mandag den 19. november 2018

November måned flyver afsted...

Det er godt nok sjældent jeg oplever, at lige præcis november måned flyver afsted. Synes den måned plejer at slæbe sig afsted, men sådan er det altså ikke i år.

Det kan måske hænge sammen med, at vejret har teet sig underligt siden i sommers, så der ikke har været så gråt og trist, som der plejer og desuden har jeg meget at se til på jobbet.

I forrige uge havde vi terminsprøver. Med 40 elever til tysk og engelsk giver det indenfor hvert fag 80 opgavesæt og en stil...altså pænt meget rettearbejde. Det blev jeg færdig med i søndags. Lørdag var vi en tur i Sønderjylland til børnefødselsdage (Nevøen og niecerne har alle fødselsdag i november) hos min søster.

I sidste uge havde overbygningen projektuge og vi havde skolehjemsamtaler i 9. klasse over to aftener og i denne uge fremlægger 9. klasse projekt for min kollega og mig mandag (dvs. i dag) og onsdag.

I morgen, tirsdag nupper jeg lige et "sproglærerkursus"... og onsdag står den på skrivning af projektudtalelser efter projektfremlæggelserne samt et "lille" to-timers møde.

I næste uge er der atter to aftener med skolehjemsamtaler - og så lakker november måned heldigvis mod enden. Det glæder jeg mig til, da der er langt mindre i kalenderen i december måned.

I haven har jeg endelig fået taget alle dahliaer op. De første, tørre, er pakket i en papkasse fyldt med staldstrøelse og sat i udestuen. De andre står i et af skurene og tørrer. Regner med at få dem pakket ned i den kommende weekend.

Forleden opdagede jeg, at min clematis 'Duchess of Edinburgh' står i blomst igen - denne gang med enkelte blomster, men ikke mindre smuk af den grund.
De stauder jeg såede sidste efterår, har tilbragt sommeren i små potter, men nu har de fået plads i et højbed vinteren over, sammen med mine pletter i luften.
En af dem, en hvid drejeblomst, står i blomst lige nu.
 Den 28. oktober var vi på loppemarked her i byen - der fandt jeg bl.a. denne ikke særlig pæne kommode. Jeg kunne dog se muligheder i den og derfor kom den med hjem.
 Tre uger har det taget at forvandle den, men jeg har heller ikke arbejdet på den hver eneste dag.

Carsten har hjulpet med tage fronterne af og slibe dem. Ikke at slibning er særlig nødvendig, når man bruger kalkmaling, men nu blev det altså gjort. Fronterne skulle alligevel af, så jeg kunne male dem.
Den nederste front kunne dog ikke komme af, så der måtte jeg male på den besværlige måde; tape ind først og så male. Den eneste fordel ved den fremgangsmåde var, at jeg kunne male alle sider samtidig uden at skulle vente på det tørrede.
 Jeg har været færdig med malerarbejdet siden sidste weekend, men vi måtte vente med at sætte nye beslag på, da Carsten havde brug for dagslys til den opgave.

Derfor blev det først igår - og sikke en forskel en klat maling + voks samt nye beslag kan gøre.

Jeg er meget tilfreds med resultatet og glæder mig til at "flytte ind" i kommoden.
 Til sidst lige et billede af den frækkeste kat jeg nogensinde har kendt; Zinnia.

Hold nu op, hvor er hun fuld af narrestreger. Jeg har gennem tiden oplevet mange kattes opfindsomhed, men hun slår dem alle med flere længder.

Jeg er derfor lige nu ved at overveje, om det overhovedet kan betale sig at pynte op til jul i år, for det bliver da med sikkerhed bare hevet ned igen(og smadret). 
 Nå, men heldigvis synes jeg/vi jo stadig hun er bedårende dejlig - det samme er hendes bror, der ikke laver nær så mange skarnstreger - så vi er beriget med fire dejlige katte - og hun vokser sig vel fra tosserierne ;)

16 kommentarer:

  1. Jeg kan da godt forstå, at din november går hurtigt, der er nok at se til for dig. Kommoden er blevet flot. Katten er også sød, min søn og svigerdatter har en stor main coon kat, i går havde den lagt sig i Marthas dukkevogn, så hun kørte rundt med den. Hun er 1 år og katten godt ½ år. Jeg forstår ikke, at katten kunne være i dukkevognen :) den er stor og tung.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nogle gange lægger katte sig bare de mærkeligste steder :)

      Slet
  2. Hej Esther!
    Din byrå blev riktigt fin, köpte en stor byrå till växthuset, men den skall jag måla till våren. Din klematis är vacker, otroligt att den blommar nu.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er sjovt med blomstrende clematis på denne årstid :)

      Slet
  3. Hej Esther!

    Häftigt med blommande clematis vid denna tid på året men som du säger så känner vi inte riktigt igen november månad.

    Vilken fin byrå du har åstadkommit! Det gäller förstås att ha ett öga för möjligheterna när man ser något, jag har det definitivt inte. Mycket arbete bakom men också tillfredsställelse när den väl är klar.

    Ha det så bra!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er rart, når man kan forvandle en kommode eller andet møbel til noget pænt og brugbart :)

      Slet
  4. Så travlt du har - jeg kan godt forstå, at november er drønet af sted.
    Kommoden er vel nok blevet flot - det var godt set, og godt lavet ;-)
    Smuk clematis - sjovt at den har andre blomster nu.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. December har været lige så "skør" som november. Har slet ikke haft tid til bloggeriet, men nu hvor julens travlhed er overstået er det på tide med en opdatering + få læst diverse blogs. Det kommer vist til at tage et par dage. Haha.

      Slet
  5. Ja, du er også en af dem, der er heldige at have et job og dermed travlhed - det skal vi jo ikke være kede af. Blot er det sparsomt med fritid til alle de andre ting, vi gerne vil lave. Du får nu en del fra hånden :)
    Flot kommode.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes jeg har mindre og mindre tid - og at tiden generelt går hurtigere og hurtigere...det må være alderen.

      Slet
  6. Hei!
    Ganske spesielt med en blomstrende klematis nå. November er jeg glad for at går fort.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var dejligt november forsvandt så hurtigt.

      Slet
  7. Super billeder! :)

    SvarSlet
  8. Anonym22.50

    Hej Esther, jeg er for nyligt begyndt at følge med på din have-blog og finder den både spændende og lærerig. Jeg kunne godt selv tænke mig at begynde at blogge, så jeg ville høre om du har været glad for at bruge Blogger-platformen her? Og om du har nogle guldkorn at dele, før jeg kaster mig ud på dybt vand :). Med venlig hilsen Sabine

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sabine.
      Mange tak :)
      Jeg er meget tilfreds med blogger-platformen. Mht. guldkorn, så synes jeg bare du skulle komme igang med at blogge. Når du har bloggen oppe, så giv mig besked, så skal jeg gerne "reklamere" for din blog :)

      Mvh

      Slet