lørdag den 27. april 2013

Hårdt arbejde!

Er du da vimmer, hvor jeg har knoklet i dag.


Først fik jeg gravet de sidste planter op af "lagkagebedet"og så kunne jeg ellers gå i gang med at grave hele bedet igennem med greben. Pænt hårdt arbejde, selvom jorden var nem nok at komme i.


Bagefter fik jeg renset jorden - og blandet lidt nyt jord i. Som det ses på billedet, var det en del "løse rødder" etc. der skulle fjernes.

....Og blev der ellers hentet sten.... fem trillebøre. Det var godt nok tungt, men nødvendigt, hvis jeg ville videre med projekt nyt stenbed :)


Som det ses, skulle stenene naturligvis undersøges grundigt at begge katte; her er det Quintus, der er i gang.


Jeg gravede ud til stien og fandt de sten med en flad side frem - og så gik jeg i gang med at lægge sten.

Jeg har aldrig prøvet det før, så det ser nok temmelig hjemmegjort ud, men det er jo for pokker også min have!

Stenene ligger nu så jævnt, som jeg kunne få dem og så kan jeg ikke komme videre.

Det er meningen, at de større "huller" skal fyldes ud med mindre sten, men allerførst vil jeg have hældt noget grus over, så de bliver lidt mere stabiliserede - og desuden virker gruset som dræn.

Nu er grus bare ret tungt, så jeg må lige vente til jeg har en chauffør :)

Jeg overvejer at plante små trædeplanter i mellemrummene, men ved ikke lige, hvad det skal være. Nogle forslag?

Selve stenbedet skal ligge til højre for stien (Kan ikke ses på billedet). Hvordan jeg lige vil gribe opbygningen af det an, det skal jeg lige gå og fundere lidt over.

I det almindelige bed - til venstre - har jeg foreløbigt fået "tilbage-plantet" lavendler og roser. Det lille piletræ er det eneste, der ikke har været flyttet.

Derudover har jeg fået sat nogle cremefarvede tazetter og hvide hyacinter, der var afblomstrede efter at have givet glæde inden døre i vinters.

Mit nye paradisæbletræ skal også stå i bedet til venstre - regner med det snart bliver leveret. Nu er bedet i hvert fald klar til det.

Egentlig ville jeg have "tilbage-plantet" nogle flere planter, men ryggen begyndte at blive træt og øm, så jeg valgte at stoppe for i dag.

5 kommentarer:

  1. Skønt at kunne komme i haven - i går nød vi vejret og var en tur i dyrepark - i dag har vi slappet af med en tur i skoven og i morgen skal vi til konfirmation. God lørdag aften :)

    SvarSlet
  2. Hej Ester.Sikke da et arbejde,Men jeg tror at det bliver et rigtig flot bed.Elsker sten-stier......har selv et par stykker.Og er også vild med din buskbonhæk rundt om bedet.God arbejdslyst i morgen Jette

    SvarSlet
  3. Anette> Ja, det var superlækkert, men godt nok en smule køligt, når solen forsvandt bag en sky - hvis jeg altså stod stille :D

    SvarSlet
  4. Jette> Tak - det håber jeg også det bliver.

    Kan muligvis få 12-15m2 betonfliser (rektangulære, såvidt jeg husker halv størrelse af en mursten) GRATIS, bare jeg selv sørger for transporten :)

    Jeg håber det kan lade sig gøre, for min plæne langs sydmuren ser herrens ud - og det ville pynte helt enormt med en ordentlig flisegang i stedet for :)

    SvarSlet
  5. Hvor bliver det godt :-)

    Jeg har også rigtig knoklet i denne weekend. Junglen i bunden af haven er gravet op og luget og så er der sået græs og lavet bålsted. Løb desværre tør for græsfrø (øv bøv!) og bilen skranter så det må vente nogle dage.

    Vi har snakket om at lave nogle højbede på terrassen af pallerammer i stil med dine - det håber jeg bliver til noget denne sommer. Kunne være så fint malet i en mørk antracitgrå, måske med lidt køkkenhave i.

    SvarSlet