fredag den 5. juni 2015

Har jeg virkelig tid til det?

Det føles helt underligt at kunne sidde her - med god samvittighed - og gå i gang med at forfatte et blogindlæg.

Rabarber fra højbedet inden det blev lavet til lækker saft.

Jeg har knap nok haft tid til at tænke på bloggen siden mit sidste indlæg. Jobbet har drænet mig for energi og jeg er for det meste gået i seng ved 21-tiden hver aften.

Eneste undtagelse var faktisk sidste lørdag, hvor vi var i Tivoli med min mor og B. og se 'TamTam' og bagefter spiste en skøn fem-retters menu på 'Limone' i Køge. Den restaurant kan kun anbefales.

Jeg har også stadig en stak haveblade liggende, som jeg ikke har fået så meget som kigget i. GODT der er sommerferie i næste måned...!

I haven har jeg heller ikke rigtig arbejdet. Har luget en smule, når jeg opdagede ukrudt på min daglige runde (som jeg heldigvis har orket), sat et par ølfælder op, hældt mere jord i kartoffelspandene, nippet lidt blomsterhoveder...men så er det vist også det.

Fotos har jeg heller ikke rigtig fået taget ret mange af...så det rådede jeg bod på i dag, så lidt længere nede er der billedspam :)

Allerførst dog noget, der ikke har noget med haven at gøre, men som betyder rigtig meget for mig:

I torsdag fik jeg/vi ENDELIG den kummefryser, som jeg har fablet om lige siden jeg flyttede ind i december 2010! 

Foruden fryseren købte vi også et ekstra køleskab, da det indbyggede i køkkenet ikke er særlig stort. Det bliver så fedt endelig at kunne bage store portioner og have plads til det i fryseren. For ikke at tale om, at kunne købe stort ind af frosne grøntsager, når de er på tilbud.


...og nu tilbage til haven:

En stor del af dagen er gået med at sætte hylder op i skuret, tømme den lille fryser og sætte den til afrimning, rengøre den osv. osv....men jeg fik faktisk også klaret et bette hængeparti i køkkenhaven; at få sået bønner.

Jeg har måttet vente på, at de sidste tulipaner 'Texas Gold' blomstrede af - og i dag kunne jeg så endelig få dem op af bedet og gøre det klar til såning.


Det blev til fire rækker med bønner. Stativet mangler vi stadig, men vi har en ide, som vi fører ud i livet, når planterne er dukket op :)

Rhododendronerne er endelig sprunget ud indenfor de sidste ti dage. 'Goldflimmer' dog først i forgårs.

Den lyserøde (der heldigvis bliver mere og mere hvid i løbet af blomstringen) ved jeg stadig ikke, hvad er for en, men pæn er den da.


Lige nu er den i flere stadier af udspring.



Her er det så 'Goldflimmer', som jeg har to af.


Aldrig har mine allium stået så fint, på trods af hård regn forleden nat.


De nye allium er 'Purpple Sensation', farven snyder dog noget, når man tager billede i sollys :)


Akelejer


Den sidste franske anemone, der blomstrer.


Bjergknopurt - den er mere blå i virkeligheden.


Blomsterkarse 'Phoenix' (med takkede blomster)  og 'Indian Chief'.


I udestuen er rosen 'Blue Moon' så småt begyndt at springe ud.


 Lidt lupin-spam.




 Har sået hvide lupiner i år, så det er spændende om de så også dukker op næste år - og er hvide.

 Nu varer det ikke længe, før min store, røde valmue springer ud:


Til sidst nogle af de nye clematis. Her er det Clematis 'Vyvyan Penell' - der skulle være lyslilla...hmm...den ser mig noget lyserød ud....


Her til sidst 'Niobe', som jeg er meget begejstret for. Den er lidt mørkere i virkeligheden og meget smuk.


4 kommentarer:

  1. Dejligt billedspam :) Der sker så meget i haven nu, så man ærgrer sig over når man ikke har tid at komme ud i haven, men sådan er det jo en gang imellem. Fint med ny fryser - nu må du altså vente med at bage til en regnvejrsdag og komme i haven på en solskinsdag :)

    SvarSlet
    Svar
    1. I hverdagen har jeg næsten ikke tid til at gå i haven...eller også er jeg så træt, når jeg kommer hjem, at jeg ikke orker.
      I morgen har jeg dog tidligere fri...og så satser jeg da på at kunne nå bare lidt derude.

      Slet
  2. Så mange flotte bilder!Jeg liker godt bildespamming :))
    Du har mange fine akeleier, og de liker jeg så godt. Niobe ser flott ut, og den fargen er absolutt noe for meg :)

    God weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak skal du have. Ja, akelejer er skønne. Er altid spændt på hvilke varianter jeg får, da de jo krydser sig indbyrdes :)
      Jeg er meget begejstret for Niobe...glad for jeg købte tre af dem med det samme... har nu tænkt mig at lave stiklinge af de fleste clematis...men de skal lige være lidt større først.

      Slet