søndag den 24. maj 2015

Revanche!

Sikke en uge!

Nå, men jeg kom da hostende og snottende igennem den og nåede, hvad jeg havde planlagt med min 9. klasse. Til gengæld lavede jeg så heller ikke ret meget andet. Jeg kan i hvert fald ikke huske, at jeg har fået lavet noget som helst.

Never mind, for nu er jeg ved at være i omdrejninger igen - og jeg har saftsuseme fået taget revanche i haven.

Både lørdag og søndag er jeg stået op ved 6.30 tiden og har lavet skolearbejde (prøveoplæg) i et par timer og derefter er vi så gået i haven.

I Sydhaven er det ene af to nye clematis-stativer blevet sat op. Vi mangler rawlplug til det andet, så det må vente til næste uge.


Et rionet er også blevet sat op på plankeværket bag det ene skyggebed. Der skal også et op bag det andet, når plankeværket er blevet malet.

Ih, hvor får jeg plads til mange clematis...hihi ;)


Apropos clematis, så er det lige før de nye 'Niobe' i Flammebedet springer ud. Glæder mig til at se dem i fuldt flor.


Det er ved at være slut med diverse løgplanter, så de er blevet sat til nedvisning, ligesom mistbænken også er blevet tømt for løgvækster.

Der er godt fyldt op både bag det lille skur og under plantebordet med diverse beholdere med løgplanter, men sådan er det nu en gang, når man ikke kan begrænse sig med løgindkøb...og ikke har en stor have med et "gemmerum".


Når de er visnet ned, bliver løgene lagt i net indtil efteråret, hvor vi forhåbentlig kan finde plads til (nogle af) dem i bedene.

Jeg fik også plantet sommerblomster ud rundt omkring i haven samt i et par krukker, så nu er udestuens gulv næsten frit igen. Jeg har stadig en 15-20 småplanter jeg ikke ved, hvor jeg skal gøre af. Løsningen bliver nok at købe et par krukker mere. Haha.

Noget der ikke står i krukker er dette smukke paradisæbletræ, der står i det hvide/lyse bed. Ja, jeg ved godt, det ikke er hvidt, men det ser knaldgodt ud med de hvide blomster nedenunder.


Nå, men weekendens største arbejde var helt klart klipningen af buksbomhækkene!

Sidste år fik jeg kun klippet ca. halvdelen (Noget med en mand, der pludselig tog det meste af min tid...;) så det var på høje tid at få gjort noget ved dem.

Den manglende klipning har betydet, at hækken ikke er lige høj/bred over det hele, men det lever vi med et års tid eller to, indtil de alle kan klippes i samme højde/bredde. Vi har besluttet, at hækkene for fremtiden skal være 15 cm brede og 25 cm høje. Bum.

Jeg benyttede naturligvis lejligheden til at lave buksbomstiklinge. Til det formål er en mistbænk jo rigtig god. Den ene mistbænk skal derfor være buksbombørnehave de næste par år.

Jeg regner ikke med, at de alle bliver til noget, men hvis bare ti af dem gør, er det jo også tilfredsstillende. Denne gang har de dog bedre chancer, da der er noget mere jord at boltre sig på end i en lille potte.


Og nu kommer de så - de der før og efterbilleder, som jeg selv er helt vild med - både fra min egen have og andres - og det er fantastisk, hvilken forskel det gør med en klippet hæk; Selvom bedene var pæne før, se hele haven altså mere velholdt ud nu.

Here we go:

Fra haven mod Sydhaven.


...og her samme sted set fra Sydhaven.


Det blå bed, der ikke er så blåt endnu ;)


Her et par billeder mere af den nyklippede hæk - Skyggebedene i Sydhaven:


Det hvide bed, stenbedet og terrassen.


Det blå bed og Flammebedet allerbagerst. Lige nu er begge bede temmelig grønne, men der skal nok komme knald på farverne i løbet af sommeren.


Her til sidst skal I lige se den smukke, smukke Rose Helena 'Lykkefund'. Den er kun fire år gammel, men skal godt nok tæmmes for ikke at tage magten.

Om en måneds tid eller deromkring skal den venstre side af buen gerne være dækket af clematis. De er godt på vej, de er omkring 60-70 cm høje nu.


Nu trænger jeg til at hvile ryggen - men hold op, hvor jeg slet ikke kan se mig mæt på billederne af den klippede hæk :)

Kan I nu have en dejlig søndag aften :)

3 kommentarer:

  1. Hei! Aller først må jeg komme med en sympatierklæring. Jeg er også lærer for 16 -19 åringer. Å være syk i klasserommet er ikke spesielt ok, men dette var det spennende å se på. Klematisklatrestativene dine skulle jeg gjerne ha. Danmark ligger i syden i forhold her. Frodig.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlet
  2. Hvor er det dejligt at høre du er tilbage for fuld skrue, og det ser man så også lige på dine billeder. Nøøj hvor jeg glæder mig til at se dine clematis i blomst.
    Den der buskbomhæk, den er altså fin. Jeg bliver da nød til at lave sådan en rundt om mit det nye bed :o)) jeg har siddet og nydt de flotte belægninger.
    Kram fra Linda

    SvarSlet
  3. Hej Esther .Dejligt at du er ved at være i omdrejninger igen.Og flitteg har du da været her på det sidste.
    Er vild med dine små buskbomhække.................har dem jo selv flere steder.
    Og skal også i gang med at klippe dem.
    Klematis kan man slet ikke få for mange af..................har selv 20 stk i min villahave.
    Rigtig god 2 pinsedag til dig knus Jette

    SvarSlet