :)

      Slet
  3. Det var vist godt jeg blev hjemme i dag, tror jeg ville være blevet fristet over evne, hvis jeg var taget på planteskoler og havde set det ene gode tilbud efter det andet ;-)
    Det må altså blive noget af et farveflor i din lille have til foråret med alle de blomsterløg du sætter :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha....ja det er nemt at blive fristet over evne.
      Mine blomsterløg sættes mest i potter og spande i år...da jeg har en plan for de fleste af dem og forhaven...men den skal jo lige omlægges først.

      Slet
  4. Jeg må smike litt, for du har virkelig kommet deg på mange hagesenter etter at du fikk deg bil! :)
    Du har det med rosa som jeg har det med gult. Jeg elsker rosa nemlig. Dette med farger er egentlig morsomt, for vi reagerer alle forskjellig på farger :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Smile skulle det stå...:)

      Slet
    2. Ja, det tænker jeg også på ret tit....at aldrig før har jeg da været på så mange planteskoler på så kort tid ;)

      Det er en sjov ting med farver...ja...men sådan er det jo med vores smag...de er forskellige og heldigvis for det. Jeg har ofte oplevet at se ting - enten i folks haver eller i haveblade, hvor jeg ikke nødvendigvis kan lide plantesammensætningen og/eller farverne....men alligevel er jeg blevet inspireret til at lave noget, der ligner.

      Slet
  5. Ja vejret har ikke været noget at prale af.. fortrød lidt at ungerne og gårdejeren lokkede mig med på cykeltur i området, da der lige var opholdsvejr! Puha sikke en vind - og måske handlede det også lidt om min dårlige form ;0)
    Jeg har også kørt forbi planteskolen flere gange, men det ser da ud som om jeg skal svinge indenfom, næste gang jeg kommer forbi :0)
    God aften til dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Puha....jeg hader at cykle når det blæser....min form er nemlig heller ikke for god.

      Du må afgjort svinge en tur derind, næste gang du er i Roskilde :)

      Slet
  6. Hernede i det sønderjyske har det også regnet, så jeg brugte dagen på at gøre det samme som du gjorde for et stykke tid siden,- at få styr på plastpotte, stablet dem og pakke dem væk. At får styr på plantebordet og alle de ting jeg bruger i haven. Så nu er det gjort.
    Jeg må sige at det var da nogle gode steder du har besøgt i dag. spændende. Jeg ville ikke kunne have holdt mig så meget tilbage som du har, den blandselv pose med løg, ville nok have været fyldt op til randen :-)
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Tillykke med du har fået klaret oprydningen på dit plantebord - så kan regnvejr da bruges til noget fornuftigt :)

      Nu var det jo ret nemt med de der blandselvposer...eftersom de narcisser jeg købte, det var for 25 styk...hverken mere eller mindre. SÅ frit valg var der heller ikke...:)
      Mener dog godt at man kunne blande ret frit mellem hyacintløgene..farvemæssigt - men der var nu antal skrevet på.

      Slet
  7. Hobbyland er et skønt sted - en af mine "stam planteskoler" ;o) og jeg eeeeeeeeeelsker deres bland-selv-løg her i efteråret, det er SÅ skønt. Måske af samme årsag prøver jeg at holde mig væk derfra lige pt. ;o) Hvis du alligevel er på Roskilde kanten så kan jeg i øvrigt anbefale at tage turen 20 km. længere nordpå og besøge Skrædderbakkens havecenter (www.skrædderbakken.dk), ikke stort, men helt fantastisk smukt, der kan man bruge timer på bare at gå og nyde og lade sig inspirere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Uh...nu ikke friste med flere planteskoler....haha....

      Har lige fået 495 løg ind ad døren fra Holland....så skal virkelig begrænse mig nu....som om....Bare vent til blomsterverden.dk holder slutsalg....så kommer jeg nok til at bestille flere løg...hvis der er nogle tilbage, der falder i min smag. Jeg er uforbederlig, når det drejer sig om løg.

      Slet