mandag den 17. september 2018

Amsterdam Tulipan Museum

Som nævnt i et tidligere indlæg, nuppede jeg Tulipanmuseet i stedet for Anne Franks Hus. Det har jeg ikke fortrudt, for det var godt nok et meget fint lille sted for en løg'oholic som mig.

Det ligger næsten skråt overfor Anne Franks Hus, man skal bare lige gå lidt langs kanalen og derefter krydse den, så er man der.
Udenfor er der pyntet op med ægte tulipaner - sjovt at se tulipaner på denne årstid.
Det første man træder ind i er en gift shop med nærmest alt, hvad hjertet kan begære af "tulipan-ting". Der er tekander, kopper, krus, viskestykker, forklæder, glaspynt, kort, bøger, bogmærker, magneter, billeder, dækkeservietter, postkort, tøjdyr, skåle, lysestager, servietter, lys osv os osv...alt med tulipanmotiver og enkelte andre løgplanter.

Kunne dog ikke finde et krus med krokus på og priserne var lidt i den høje ende, så undlod at købe et.

Det var også muligt at købe løg - og her skulle man få de løg, man køber. Der var helt vildt mange fristelser, men jeg havde besluttet mig for, at jeg kun måtte købe botaniske tulipaner, hvis jeg skulle have nogle, så det løfte holdt jeg naturligvis.

Inden jeg begyndte at shoppe betalte jeg dog 5€ for at kunne se selve museet og fik udleveret en lillebitte brochure om museet.
 Som det ses er museet ikke særlig stort, men det er en fint museum og jeg kan kun anbefale at se det, hvis man er i Amsterdam - og interesserer sig for tulipaner.
Man starter med at se en kort video om tulipanens historie og derefter tager man rummene et efter et.
Her lidt billeder fra udstillingen:

Ret sjovt med ordet "tulipan" - hvordan det har udviklet sig.


Der lå en kopi af bogen, som man kunne bladre i - spændende.

I det sidste rum slutter man af med at se endnu en video - denne gang om moderne tulipandyrkning. Den var ret interessant at se, synes jeg.

Hvis man ikke gider ser video, lader man bare være, men jeg synes at videoerne hænger godt sammen med resten af udstillingen - og de varer ikke særlig længe.
Da jeg var færdig med museet var det retur til butikken - og nu skulle der shoppes!

Jeg begrænsede mig dog meget, da jeg allerede slæbte rundt på dagens andre løgindkøb. Det blev derfor kun til:

Crocus Speciocus - 15x (efterårsblomstrende krokus)
Wild tulips 'Bakari Lilac wonder' - 20x
Wild tulips 'Acuminata' - 3x

Museet har til hver løgsort udgivet et lille infoblad, så dem fik jeg selvfølgelig tre med hjem af:

 De her er nok mere specielle end smukke, men jeg er jo også begyndt at købe mere "anderledes/sjældne" løg pga. pladsmangel. Jeg synes nu de er ganske fine.
 Jeg faldt også over en lille bog om tulipaner og den måtte jeg også have.
Se lige en smuk pose museet har :)
Jeg brugte ca. 45 minutter på både museum og butikken, og jeg tog mig god tid.

14 kommentarer:

  1. Kære Esther. Tak for din spændende beretning om besøget i tulipanmuseet. Det står højt på vores ønskeseddel. Desværre har de seneste besøg i Amsterdam blot bestået af flyskift i lufthavnen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme. Det var et meget spændende sted, som jeg tror jeg vil besøge igen, næste gang jeg er i byen :)
      I må se om I ikke kan få et lille ophold i byen næste gang I er på de kanter :)

      Slet
  2. Det må ha vært spennende å være der og se på alt som var til salgs. Jeg hadde nok også tatt en tur innom Anne Frank sitt hus. Men ryggvondt må tas hensyn til. Flotte løker du kjøpte.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg må indrømme, at jeg har det helt fint med at have set Tulipanmuseet fremfor Anne Franks Hus...SELVOM jeg er meget historieinteresseret.
      Men, har set mine elevers fotos derfra :)

      Slet
  3. Spændende sted. Ugh den sidste tulip, mums, jeg har set den i diverse leksikon. Den er rigtig sjov at se på.
    Tænk at du kunne beherske dig så meget, kun 3 forskellige, respekt.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg var også ret overrasket over mig selv :)

      Slet
  4. Vilken härlig resa du haft i Amsterdam. Jag har varit där men inte på Tulpanmuseet. Därför var det extra roligt att läsa ditt inlägg och titta på dina bilder. Fina inköp gjorde du också. Bacari Lilac Wonder är jättesöt och Acuminata var en spännande sort. Och tänk nästa år så här dags när du får njuta av dina höstkrokus.

    Ha en fin dag!
    /Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var en rigtig god tur, ja.
      Kan kun anbefale Tulipanmuseet. Det var meget spændende.

      Slet
  5. Hej Esther!
    Finns mycket fint att se i Amsterdam, trevligt att ha lökar som tittar upp i vår. Acuminata ser riktigt speciell ut.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg glæder mig også til at se løgene i fuldt flor til næste forår.

      Slet
  6. Tulipanmuseum!-Det er helt relevant,at Holland har et!
    Det så spændende ud og sikke et udvalg af blomsterløg.Det var nok klogt på forhånd,at have lavet en indkøbsstrategi!

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha...ja, den strategi overlevede så kun selve blomstermarkedet...ikke museet :)

      Slet
  7. Det var interessant at læse om. Tak for det. Du har vel nok været flink til at begrænse dig, men spændende løg, du fik købt på museet. Den røde stritter ikke mindst ;-)
    Jeg håber, vi kommer til Amsterdam igen en dag, for Holland er et vidunderligt haveland :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er blevet HELT vild med Holland - og vil derned igen. Næste gang uden elever og om foråret :)

      Slet