mandag den 30. oktober 2006

ITALIA - 18. oktober 2006 - HERCULANEUM

Onsdag skulle vi så atter tidligt op (5.45) da vi jo også havde tilmeldt os til Herculaneum-turen. På Pompeituren havde vi været 170 deltagere, men til Herculaneum var vi kun godt 30. Det gjorde nu ikke spor; flere af os kunne få et bussæde for os selv :o) Da Herculaneum ligger kun 15 km fra Pompei skulle vi ud på samme rute som dagen før, så en stor del af den tre timer lange køretur blev brugt til at få lidt mere søvn. Vejret viste sig atter fra sin bedste side; godt nok startede dagen temmelig diset, men ved 9-10 tiden havde solen brændt disen væk og skinnede atter fra en skyfri himmel. Temperaturen lå igen på godt 25 - skønt! Vi ankom Herculaneum allerede ved halv elleve tiden og fulgtes fra busholdepladsen op til indgangen, hvor vi skulle mødes med vores "skygge"guide kl. 12. Så vi havde godt 1½ time til at få noget frokost og få set lidt på den moderne by Ercolano, der er bygget ovenpå den lava, der begravede Herculaneum i år 79.

Vi gik så lidt rundt på det lokale marked, fik en kop kaffe (chokolade for mit vedkommende) og en panini til frokost.

Efter frokosten betalte vi så entreen til Herculaneum (11 euro) og ventede så på at resten af gruppen dukkede op.

I ventetiden fik vi taget en del billeder af den formidable udsigt over Napolibugten og Herculaneums ruiner.

Selvfølgelig tog vi også billeder af Vesuv - der lå og så så fredelig ud... :o)

Kl. 12 startede den guidede tur så. Som noget af det allerførste så vi de berømte bådehuse - det var ikke muligt at komme ind i dem, så vi måtte nøjes med at betragte dem fra oven af.

I mange år troede man at langt de fleste folk var undsluppet byen, da Vesuv gik i udbrud, men i 1982 fandt et hold bygningsarbejdere under en udgravning pludselig en strand med skeletter. Senere fandt arkæologer de ovennævnte bådhuse - igen med mange skeletter.

I alt er der blevet udgravet omkring 100 skeletter på stranden og i bådhusene. Det var altså her - på stranden og i bådhusene - at en stor del af Herculaneums befolkning havde søgt ly under vulkanudbruddet, men var blevet ramt af den voldsomme bølge af hed gas fra Vesuv og derefter blevet begravet under et tykt lag (2o meter!) af pimpsten, glødende aske og klippestykker.

Det skal måske lige tilføjes, at den nuværende kystlinje ligger noget længere ude. Da den pyroklastiske sky begravede Herculaneum, drønede den videre ud i Middelhavet - og stivnede - efter altså at have tilføjet 5-600 meter til den oprindelige kyst.

Generelt er det, der er blevet udgravet af Herculaneum en hel del mere velbevaret end det meste fra Pompei. I særdeleshed bygningerne. I Herculaneum kan man f.eks- se 2 etagers huse.

Det er underligt at vide, at resten (formodenlig størstedelen) af oldtidsbyen befinder sig under den moderne Napoliforstad. Det ser lettere syret ud.

I Pompei er alt af træ brændt væk - men i Herculaneum forkullede træet kun og derfor kan man den dag i dag få et rigtig godt indtryk af, hvordan byen har set ud.

Også en hel del af vægmalerierne er i rimelig god stand.

Noget, der dog gjorde mig temmelig arrig, var da jeg opdagede at turister havde skrevet graffiti ovenpå resterne af et vægmaleri. Hvad fanden tænker de dog på?

Sådan nogle skvadderhoveder!

Der var rigtig mange ting, der gjorde indtryk i Herculaneum, en af de største var en simpel ting som nedenstående vindue, hvor man stadig kan se resterne af lavaen/vulkannedfaldet.

Det var også imponerende at se huse i 2 etager.

For ikke at tale om en del af inventaret (bl.a amforaer) fra en købmandsforretning.

Rigtig mange steder var vægmalerierne stadig meget flotte i farverne.

Det flotteste hus - efter min mening - er nedenstående.

"Grid house"

Efter godt 3½ time på området havde vi faktisk fået set det hele. Selvfølgelig kunne jeg godt have brugt mere tid - det var jo ikke alle huse vi var inde i - men alt i alt fik vi meget mere ud af Herculaneum end Pompei.

Det skyldes naturligvis det faktum at Herculaneum er meget mere overskuelig, fordi kun en smule af byen er gravet ud. Pompei er derimod fuldt udgravet - og fylder et enormt område. Tror man skal bruge mindst 1 hel dag for at få et lige så stort udbytte af Pompei som man kan få af Herculaneum på 3-4 timer.

Nu har jeg så set begge oldtidsbyer - og jeg vil gerne se begge igen, for jeg er slet ikke færdig med dem. Jeg har set en hel del spændende oldtidsudgravninger (alle de "kendte steder" i Athen, Mykene, Epidauros, Mystra, Delphi, Olympia, Egina m.fl.) men ingen andre steder har jeg kunnet føle "historiens vingesus" så tydeligt som i netop Herculaneum. Så, som tidligere nævnt, jeg kan kun anbefale Herculaneum på det varmeste - hvis man da ellers interesserer sig for historie!

Kl. halv 4 skulle vi atter være ved bussen - og på vejen derhen opdagede jeg lige et citrontræ. Det så ualmindeligt appetitligt ud med alle de frugter, selvom de var umodne :o)

En typisk italiensk balkon. (Taget fra bussen)

Det sidste glimt af Vesuv - i denne omgang. Godt 19 var vi tilbage i Rom - og så skulle vi have noget at spise og nyde, at vi kunne sove lidt længere om torsdagen, da udflugten til etruskerne først startede kl. 9 fra Termini.