torsdag den 13. juli 2017

En gevaldig overhaling

I søndags begyndte vi så småt på klargøringen af køkkenhaveafdelingen. Vi startede med at tømme rigtig mange potter for løg, som blev lagt til tørre i løgbakker. Dernæst gik jeg i gang med at rense og sortere de bakker med løg, der allerede var tørret.
Sådan en opgave tager temmelig lang tid, så derfor fik jeg kun luget en smule foran det lille skur.
Om eftermiddagen fik vi hyggeligt besøg af Linda og Sussi, der havde været til Havefestival. Det havde jeg desværre ikke tid til, håber jeg når det næste år.

Linda har jeg mødt et par gange efterhånden - og det er altid hyggeligt. Sussi var det første gang jeg mødte, men forhåbentlig ikke sidste, for vi havde en meget hyggelig havesnak, der på terrassen med noget koldt at drikke :)

Tilbage til køkkenhaven.

Mandag sorterede jeg atter løg - fik nemlig tømt to store murerbaljer. Fik luget et "hjørne" ved regnvandstønden, hvor vi hev en sten op og jeg fik plantet en clematis. En clematis 'Maidwell Hall', der har stået al for lang tid i sin potte - og derfor var begyndt at få gullige blade.

Håber den bliver pænere, nu den er kommet i jorden. Dernæst fik jeg luget lidt flere fuger og gik så småt i gang med at luge i surbundsbedets kant.

Tirsdag fik jeg så taget et ordentligt nap derude.

Vi er først lige gået i gang med at ordne den del af haven, da vi indtil nu har koncentreret os om den indhegnede del. Det har selvfølgelig betydet, at ukrudtet havde vokset sig meget stort overalt - også i fugerne - så det tog sin tid, men jeg fik luget alle fugerne mellem chaussestenene i køkkenhaven.

Da jeg var færdig med at luge alle fugerne, fejede jeg grus ud, så fugerne atter blev fyldte. Nu ligger stierne så med grus på, men der bliver naturligvis fejet pænt inden Åben have-weekenden.

Surbundsbedet har næsten altid voldt mig problemer, ukrudtsmæssigt, da der kommer rigtig meget ukrudt inde fra naboen.

I søndags havde Carsten fået renset de tre rhodoer for visne blomsterhoveder/frøstande - det pyntede også gevaldigt.

I forgrunden på billedet herunder står min store amerikanske blåbær, der igen i år er proppet med bær.

Jeg har i alt fire blåbærplanter i bedet. To med store bær (amerikanske) og en med små bær (formentlig nordisk - har ikke navnet) - og så har jeg lige fået plantet den azoriske blåbær 'Blautropf' Vaccinium cylindracium  med dråbeformede bær, som jeg fik til dette års repræsentantskabsmøde i Haveselskabet.
Jeg fik luget bedet i bund, så godt som jeg kunne og - endelig - fik vi lagt lagt pinjebark ud.  Det har jeg ønsket mig i flere år.
Her ses det meget tydeligt, hvor slemt det var med ukrudt i bedet.
 Nu ser bedet således ud. (Skal lige have fjernet det bark, der ligger for tæt på buskenes stammer, men det bliver, først, når det er tørt igen.)
 Bedet set på lidt afstand.

Nu mangler vi at få malet højbedet, så det ikke ser så slidt ud, men indtil i mandags lå der en stor bunke chaussesten foran. Jeg håber Carsten får det malet en af de nærmeste dage.
Dette er udsigten fra soveværelset. Slet ikke nogen dårlig udsigt, synes jeg. Jeg er superglad for mit "nye" bed og at stierne er klaret.

Det eneste vi mangler i køkkenhaveafdelingen nu, er at få ryddet det sidste op og luget flisegangene (der er to) om til forhaven. Det går jeg i gang med senere i dag, hvis det holder tørt.

12 kommentarer:

  1. Hårdt arbejde med sådan et Åben Have arrangement på trapperne! God virkelyst og ikke mindst god fornøjelse med den store dag!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja, det er hårdt arbejde. Men, når resultaterne bare bliver gode er det arbejdet værd.

      Slet
  2. Det er noget af det, der er skønt med havearbejde - der er pay off med det samme, når man går i gang! Det ser supergodt ud, fortsat god arbejdslyst!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have. Sidder lige og tager mig sammen til at komme i gang udenfor.

      Slet
  3. Sikken en travlhed, flot ser det ud.

    SvarSlet
  4. Det ser flott ut ned den pinjebarken. Dere har gjort et flott arbeide der! Ugress kommer opp overalt, og jeg har luket i mange timer i dag. Hagearbeide tar mye tid :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg valgte den dyrere pinjebark, fordi jeg synes den er så meget pænere end almindelig dækbark.
      Og, du har helt ret; havearbejde tager meget tid...især når man hele foråret har været bagud (som jeg har været det)

      Slet
  5. Det gode ved at holde åben have er at man får ryddet op og ordnet i kroge og bunker, træværk bliver ordnet o.s.v. Og det er tydeligt at se forandringen. Det er et knokleri uden lige, men når det er gjort så er det så dejligt og man har det bare skøøøønt!
    Jeg vil se om jeg får mulighed for at smutte hjemmefra d. 23. og se det hele, jeg håber det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg skal da love for man kommer i bund med alle hængepartierne. Jeg er stadig ikke helt sikker på vi når det hele, men nu har de lovet godt vejr i dag og manden er hjemme, så vi tager en ordentlig tørn.
      Det ville glæde mig meget, hvis du havde tid til at kigge forbi på søndag - du er meget velkommen :)

      Slet
  6. Så blev der styr på det 👍 Det ser godt ud. Rigtig god sommer

    SvarSlet