søndag den 14. april 2013

Haven trænger voldsomt til en kærlig hånd, men det får vente

Det er jo ikke fordi, jeg ikke gerne ville tilbringe det meste af dagen udenfor og begynde at få sat lidt skik på min lille have - MEN, jeg er nødt til at være "fornuftig".

Fornuftig forstået på den måde, at min ryg IKKE er klar til hårdt arbejde endnu. Det bliver den først, når jeg igen får gang i træningen i motionscenteret og da det så ABSOLUT ikke er en af mine yndlingsbeskæftigelser har jeg meget svært ved at komme derned. Jeg GIDER simpelthen ikke.

Jeg kunne selvfølgelig risikere et "knæk" i ryggen ved at gå ud og lave en så "simpel" ting som at klippe græsser og stauder ned, men når jeg nu af bitter erfaring VED, hvor lidt der skal til før ryggen går i udu, så undlader jeg altså.

Jeg er håbløst bagud mht. omlægning af bedene, så om der lige kommer til at gå 14 dage mere, før jeg kommer i gang derude...nå ja....det sker der næppe noget ved.

Det første projekt jeg skal i gang med, er at få ryddet det første bed (=lagkagebedet, som jeg kalder det, da det ligner en kvart lagkage) for planter og få anlagt mit nye stenbed og det er hårdt for ryggen.

Dernæst kan jeg plante bedet til igen, og så gå videre til de andre bede (Hvor der nu er blevet plads til planter pga. det nye stenbed). Der skal også anlægges stier (men der skal jeg lige have fat i stenene først og det bliver først om en måneds tid alligevel...)

Der skal også males træværk (Træet skal så lige være tørt først) så det er jo ikke fordi jeg mangler opgaver. Haha.

Nu er det jo ikke fordi jeg slet ikke beskæftiger mig med planter for tiden - det gør jeg i temmelig stor stil.

I går fik jeg ompottet og udpriklet til den store guldmedalje, så lige om lidt er jeg klar til at få sået næste omgang frø :)

Artiskokkerne og pelargonierne flyttede i udestuen i går - og dækkes naturligvis med fiberdug for natten, bare for en sikkerheds skyld.

Et par af tomaterne er også flyttet derud (ses til venstre for pelargonierne)

I køkkenvindueskarmen er der igen totalt fyldt op:


Her er det porrer, blå og sort scabiosa, gråblad, judaspenge, ridderspore, mørk kornblomst, løvemund og tomater i en stor pærevælling. De er dog mærket, så jeg ved, hvad der er hvad :o)


I udestuen er der også begyndt for alvor at komme gang i de "koldsåede" frø:

Den første lathyrus er spiret:


Der er også gang i den mørke valmue:


og Dianthus Barbatus 'Homeland'


...foruden  Gillyflower (Fra Chelsea Physic Gardens frøsalg)



Så alt i alt går et ganske godt på frø-fronten.

Jeg vil om lidt kaste mig over de næste så-projekter, men først vil jeg lige tage en blogrundfart, det er ved at være nogle dage siden.

3 kommentarer:

  1. Kan du så se at få gang i træningen - du er da alt for ung til at have dårlig ryg! Jeg kan også anbefale noget så håbløst gammeldags som mensendieck, hvor man virkelig lærer, hvad man skal gøre for at behandle sin krop bedst muligt.

    SvarSlet
  2. Ja du er nødt til at træne. Jeg kan mærke det bare jeg springer 1-2 gange træning over. Det er både i ryg - lænd og nogle gange nakken jeg kan mærke det. jeg har det modsat dig - jeg elsker at træne og kan slet ikke forstå jeg har undværet det i mange år.

    Håber du snart kommer afsted - så du kan komme ud i haven uden at få knæk i ryggen :)

    SvarSlet
  3. marie> Jeg arbejder på at få taget mig sammen :)
    Rygproblemer er dog ikke noget nyt. Jeg har altid haft mere eller mindre bøvl med ryggen, men det har ikke været så ofte...det var så FØR jeg fik have :)

    Anette> Suk, jeg ved det godt, men jeg synes det er så irriterende, at der rask væk går 2-2½ timer på en gang træning; transporttid er i alt 15-20 min, så er der omklædningen og så selve træningen.
    Jeg har dog været en tur i haven i dag -og det gik fint. Ryggen er bare lidt træt, men ikke mere end normalt.

    SvarSlet