torsdag den 14. maj 2015

Kr. Himmelfartsdag...

...og vejret ser fint ud.

Det samme kan man så ikke sige om min ryg....grrrr..!

Til volleyball i går aftes fik jeg lavet et forkert "vrid" af kroppen med det resultat at hele lænden gik "i baglås" og er ret øm i dag. Det er dælme upraktisk, når nu jeg havde planlagt at skulle rigtig meget i haven både i dag og i morgen, hvor de endelig har lovet ordentligt vejr :(

Havde tænkt mig at få udplantet mine småplanter, men det får nok vente; at ligge på knæ og bøje sig forover er næppe det bedste for lænden. De er ellers ved at være for store til de små 6 cm-potter...


Dahliaerne SKAL dog plantes over i krukker nu og stilles udenfor. de er jo 30-50 cm høje. Heldigvis har kæresten lovet at slæbe dem om til mit plantebord i køkkenhaveafdelingen, så jeg kan stå i ordentlig højde og ompotte dem.


Nu vi er i udestuen (=drivhuset), så er der stadig godt gang i tomaterne:

'Tumbling Tom' er længst fremme (det store billede), men 'Red Profusion' er også begyndt at sætte blomster.
Det samme er 'Datterino'  (de to øverste små billeder). 'Black Cherry' er lidt bagefter de andre. (nederste lille billede)


I skal da heller ikke snydes for billeder fra haven lige nu:


Aldrig før har den været så smuk; min clematis alpina (Har prøvet at finde ud af navnet, men Thyme Planteskole (hvor jeg købte den) benævner den kun Clematis alpina...alle deres andre clematis har også et navn...bare ikke denne...så indtil videre må jeg nøjes med at kalde den det.) 



Den nye clematis Montana odorata blomstrer nu på rionettet. Beklager det lidt utydelige billede, men det er ikke muligt at bukke mig for at tage et bedre billede lige pt. pga. ryggen ;)


I køkkenhaven er der fuld fart på rabarberne. Radiserne er også kommet op, den ene af slagsen jeg har sået.
Jeg har inddelt det ene højbed i seks felter og sået salat, radiser, gulerødder og spinat. Nogle af frøene var vist lidt for gamle, så nu må vi se, hvor meget der bliver til noget.

I surbundsbedet har primulaerne kvitteret for delingen ved at sætte blomster; det er jeg jo slet ikke ked af. Jeg er slet ikke færdig med at dele primulaerne endnu, men det må - også - vente til ryggen har det bedre igen.


Mine rhododendron er ikke en gang tæt på at springe ud endnu, det må skyldes det forholdsvist kolde forår, for jeg mener de plejer at at blomstre omkring midten af maj...men jeg kan selvfølgelig huske forkert.

De små mini-rhodoer - som jeg en gang købte i Rema1000 (kender ikke navnet på dem)  er dog i blomst nu. På et tidspunkt må jeg flytte dem, inden de to store rhodoer vokser sammen henover dem ;)

Til sidst et par tulipanbilleder:

Papegøje 'Texas Gold', 'Princess Irene', 'Helmar' og 'White dream'/'Negrita'


Jeg er stadig meget glad for tulipaner, men må indrømme, at jeg er skuffet over, hvor hurtigt mange af dem forsvinder igen. Siden jeg lagde de første løg i efteråret '11, har jeg nok lagt omkring 2200-2500 tulipanløg, men så mange kommer der slet, slet ikke op. Jeg vil gætte på, jeg har haft omkring 5-600 i blomst i denne sæson.

Selv 'Spring Green' som jo anses for at være rimelig stabil, har jeg vist kun en 20-25 stykker tilbage af...jeg satte 200/250 for tre år siden. Så er jeg noget mere tilfreds med 'Helmar', den fine røde/gule tulipan. Den satte jeg også omkring 200 af for tre år siden og der blomstrer da i hvert fald omkring 100 af dem endnu.


Af samme årsag har jeg også besluttet at holde en smule igen på tulipanløgsindkøb (Som om jeg husker det, når vi nærmer os september..Haha!) for fremtiden.

Narcisser skulle være noget mere stabile, så det er måske den slags løg jeg skal satse på i stedet for. Jeg har jo været yderst begejstret for de narcisser jeg har haft i år.

Jeg har også droppet planen om at få lagt alle løgene fra spandene ud i bedene; jeg beholder dem i stedet i spandene/krukkerne. Nu har jeg plads til at gemme dem af vejen bag skuret jo - og så er de klar til at sætte frem igen, når det bliver forår næste gang :)

Det lyder som en god plan, synes jeg.

Nu vil jeg dog gøre klar til en frisørtur...håber ryggen holder til det...men manken skal altså ordnes.

1 kommentar:

  1. Hej Esther.ØV med den ryg.Håber du klarer den.For der er da godt gang i alle dine planter....................du må have plantet tidligt.Har selv været 6 timer i haven i dag. og forsøgt at finde plads i bedene til alle min 14 dahlia og andre sommerblomster.
    Har også fået plantet både tomater-agurker-chilli og peberfrugter.
    Både tulipaner og primula hører foråret til........................Har du set mit tulipanbed?
    Jeg tømte alle min krukker for løg og lagde dem i mit højbed.............................og det er blevet et helt forrygende bed.
    God bedring med ryggen knus Jette

    SvarSlet