fredag den 3. september 2004

Jeg - en atypisk kvindelig computerspiller...

..hvis man skal tro denne artikel fra Politiken:
Når kvinderne alligevel er fuldt i gang med spilleriet skyldes det spil som f.eks. Final Fantasy, Prince of Persia, The Sims og klassikeren Tetris. Der er ifølge rapportens forfatter Aleks Krotoski visse forskelle på den typiske mandlige og typiske kvindelige spiller. F.eks. bryder kvinderne sig generelt ikke om at dø i et spil. De foretrækker en funktion, hvor man kan skrue tiden lidt tilbage, hvis man ryger ind i en blindgyde. Og så gider kvinder ikke bruge meget tid på at lære at spille et spil. Det skal være hurtigt at komme i gang med.
Nu kender jeg ikke Final Fantasy (Ok, har hørt navnet) og kan derfor ikke udtale mig om lige det spil - men fælles for de andre 3 nævnte spil er manglen på blod/vold. (Har kun læst om The Sims, men har spillet SimCity, så regner med, det er i nogenlunde samme stil) Personligt har den slags spil aldrig kunnet fange mig i længere tid - jeg har altid mest været til "Hack'n'Slash".

 Dog startede jeg min "karriere" med adventurespil og et enkelt strategispil:
Police Quest2,
Monkey Island 1+2,
Beneath a steel blue sky,
Curse of Enchantia,
Heimdall2 og
Age of EmpireI+II.

 Ret hurtigt gik jeg dog over til deciderede "Hack'n'Slash-spil", nogle med elementer fra adventuregenren:

Wolfenstein,
Doom I+II,
DukeNukem 3D,
Stonekeep,
Realms of the Haunting,
Diablo,
Dungeon Keeper I,
Vampire,
DiabloII,
Diablo II LoD og sidste skud på stammen; Sacred.

 På 1½ punkter er jeg dog enige med de fleste kvinder; nemlig at det er fint med en simpel save-funktion, hvis man kommer til en blindgyde, så man kan "skrue tiden tilbage". (Muligheden findes ikke på BattleNet)

 Jeg vil også gerne have at spillet er nemt at lære; dvs. at de basale kundskaber er nemme at lære. Men jeg er med tiden (i DiabloII LoD) kommet til at interessere mig noget mere for hvilke items, der giver den højeste damage/resistance, så ens character bliver så optimal som muligt. Det samme gælder mht. fordelingen af skillpoints - det er sgu ikke ligemeget hvormange punkter man sætter i de forskellige skills, man kan nemt komme til at "miss-skille" en character, som man derfor ligeså godt bare kan slette, da den aldrig vil kunne klare sig på hell-level.

 Denne viden har jeg så opdaget, at jeg kan genbruge i Sacred, omend jeg endnu slet ikke har noget, der bare ligner et overblik over hvilke items, der overhovedet findes i det enorme spil :o)

 Til gengæld er jeg ikke enig i at kvinder ikke bryder sig om at dø i et spil. Ikke at jeg synes det er fedt at dø, men netop risikoen for at dø er jo lige dét, der gør hardcore Diablo II Lod på BattleNet så aldeles fascinerende, adrenalinskabende - og vanedannende ;o)

 Af samme grund har jeg slettet alle mine softcore-characters - de var blevet for kedelige at spille; Hvis man døde mistede man bare lidt experience og gold, men kunne ellers fortsætte fra det punkt, man var nået til. Kort sagt; ingen udfordringer overhovedet. (Spiller forøvrigt stadig softcore i Sacred. Først og fremmest fordi man ikke kan spille hardcore før man har gennemført spillet og for det andet fordi jeg vil lære spillet at kende først.)

 Som hardcorespiller finder man ud af om man er en god spiller eller ej. Hvis man dør hele tiden og må starte forfra, tja, så er det måske på tide at tage sin spillestil op til overvejelse ;o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar