mandag den 24. september 2018

Crocus maniac....eller tæt på

Man skulle ellers tro jeg havde fået nok løg for i år, men nix nej.
Krokus 'Advance'
I mandags kom pakken fra bulbi, indeholdende:

250 styk Narcis 'Thalia' (Gratis pga. forkert levering sidste år)
25  styk Narcis 'Johann Strauss' (Gratis pga. forkert levering sidste år)
4  styk Allium 'Spider'
25 styk  krokus 'Yalta'
200 styk krokus 'Pickwick'

En veninde er ved at bestille hos bulbi, så der kom jeg lige til at bestille 160 styk krokus sieberi tricolor.

SÅ burde det vel stoppe der - men nej, blev fristet over evne hos Botanisk verden (zimtrade.dk)... og bestilte søndag formiddag lidt flere krokus:

10 styk 'Blue Bird'
25 styk sieberi 'Spring Beauty'
15 styk villart 'Snowbunting'
15 styk 'Korolkowii'
15 styk 'Whitewell Purple'
25 styk tommasinianus 'Ruby Giant'
15 styk chrysanthus 'Goldilocks'

Som det efterhånden burde stå klart for de fleste, så er jeg i særdeleshed blevet meget, meget glad for krokus.

En hurtig optælling (har sikkert glemt nogle) inkl. de jeg lige har bestilt, så vil min have til foråret indeholde mindst 25 forskellige slags krokus!

Jeg kan godt mærke, at jeg fremover hellere vil bruge tid og energi på at finde plads til krokusløg (de er så dejlig små) fremfor tulipaner og narcisser. I min lille tætbeplantede have er det et stort bøvl at finde plads til sidstnævnte løg, hvorimod det går meget nemmere med krokus.

Det er ikke fordi, jeg ikke kan lide tulipaner og narcisser, men krokus er bare gået hen og er blevet nummer 1 her på matriklen.

19 kommentarer:

  1. Interessant betragtning, at de er lettere at få plads til i en lille have. Det må jeg lige overveje ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er i hvert fald min oplevelse; når der er så tæt beplantet som her, så er det nemmere at finde plads til små krokus end større løg (Det er sikkert derfor jeg har købt tre kejserkroneløg også! Haha)

      Slet
  2. Sådan vi så forskellige. De fleste savler over tulipaner, men de trives for dårligt hos os, til at jeg er rigtig vild med dem. Hundetand og vibeæg er vist mine favoritter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hundetand har jeg ikke selv, så den kender jeg ikke meget til, men vibeæg er også en af mine favoritter (selvom liljebillerne æder dem).

      Slet
  3. Krokusman må du være. Jeg nøjes med at være rhodoman og rossoman. Det andet er for besværligt, lidt men forhåbentlig godt, det jeg har i haven af krokus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan være, det er det det hedder :)

      Slet
  4. Krokusmani er da en hyggelig mani!
    De er jo så fine, og da har du mye å glede deg til når det blir vår igjen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis - og desuden er der så masser af mad til insekterne tidligt på året.

      Slet
  5. Hej Esther

    Jeg fremhæver gerne Crocus som et sikkert forårshit - hvert forår beslutter jeg mig for at nu er det Crucus det gælder - men jeg lader mig nu alligevel frister at en masse andet også:)

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha...det lyder bekendt...men i år har jeg sørme begrænset mig til nogle få botaniske tulipaner.

      Slet
  6. Det må da være et superflot tæppe af krokus i din have om foråret. Desværre kan jeg ikke have oceaner af krokus, mosegrisene æder dem. Min nuværende kat vil hellere være inde i sofaen end på jagt. Men jeg køber gerne et par poser hvert år for jeg vil ikke undvære dem helt.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Det håber jeg det bliver. Oftest lægger jeg dog de nye løg i krukker og når de så er ved at visne ned, planter jeg dem ud, hvor jeg vil have dem. Det fungerer oftest bedre for mig.
      Ærgerligt med mosegrisene. Dem har jeg mig bekendt ingen af...7-9-13...men kattene her jagter også gerne, så hvis jeg har mosegrise er det nok ikke så længe. Især har jeg de to små mistænkt for at være superjægere. Zinnia, hun er endelig en kat, der gider fange fluer OG æde dem. Det sætter jeg stor pris på.

      Slet
  7. Krokus er da også en fin lille plante, så jeg kan sagtens følge dig. Men jeg har nu kun nogle få her hos mig, bestemt ikke fordi jeg ikke kan lide dem, men jeg synes de er lidt besværlige, at have i et bed, løgene har det med at vandre ovenpå her os mig.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Synes generelt løg har det med at vandre opad...især tulipanløg kan gøre mig arrig, når de gør det :)

      Slet
  8. Det er da en skøn samler mani du har fået dig der. Jeg bestemmer også hvert år at jeg skal have flere krokus, men det er næsten altid tulipaner at pengene bliver brugt på. Dog er der i år 50 krokusløg med i min bestilling.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har tidligere købt masser af tulipaner, men det kan man ikke se i haven mere, da de forsvinder for et godt ord. Både Queen of Night og Spring Green, som jo ellers har ry for at komme igen og igen...så nu køber jeg helst Apeldoorn eller botaniske tulipaner. Et par år købte jeg masser af narcisser, da de er noget mere stabile, men også de forsvinder lidt efter lidt...og de flyder så meget i jorden...så det er skønt jeg er bleet mest vild med krokus, der er små :) Det er praktisk.

      Slet
  9. Gled deg til våren! Anne

    SvarSlet
  10. I love the hue of yellow these flowers are. They are such delicate looking flowers. Very pretty! Thanks for the share, have a fantastic rest of your day. Keep up the posts.

    World of Animals

    SvarSlet