tirsdag den 4. december 2007

Velgørenhedsjulegaver? - Nej tak!

Det begyndte for alvor sidste jul; at man i stedet for julegaver gav et "diplom" på en ged, gris, ko eller hvad man nu kunne finde på. "Gaven" gik så til et U-land (eller hvad de nu hedder i disse åh så politisk korrekte tider).

...og jeg skal da lige love for, at folk gik amok og købte løs.

Allerede sidste år syntes jeg, at denne gaveform i mistænkelig grad mindede mig om Middelalderens afladsbreve. Det synes jeg stadig, de gør - og derfor kunne jeg heller ikke finde på at købe sådanne i stedet for rigtige julegaver.

Desuden har jeg i forvejen ikke den store tiltro til nødhjælpsorganisationerne - jeg synes ofte, der skrives om, at temmelig mange af de indsamlede midler går til administration. Så mine penge får de altså ikke.

I år er der så kommet endnu flere "varer" til. Nødhjælpsorganisationernes fantasi kender ingen grænse for at tjene penge. (Har man egentlig sikkerhed for at "gaven" i det hele taget når frem og pengene ikke bare ryger ned i organisationernes pengekasser?)

Nu er det jo heldigvis et frit land vi lever i, og folk kan købe, de julegaver de vil - og det gør jeg så :o)

Personligt vil jeg også betakke mig for at få sådan en "gave" i stedet for en rigtig julegave.
Jeg ville faktisk blive temmelig knotten, for nu at sige det mildt :o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar