tirsdag den 16. april 2013

Dagens havearbejde - eller: Lidt har også ret.

Som skrevet i et tidligere indlæg, så kan det godt være jeg ikke får lavet så meget i haven ad gangen, men til gengæld får jeg lavet noget derude HVER dag på denne måde :)

Kom senere i omdrejninger end beregnet, da solen lige skulle have brændt tågen væk, men så gik jeg også i gang.

Fik kørt otte sække jord om i haven
Kørt 1½ trillebør haveaffald om på "haveaffaldsbunken"
Krydderurtebeddet fik ny jord
Hornviolerne kom - endelig - i krukker

Det er jeg ganske godt tilfreds med :)

Her lidt billeder:
Som det ses ganske tydeligt, trængte krydderurtebedet til en meget kærlig hånd.


Krydderurterne blev taget op og der blev fyldt ny jord i (2 hele sække kunne der være!)


Krydderurterne blev plantet igen, bortset fra mine to mynter: marokkansk og pebermynte, for de havde bredt sig sindssygt meget med udløbere....
De har derfor fået hver sin krukke at tumle sig i nu. Så kan jeg vel holde styr på dem ;)

Krydderurterne er purløg, persille, timian, oregano og lidt esdragon. Forrest såede jeg dild. (Efterfølgende har jeg sat et hav af små pinde i, da kattene ellers måske kan få den ide, at det er et kattetoilet, sålænge dilden ikke er spiret...!)


Da jeg kom hjem efter dagens aktion, tog jeg en lillebitte runde i køkkenhaveafdelingen og kunne konstatere, at mine Queen of Night-tulipaner er gået helt amok i vækst, takket være det gode vejr de sidste to dage:


Jeg kan ikke helt finde ud af, hvornår det er bedst at flytte dem? Jeg vil jo gerne have glæde af deres blomster i år.
Mon de kan tages op i grupper med "en ordentlig klump jord", så de bliver så lidt forstyrret som muligt?

Det er slet ikke meningen, de skal stå i mit højbed, men det var eneste mulighed for at få dem lagt i efteråret.

Højbedet skal jeg nemlig gerne tage i brug i maj - og det er jo lige om lidt...?!

Nå ja - og så opdagede jeg lige, at foråret også har nået mine ribsbuske :) Et skønt syn.


2 kommentarer:

  1. Så skønt at komme ud i haven og koble af, det er ren meditation :-) Det bliver fint med højbede, det vil jeg også gerne have engang når jeg ikke har så travlt længere...!

    Er det til at holde ud med Lockout, det trækker da ud var?

    Ønsker dig en rigtig fin aften - kram OddStyle

    SvarSlet
  2. Nej, lockout'en er ikke til at holde ud :(

    En ting er jeg ikke får løn, men kun kan få lov til at låne et beløb, der er lavere end min normale løn -> mit rådighedsbeløb går ned med 2500-3000 pr. måned.

    Det værste er faktisk uvisheden....Hvornår må jeg arbejde igen? Hvad med de der ekstratimer de snakker om? Får jeg løn (+ overtidstillæg) for evt. at undervise om lørdagen? hvad med afgangsprøven? Skal jeg forberede den eller ej...? Det er til at blive SKØR og STRESSET af alle de tanker...

    ...og derfor ELSKER jeg at vejret nu er til havearbejde. Det er SÅ godt for mit psykiske velbefindende kan jeg mærke.

    SvarSlet