torsdag den 18. april 2013

Mine storkenæb

Det er ikke fordi jeg har så mange forskellige storkenæb - omkring 10 - men hvad de hedder, er jeg ikke helt sikker på.

Fem af dem købte jeg hos Staudefeen sidste forår og dem har jeg selvfølgelig navnene på.

Dvs. lige nu er det kun tre af dem jeg kender;

pratense 'Laura', 
pratense 'Double Jewel' og 
oxonianum 'Maurice Moka', 

eftersom jeg kun har de skilte, der står ved planterne.

Hvis jeg en gang får mine gamle blogindlæg tilbage, får jeg også de to andres navne.

De sidste fem kender jeg ikke navnene på.

Jeg har naturligvis forsøgt at finde dem i Birgitte Bendtsens bog om storkenæb, men indtil videre uden held, men det var selvfølgelig også før foredraget :).

To af dem har jeg fået af min mor:


Denne smukke mørkeblå og den lyserøde nedenfor.

Efter foredraget i går har jeg på fornemmelsen, at de måske tilhører de bølgekronede, men jeg skal have kigget grundigere efter i min bog :)


I min første sæson som haveejer, dukkede der denne storkenæb op i et hjørne af haven, sat af den tidligere ejer.


Derudover har jeg fået en lille aflægger af en hvid storkenæb af veninden og så købte jeg også, foruden de allerede omtalte, et par storkenæb ved en vejbod sidste sommer.

Nå ja, og så var det jo lige jeg kom til at slæbe otte nye med hjem fra foredraget i går, så har altså omkring 19 forskellige nu. (Beskrivelsen er taget fra bogen om storkenæb) 

Det drejer sig om følgende:

'Lakwijk Star' - rød/lilla
'Summerskies' - lavendelblå med rosa tone - fyldte blomster
'Blue Cloud' - lys blålilla, stjerneformet
'Anne Thomson' - magenta
'Lily Lovell' - mørk violetblå
'Svelte Lilac' - lysrosa, metalskinnende med lilla årer
'Katherine Adele' - hvidrosa med lilla årer
pratense 'Ilja' - lys violet med mørkviolette årer
 
'Lakwijk Star'

'Summerskies'

'Blue Cloud'

'Anne Thomson'

'Lily Lovell'

'Svelte Lilac'

'Katherine Adele'

pratense 'Ilja'

Det var meningen, at jeg ville ud og få dem plantet i dag, men solen er væk, det er overskyet og drypper muligvis allerede...hm...måske det bliver bedre senere i dag.

Lad mig høre, hvad du synes om storkenæb?

5 kommentarer:

  1. Hej Esther
    Jeg har ca 20 forskellige, og jeg elsker de fleste af dem. Hos os er de mest brugbare dem, der er nemme at formere og som dækker jorden godt, f.eks Geranium Cantabrigiense Cambridge (en god bunddækker under the Fairy roser, Oxonianum/endressi er survivere, der dækker jorden og blomstrer hele sommeren. Sanguineum er også en art, jeg ikke kan undvære. Cinerium er vanskelig i min våde jord, og Phaeum er lidt kedelig og sår sig for villigt. Jeg er også komme til mine på mange forskellige måder. Heldigvis har jeg haft "Bogen om Geranium" af Birgitte Husted Bendtsen siden den udkom første gang. Den er god til at at bestemme navn sådan nogenlunde, men først når de blomstrer.
    Hilsen Bente
    Grønne sager)

    SvarSlet
  2. Ihhh så mange fine sager i haven, dejligt at kunne følge processen. Smukke farver og fedt navn de har :o)
    Havearbejde er ren terapi for krop og sjæl o jeg vil glæde mig til, når jeg engang får tid til at gå op i det...

    Rigtig god dag - mange kram OddStyle

    SvarSlet
  3. Hej Bente - og velkommen til :)

    Som du jo har læst, er jeg ikke helt klar over hvilke storkenæb jeg har. Indtil nu har jeg dog ikke haft nogen, jeg IKKE brød mig om. Den store blå kan dog ikke stå oprejst ved egen kraft - og ligner oftest noget, der er løgn, når det har regnet, men det tager jeg gerne med, for den er så smuk. en klipper jeg forøvrigt ned efter 1. blomstring. Så får jeg lidt blomster igen senere på sæsonen :)

    Jeg har også en bog du nævner, så jeg vil gøre som Birgit Reimer foreslog i går: tage en blomst fra hver storkenæb, når de blomstrer og så sidde med bogen og finde ud af, hvilke det er.

    SvarSlet
  4. Hej Tina> Havearbejde er simpelthen det bedste, der findes - efter min mening :)

    Også god aften til dig :)

    SvarSlet
  5. Liebe Esther,

    der Storchschnabel gehört zu meinen Lieblingsstauden, ich mag ihn sehr, sehr gerne und möchte ihn nicht mehr missen.

    Blumige Grüße
    von Anke

    SvarSlet