onsdag den 23. juli 2008

Unødvendigt tidsspilde!

Sakset fra Socialdemokratiets hjemmeside:
Brug SMS mod pjæk i folkeskolen Socialdemokraterne foreslår et forsøg, hvor folkeskoler tilmelder sig en SMS-ordning, så forældrene får besked, hvis deres børn ikke er mødt frem til undervisningen, og en opfordring til at kontakte skolens kontor.
Ikke at jeg har noget imod brug af sms til forældre - har brugt det længe - men altså...! Det er muligt sosserne ikke er klar over det, men vi har faktisk et ganske udmærket redskab, som hedder Forældreintra! Som klasselærer bruger jeg det næsten hver eneste skoledag; Både til at orientere klassens forældre generelt, om hvordan dagen er gået (bare et par linjer) samt lektier. Lige så skriver jeg en privat besked til de forældre, hvis barn i løbet af dagen er kommet for sent/har opført sig uhensigtsmæssigt etc. I alvorligere tilfælde tager jeg naturligvis telefonisk kontakt. Med et par af mine forældre har jeg så lavet den individuelle aftale, at jeg sender dem en sms, hvis ungen ikke er mødt til tiden. Det fungerer fint og har desuden en præventiv virkning, så det er altså ikke, fordi jeg ikke kan se ideen i sossernes forslag. Jeg bruger bare kun at sende sms i de tilfælde, hvor der er tale om decideret pjæk/dovenskab. Som det fungerer lige nu, så koster det mig af og til 1-2 minutters undervisningstid (+ sms-udgiften, that is) at sende de 1-2 sms'er - som jeg vel og mærke først sender afsted, når klassen er sat i gang med at arbejde! Men jeg forbliver i klasselokalet og eleverne brokker sig ikke a la: "Hvorfor må du bruge mobil og vi må ikke?" De ved nemlig godt, at jeg ikke sender sms'erne "for sjov". Hvis jeg skal til at bruge af den - i forvejen - sparsomme undervisningstid for at rende over på kontoret - og sikkert stå i kø sammen med kollegerne i samme ærinde som jeg - og meddele hvem af mine elever, der ikke er mødt, så kan der hurtigt gå en stor del af timen - og det er vel ikke meningen? For slet ikke at tale om, hvor generet forældre kan blive af sådanne sms'er. Deres barns fravær skyldes højst sandsynligt sygdom, hvilket de fleste forældre meddeler pr. kontaktbog eller Intraen, når ungen er rask igen! Hvis de nu skal til at bruge af deres arbejdstid for at kontakte skolen og fortælle at lille Lise altså blot er syg i dag, så skal der nok lyde protester. Nej, det forslag er ikke særlig gennemtænkt, efter min mening.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar