onsdag den 18. oktober 2017

Havetegning af "Min lille store have"

Længe har jeg ønsket, jeg kunne tegne en tegning over min have - men det var bare som om jeg ikke kunne finde ud af det.

Og det er ikke fordi jeg ikke har prøvet. Det har jeg - adskillige gange - men jeg har aldrig kunnet få det til at passe og er oftest endt med i raseri/frustration at krølle papiret sammen og kyle det ud.

Nogle af jer har også nogle gange spurgt om en tegning, for bedre at kunne danne jer et billede af haven.

Jeg ville også rigtig gerne have haft en tegning med i den bog jeg lavede om haven sidste vinter - men det måtte jeg altså undvære.

I sommers prøvede jeg så igen at gå ud i haven med papir og blyant - og havde det egentlig lidt sådan, at det jo nok ville gå som det plejede....det gjorde det så ikke! Til min store overraskelse.

Så, nu kan man endelig få et overblik over min lille have. Jeg synes selv, jeg er sluppet ganske hæderligt fra forsøget.

Jeg har med vilje ikke brugt særlig mange farver, ligesom jeg ikke møjsommeligt har siddet og tegnet fliser og chaussesten osv. Det vigtigste var at få et overblik over havens bede, stiforløb osv. osv.
Klik på billedet for større billede.

Da jeg, så vidt muligt, har skrevet bedene på, burde det være nemt at "læse" planen.

En lille signaturforklaring følger dog her:

Brun cirkel = (Den store) rønnebærtræet - (de små) paradisæbletræ i det lyse bed og "Capriccios træ" i Bærbedet. Opdager så lige nu, at jeg da har glemt søjleæbletræet i højbedet! (lige over surbundsbedet) 
Blå cirkel = Min vandbalje
Grøn cirkel (til højre) = Den lukkede kompost
Grønt rektangel = Den åbne kasse til haveaffald, der skal køres væk
Grøn cirkel (ved huset) = vandtønde
Tre brune prikker, der danner en trekant = Jernstativerne (armeringsjernstænger)

Spørg endelig, hvis der ellers er noget :)

13 kommentarer:

  1. Kære Esther Det var dog fantastisk at det lykkedes. Det er en flot plan, giver et godt overblik. Jeg har altid fundet at det med at få proportionerne korrekt var det sværeste. PS kunne du sende mig din mail adresse til info@havenskunst.dk ? Så kan jeg sende dig mit nyhedsbrev, hvor der også er lidt om topiaries. Knus Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina - mail er sendt afsted :)

      Det er også altid proportionerne, der har givet mig de største vanskeligheder. Jeg ved godt det er de færreste haver, der er snorlige, men jeg har godt nok følt mig noget udfordret af alle mine stier :)
      Proportionerne på tegningen er ikke helt nøjagtige, men helt skæve er de nu heller ikke :)

      Slet
  2. Flot tegning, godt det lykkedes denne gang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - ja, det var dejligt det lykkedes.

      Slet
  3. Hej Esther

    Det blev da en glimrende tegning - jeg har noget tilsvarende, bare i et tegneprogram på PCen.

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten

      Tak - ja, min er jo håndtegnet, da jeg ikke turde give mig i kast med at prøve at lave den på computeren...mine tidligere forsøg in mente.
      Jeg overvejer dog - nu hvor jeg har købt en ny udgave af Corel paint Shop Pro - at prøve og tegne ovenpå, altså i et nyt layer. Ved dog ikke om jeg har tålmodighed til det :)

      Slet
  4. Så fin tegning du har laget! Imponerende med et sånt prosjekt, og du har lykkes godt!

    SvarSlet
  5. Hej Esther!
    Det blev en fin teckning. Har provat att göra en översikt med hjälp av ett PC program, men när jag var nästan klar, hängde sig programmet, så jag gav upp.
    Ha en fin dag /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har slet ikke turdet binde an med at lave en plan på computeren :)
      Hvor surt at programmet lukkede ned.

      Slet
  6. Åh hvor jeg kender det der med at få proportionerne rigtige. Jeg har også prøvet til rigtig mange gange.
    Det er da lykkedes SÅ flot :)

    I sommers fik jeg min svoger til at flyve over min have med sin drone, så jeg kunne få et RIGTIGT overblik over min have, og så der ud fra kunne lave min haveplan. Det blev en super god løsning for mig: http://frokenleth.dk/wordpress/godt-se-hele-lidt-ovenfra/

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have :)
      Dejligt du har sådan en svoger :)
      Ja, jeg var begyndt at overveje at betale en fotograf for at tage billeder af min have foroven, men syntes priserne var lige høje nok.

      Slet
  7. Det er en så fin plan Esther og den passer godt. Jeg er gået igang med at lave en af min have, men er ikke nået så lang endnu. Det bliver et vinterprojekt :o)

    Knus fra mig

    SvarSlet