søndag den 14. april 2013

Haster: Buerne skal flyttes, men hvordan med planterne?

Argh...!

Jeg kunne naturligvis ikke dy mig og gik alligevel en lille tur i haven, bevæbnet med en spand og knæpude.

Ikke fordi jeg fik luget/ryddet op i bund, det blev blot til at klippe grimme blade af bergeniaen og fjerne lidt staudetoppe i det lyserøde bed. (Ryggen holdt!)

Mens jeg var derude, gik det også op for mig, at det bare ikke duer, at mine buer står hvor de står!


På de to første fotos ses begge buer fra hver sin vinkel - og det kan nok anes, at de står alt for tæt på kattesikringen på plankeværket.

Det er ikke noget problem om sommeren, da roser og clematis jo fint dækker for "trinene" - men her om foråret er det et problem, kan jeg se.

Felix kan nemlig sagtens se fidusen i at klatre op ad trinene og så videre op OVER kattesikringen og videre ud i en store verden.... og det er jo ikke meningen. Så kunne jeg lige så godt have sparet de flere tusinde kroner på indhegningen jo!


Jeg har forsøgt at spærre vejen med lidt hønsenet, men det er ikke særlig effektivt og ser desuden totalt grimt ud, så jeg bliver nødt til at flytte buerne.

Dengang jeg satte buerne, så min haveplan anderledes ud OG jeg havde desuden slet ikke tænkt videre over en kattesikring af haven. Hvis jeg havde gjort det, havde buerne ikke stået, hvor de står i dag, det er helt sikkert.


Hvis jeg havde en større have end tilfældet er, ville det ikke være særlig svært at finde en ny plads til buerne, men nu er plads ikke lige det, der kendetegner min bette have, så jeg har godt nok fået noget at tænke over.

Jeg har overvejet at flytte den ene bue 2-3 meter længere frem end på nederste foto, da den så står "rimelig midt i verden", og derfor burde være "kattesikker".

Bue nummer to ved jeg dog ikke hvor jeg skal stille. Måske meget tæt på den anden, så det bliver en mini-pergola?

Nå, men uanset hvad jeg nu kommer frem til, så ANER jeg ikke, hvad jeg skal gøre med de planter, der jo gror op ad buerne lige nu?

Det drejer sig om slyngroserne 'New dawn' og "Helenae 'Lykkefund' og et par clematis.

Hvordan i alverden flytter jeg dem uden de kommer til skade? Anyone?

4 kommentarer:

  1. Godaften.Kan godt se at buerne står alt for tæt på hegnet,Men det er svært at se hvor du så kan have dem,når man ikke kan se lidt mere af haven.
    Har selv prøvet at flytte to New Dawn,men lige nu står de i køkkenhaven.God aften Jette

    SvarSlet
  2. Hold da op; et kattehegn. Det må være lidt af et job at holde katte inde. Jeg kan godt se at buerne inviterer til flugt/udforskning af verden uden for. Jeg tror at du skal alliere dig med 2-3 havehjælpere, og så forsøge at flytte buer og planter på en gang. På den måde undgår du at skulle vikle planterne af stativerne. Det tror jeg nemlig ikke at de vil bryde sig om. Det kommer til at kræve en del, men mon ikke du får noget rigtig fint ud af det alligevel. JEg følger med...

    SvarSlet
  3. Godt råd fra Rikke, jeg håber, du kan finde nogen, der kan hjælpe dig, og at det går godt.

    SvarSlet
  4. Jette> Jeg kunne ikke lige finde et billede, hvor man kunne se mere af haven, hvordan den ser ud nu - derfor :) Jeg tager en snak med min "havemand" og hører hvad han har af forslag :)

    Rikke> JA! :D Men, de er så søde at vise mig hvor der opstår huller, så jeg kan lukke det igen...haha... 7-9-13 så har der ikke været katte "på udgang" siden september.
    Min Lykkefund-rose sidder faktisk kun fast til buen med strips, så hvis den bliver klippet lidt, er den ikke så svær at få til at slippe. New Dawn er nok heller ikke så besværlig (udover den stikker ad H... til...!) Så det mest besværlige er clematis'en :)

    Lisbeth> Jo tak - det håber jeg også det gør :)

    SvarSlet