torsdag den 18. april 2013

Knokle, knokle, knokle...i et gevaldigt blæsevejr!

Nøj, jeg er helt ør i hovedet nu.
Ikke så meget pga. havearbejdet, men blæsevejret...!

På trods af blæsevejret fik jeg ellers lavet et pænt stykke arbejde, når jeg selv skal sige det.

Jeg startede med at markere det nye bed med spaden (ikke særlig lige, men også kun en markering - da det ikke nødvendigvis er den færdige form) .

Jeg nåede slet ikke at grave så meget, kun hen til æbletræet - skal jo også tage hensyn til ryggen ;)


Det var nu slet ikke så hårdt/tungt at grave som frygtet. Min lerjord har åbenbart haft godt af al den regn forleden nat - for ikke at tale om al den frost i vinters.

Opdagede også, at den nærmest er proppet med regnorme (5-8 orme pr. 20x20 cm klump jeg gravede op er vist meget godt, ikke?) og det giver jo også luft i jorden.

Hver gang jeg havde en trillebørfuld med græstørv, blev så meget som muligt jord banket af og lagt tilbage i bedet.

Mine stikkelsbær blev flyttet længere ind - de stod for tæt på hækken. Dernæst blev mine ribs flyttet fra den tønde de har stået i og sat ved siden af stikkelsbærrene, så nu har jeg en lillebitte frugthave :)


Derefter tog jeg fat i nogle af de krukker, der har stået tulipanløg i vinteren over og flyttede tulipanerne over i bedet. Så må vi jo se, hvordan det går.

Jeg fik også plantet tre af de nye storkenæb (til højre, foran scillaerne) - nå ja, fik også lagt en sti af nogle røde mursten. Eftersom det ikke er hårdtbrændte mursten, vil de efterhånden nok gå lidt i stykker, men det er okay.

Når først bedet er vokset til, er det da kun charmerende med en "slidt" sti, synes jeg.

Jeg kan dog se, jeg har fået lagt et par stykker af dem for dybt, så det skal ændres - men det bliver ikke i dag ;)

Her ses bedet efter endt arbejde.
Der er stadig noget ledig jord forrest til venstre, men jeg er jo heller ikke færdig med at plante storkenæb ;) Orkede bare ikke mere for i dag.



Jeg laver ikke deciderede haveplaner, jeg kan godt tegne et par skitser, men jeg har meget nemmere ved at visualisere, når jeg står ude i haven - og så går jeg bare i gang. Undervejs tager jeg mig nogle tænkepauser og så arbejder jeg videre.

Det går for det meste godt - og hvad angår dette bed, så bliver det vist bedre, end jeg havde forestillet mig - og det er jo ikke så ringe endda :)



Jeg er forøvrigt ikke helt færdig med havearbejde for i dag - men den sidste "opgave" er en afslappet en af slagsen:

 
Hav en god aften derude.

12 kommentarer:

  1. Hallo Esther,

    herzlichen Dank für Deinen lieben Kommentar. Dann habt Ihr ja fast ähnliches Wetter wie wir in Deutschland.

    Ich wünsche Dir viel Freude bei der Gartenarbeit und hoffe sehr, dass wir bald wieder voneinander hören.

    Viele liebe Grüße
    nach Dänemark
    von Anke

    SvarSlet
  2. Så flink du har vært! her er det meste av jorden dypfryst enda og helt umulig å grave i. God helg!

    SvarSlet
  3. Når jeg ser på bloggen hvordan du laver nye ede får jeg lyst til at springe i haven og gøre det samme, men når jeg står der bliver jeg helt handlingslammet og synes det er alt for uoverskueligt...

    SvarSlet
  4. Anke> Ja, wir hatten echt schlechtes Wetter hier. Heute ist es wieder viel zu windig und auch noch kühler als gestern. Ich glaube wir haben ung. 7C... -> KALT.
    Gestern war die Sonne da - heute ist es nur grau.. :(

    Ich werde dein Blog wieder besuchen, ganz sicher. Bis dann :)

    SvarSlet
  5. Ranten> Jeg er i hvert fald glad for jeg gjorde det i går, hvor solen skinnede.

    I dag er der bare totalt gråvejr og det blæser helt vildt stadigvæk.

    også god weekend til dig :)

    SvarSlet
  6. Stine> Hm, hvad er det du synes er helt uoverskueligt? Er det selve gravearbejdet? Eller?

    Hvis det er nogen trøst, kan jeg også synes opgaven er helt uoverskuelig, når jeg står der med min spade, inden jeg er gået i gang, men så siger jeg til mig selv, at jeg bare skal tage et lille stykke af gangen....og så bare se, hvor langt jeg når.

    Eksempelvis det bed jeg lavede i går. Tanken var jo at det skulle være en del større (ifølge markeringen) men jeg koncentrerede mig i første omgang om bare at nå hen til æbletræet og gøre det bed "færdigt".

    Da jeg så var ved at nå hen til æbletræet var jeg (og ryggen) ved at være træt...og så stoppede jeg med at grave.

    Hvis du ved, hvor du vil hav et bed, så kan du evt. starte med at markere det med pinde/reb/haveslange e. lign. og så evt. inddele det i mindre områder, så du blot færdiggør et overkommeligt område ad gangen.

    Håber det gav mening det her? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, det er ikke så meget gravearbejdet. Jeg slæbte 50 m2 herregårdssten og 4 m3 sand ned i haven sidste sommer, det var en kende uoverskueligt ;-)

      Vi har et hus, som er bygget ind i en skrænt, dvs ud til vejen ligger stueetagen som ud mod baghaven er 1. sal. Kælderens bryggers, depotrum mm. er bygget ind i skrænten mens værelserne har havedøre ud til terrassen som dermed virker som stueetagen. Fra terrassen er der en skrænt ned til næste niveau hvor græsplænen ligger. Der er aldrig blevet bygget en trappe (men det er et af denne sommers projekter) ned til græsplænen hvor det netop bestilte drivhus skal ligge. Der er intet nede på dette niveau ud over græs. Her kunne jeg godt tænke mig nogle bede, men det ligger vendt mod øst og jeg kan ikke helt gennemskue hvordan jeg får grebet det an... Afhængig af hvor trappen skal være skal der jo være fri passage. Jeg har heller ikke helt styr på hvilke planter der trives bedst hvor, det er jo også afgørende at jeg ikke planter skyggeplanter et solsted og den slags.

      Du kan se nogle få billeder her: http://hus.aforismen.dk/ Jeg har ikke fået postet ret meget på den blog, men på det nederste billede kan du se billedet af vores østterrasse. Der hvor der ligger stenmel er der nu lagt herregårdssten, så terrassen er ført helt ud til den meget vingeskudte hæk (den skal vi også have gjort noget ved, engang ;-) ) Projekter er der nok af!

      Slet
    2. Her er lidt flere billeder fra salgsopstillingen hvor man kan se lidt mere af haven. Sælger var IKKE havemenneske, det ses tydeligt ;-)

      http://hus.aforismen.dk/?page_id=46

      Slet
  7. Efter en weekend fyldt med knokleri i haven (havde aldrig troet jeg skulle komme til at nyde det SÅ meget :-)) er jeg meget mere fortrøstingsfuld ang. bed. Vi snakkede om at lave et ved siden af drivhuset (når det er sat op) som kunne blive en fin organisk form - vi har et hav af chaussesten liggende som ville være flotte til afgrænsning. Det bliver vist projektet efter drivhuset. Jeg "kom til" at køre i Plantorama og Bilka i går og kom hjem med en masse små planter i lilla/pink/fuchsia nuancer som midlertidigt er plantet i krukker på terrassen. De ville være så fine i det bed ved siden af drivhuset i antracit. Åh jeg glæder mig! Håber vi kan holde dræbersneglene væk!

    SvarSlet
  8. Hej Stine

    jeg kan godt se det ikke lige er det nemmeste med den grund....men tror nu nok det skal blive godt.

    Jeg ved heller ikke altid, hvordan mine ideer ser ud i virkeligheden, men hvis de ikke fungerer optimalt, så kan det jo altid laves om - derfor jeg skal have omlagt alle de større bede...

    Forøvrigt et flot hus :)

    Det glæder mig du har fundet glæden ved at knokle i haven. Nogle "kloge hoveder" siger, at der ved at rode i jorden frigøres nogle bakterier?, der virker som lykkepiller?!

    Jeg ved ikke om det virker, men eftersom jeg har tilbagevendende (vinter)depressioner, så VED jeg af personlig erfaring, at humøret stiger gevaldigt ved havearbejde.

    Mht. dræbersnegle, så var det måske en ide at anskaffe de der sneglehegn og sætte rundt om hele grunden. Det gælder så om at få fundet alle de snegle, der allerede er "inde" - men så kommer der i det mindste ikke flere.

    SvarSlet
  9. Tak skal du have. Jeg elsker vores hus! Det er virkelig drømmehuset :-) Efter 10 år i en lillebitte gammel og ussel lejlighed er det bare ekstra skønt!

    Jeg er et udemenneske og jeg duer ikke til at sidde stille og slappe af, bliver ekstra skønt når vi får mere struktur på haven for jeg bliver også handlingslammet når det er for uoverskueligt...

    Jeg har aldrig hørt om sneglehegn, men det må undersøges nærmere. Vi har noget ferromol som mine kolleger har anbefalet men det ville da være rarest helt at undvære de slimede bæster. Jeg fik en virkelig morsom bog om bekæmpelse af dræbersnegle af den sødeste kollega, tror jeg må have den frem hvis mine kommende blomster bliver spist ;-) Tusind tak for rådet!

    Der var frø til halv pris i Spar i dag, så nu kom jeg til at købe flere. Ups! Men jeg vil have skønne blomster at sætte i vaser i år :-)

    SvarSlet