lørdag den 21. oktober 2006

Italien 15.-20. oktober 2006

Godt 16 søndag eftermiddag satte vi foden på italiensk jord.
Ca. 1 time efter befandt vi os i bussen på vej ind til Rom og efter indcheck varede det da heller ikke længe førend vi gik på opdagelse i byen.
SPQR = Senatus Populus que Romanus  (Senatet og det romerske folk)
...
eller som Asterix udtrykte det:
"Sono pazzi questi Romani" ("De er skøre, de romere")
Allerførst gik vi dog lige en tur op til Termini stationen, da det var herfra alle vores udflugter skulle foretages - og så er det jo rart at vide, hvor lang tid, det tog at gå dertil fra hotellet.
Fra Termini Stationen og Piazza Cinquecento gik turen så ned ad Via Cavour - en temmelig lang gade - skulle jeg hilse og sige ;o) Vi nåede dog frem til Forum Romanum inden det blev alt for mørkt.

Sydpå har lyset det dog med at forsvinde ret hurtigt - og da vi brugte en del tid på at spise aftensmad tæt på Forum (Forøvrigt hverken hurtig betjening eller spændende mad. Det kunne vi jo ikke vide på forhånd) - tja, så var det altså blevet mørkt, da vi nåede hen til Colosseum. Det blev bygningen dog ikke mindre imponerende af :o)
Selvom jeg ikke nåede at se Colosseum indenfor på denne tur, er det nok den bygning,
jeg har taget flest billeder af.
Efter at have taget de første 5-7 fotos af denne imponerende bygning, satte vi så kursen mod hotellet og vores senge (som forøvrigt viste sig at være nogle elendige af slagsen...) da vi jo skulle forholdsvis tidligt op næste morgen; mødetid ved Forum Romanum kl. 9.00. - ca. 45 min. gang.

Efter at have sovet ret dårligt - tror jeg vågnede 5-6 gange i løbet af natten - om det så skyldes larm ude fra gaden eller fordi sengen var elendig at ligge i (=alt for hård madras) skal jeg ikke kunne sige. Det er sådan set også ligemeget.
Jeg gad i hvert fald ikke lade en dårlig nattesøvn ødelægge min glæde ved at skulle ud og se på Rom - i dagslys. Første stop var - selvfølgelig - Colosseum, der var ualmindelig smuk i morgensolen.
Kl. 9 startede vores gratis guidede tur på Forum Romanum så.
Når man er klassisk-sproglig student, som jeg er det, er det en helt speciel fornemmelse for første gang at stå på resterne af det Forum Romanum man læste om i gymnasiet.
Selvom det er 20 år siden (Lige bortset fra min "opvarmningslæsning" til ferien) jeg sidst har beskæftiget mig med "ruiner", så var det nu rart at opleve, at en del af min viden fra gymnasietiden atter dukkede op, i takt med guidens fortælling.
At vejret så også artede sig fra sin bedste side på denne vores første dag i Rom, gjorde jo bare det hele endnu bedre. Det var aldeles pragtfuldt at kunne stå i 24 graders varme midt i oktober måned. :o)
Vores guide var uddannet arkæolog - meget vidende og god til at fortælle - så ikke på et eneste tidspunkt kedede vi os under den to timer lange rundvisning.
Heldigvis snakkede hun så højt og tydeligt, at jeg sagtens kunne bevæge mig omkring i nærheden og tage billeder, mens jeg samtidig lyttede til, hvad hun fortalte. Ret praktisk :o)
Rundvisningen startede på Capitolhøjen og derfra bevægede vi os så ned på selve Forum.
Efterhånden som tiden gik kom der flere og flere turister - så rundvisningen foregik ikke altid i den rækkefølge guiden egentlig havde planlagt - fordi andre grupper optog pladsen - men det gjorde nu ikke så meget. Vi fik jo hørt det hele alligevel - bare i en anden rækkefølge. Saturntemplet
Hvis vi havde haft tid til det, ville vi have været en tur oppe på Palatinerhøjen også - men det må vi vente med til næste gang vi kommer til Rom. Man kan bare ikke nå alt på 1½ dag :o)
Septimus Severus buen - Saturntemplet til venstre
Da vi var færdige med rundvisningen kl. 11 fortsatte vi nedad Via Sacra - kiggede endnu en gang på Colosseum - og spiste en is - uhm, italiensk is :o)
Efter isen gik vi langs Circus Maximus til vi nåede til Santa Maria in Cosmedin-kirken, hvor vi ville se Bocca della Veritá. (Sandhedens mund)
Vi blev begge fotograferet med den ene hånd inde i munden - og eftersom ingen af os er løgnere,
har vi stadig vores hænder ;o)

Bocca della Veritá
Derefter gik vi igennem det jødiske kvarter og indtog en temmelig kedelig frokost ved Largo Argentina.
Efter frokosten fortsatte vi med kursen mod Pantheon og kom bl.a. forbi et katte-fristed:
Vi så nu ikke særlig mange katte i ruinerne - kun en 5-6 stykker - men på den anden side, så holdt de vel også middagspause og hvilede sig i skyggen :o)
Apropos skygge, så var det slet ikke et dårligt sted at opholde sig, hvis man syntes det var blevet lidt hedt. Herhjemme kan jeg godt have vanskeligheder ved at kapere temperaturer på over 23 grader - men det var nu ikke tilfældet i Italien.
Det skyldes helt sikkert den meget lavere luftfugtighed dernede, for jeg kunne holde ud at sidde i solen i meget lang tid uden overhovedet at komme til at svede.
Dét ville ikke have kunnet lade sig gøre herhjemme. Så når jeg en gang vinder de der millioner i Lotto, kunne jeg godt finde på at købe en bolig i Italien - og så opholde mig der om vinteren ;o)

Nå, men tilbage til emnet. Vi fik set Pantheon udvendig - men billederne blev ikke særlig gode, da solen stod det forkerte sted. Så var vi straks noget heldigere med lyset ved Trevifontænen.
Der var så bare så mange folk, at det var komplet umuligt at komme bare i nærheden af vandet, så man kunne smide en mønt i.

Tror dog nok vi skal komme til Rom igen uden møntkast ;o)
Når vi nu alligevel var i nærheden, skulle vi selvfølgelig også bese Den Spanske Trappe, der ligesom Trevifontænen havde besøg af alt for mange mennesker. Men vi fik da set den :o)
Udsigt fra Den Spanske Trappe
Jeg havde hjemmefra læst lidt om kirken Santa Maria della Concezione (Via Veneto 27) hvor krypten er udsmykket med menneskeknogler, så den ville jeg gerne nå at se, inden vi vendte snuden mod hotellet.
Vi fandt kirken uden problemer (Tæt på Piazza Barberini) og fik set krypten - spændende, men en smule makabert.

Santa Maria della Concezione
Det var ikke tilladt at fotografere der, så jeg måtte nøjes med at købe nogle postkort (som ligger i min forsvundne kuffert *suk*). Der kan dog ses lidt billeder her.
Efterhånden var klokken blevet henad halv 5 om eftermiddagen og vi var ved at være temmelig trætte, så vi besluttede at få noget at spise og så gå tilbage til hotellet. Vi skulle jo tidligt op næste morgen og med bus til Pompei.

Tirsdag skulle vi ret tidligt op - 5.45, da vi skulle være på busholdepladsen ved Termini senest kl. 7. Vores hotel lå ca. 20 minutters rask gang derfra. Det var nu ikke så svært at komme op; for det første var hotellets senge ikke noget at råbe hurra for - og for det andet var vi jo ikke taget til Italien for at sove ;o)
Første glimt af morgensolen.
Efter en lille times kørsel holdt vi ind ved en "Autogrill", hvor vi kunne få os noget morgenmad; f.x. ristet panini med mozzarella og skinke. Kan anbefales :o) Efter en pause på ca. 40 min. kørte vi så videre og endelig kunne vi så beundre vulkanen Vesuv gennem vinduet.
Et formidabelt syn
Nu nærmede vi os Pompei. En by, hvis liv og undergang jeg har læst meget om igennem tiden, så jeg var ret spændt på endelig at skulle se den i virkeligheden.

Det måtte helt klart være en speciel oplevelse. Vi blev læsset af bussen kl. 11 og så havde vi godt en time til at se os omkring inden den guidede tur ville begynde. Kl. 12 skulle vi mødes inde i selve ruinbyen - på den første, åbne plads.

Trædesten
Nu skete der bare det, at vi kom ind ad en anden indgang end den guiden havde ment!
Fra Forum
Et ordentligt kort havde vi heller ikke, men da klokken hastigt nærmede sig 12 uden vi så nogle af de andre fra bussen, blev vi enige om at vi nok hellere skulle se at finde en anden "åben plads", eventuelt begynde at lede efter Forum!

Da vi endelig nåede op på Forum var klokken lidt over 12 - men heldigvis var der en gruppe, der startede turen på Forum og derfor var der endnu. Dem sluttede vi os til!
Søjle fra Eumachias hus
Også på denne tur blev vi guidet af en meget kompetent guide.
Udsigt til Vesuv fra Forum
Det var i det hele taget kendetegnende for alle udflugter; utrolig kompetente guider - ikke at det kom som nogen overraskelse, eftersom det bl.a. er det som rejseselskabet reklamerer med - og som var en af grundene til at jeg valgte netop det selskab dengang i april ;o)
Napoli i baggrunden - til venstre murrester næsten dækket af rosmarin
Blomstrende rosmarin
Jeg er jo ikke klassisk-sproglig student for ingenting :o)
At størstedelen af de udbudte busture så oven i købet er indregnet i rejsens pris - man skal kun selv betale for indgangen (11 euro ved Pompei) - gør det jo kun endnu mere attraktivt. Det vrimlede med firben på den solvarme "rosmarin-mur"
I alt gik vi rundt i Pompei i godt 4 timer. Det er lidt i underkanten, hvis man vil nå at se det hele - men på den anden side, så har man jo en rigtig god grund til at tage til Pompei igen ;o)
En typisk gade med rester af trædesten
At vejret så atter viste sig fra sin rigtig gode side - var jo kun med til at gøre det til en rigtig god oplevelse. House of Menander
At kunne gå rundt i 24-25 graders varme kan også kun anbefales ;o)
Stabian Baths
Selvom Pompei helt klart var en god og spændende oplevelse, som jeg gerne anbefaler, så var Herculaneum (som vi så dagen efter) alligevel en meget større oplevelse!
Så hvis man kun har tiden til at besøge et af stederne, vil jeg klart anbefale Herculaneum!

Onsdag skulle vi så atter tidligt op (5.45) da vi jo også havde tilmeldt os til Herculaneum-turen.
På Pompeituren havde vi været 170 deltagere, men til Herculaneum var vi kun godt 30. Det gjorde nu ikke spor; flere af os kunne få et bussæde for os selv :o)
Da Herculaneum ligger 15 km fra Pompei skulle vi ud på samme rute som dagen før, så en stor del af den tre timer lange køretur blev brugt til at få lidt mere søvn.
Vejret viste sig atter fra sin bedste side; godt nok startede dagen temmelig diset, men ved 9-10 tiden havde solen brændt disen væk og skinnede atter fra en skyfri himmel. Temperaturen lå igen på godt 25 - skønt!
Vi ankom Herculaneum allerede ved halv elleve tiden og fulgtes fra busholdepladsen op til indgangen, hvor vi skulle mødes med vores "skygge"guide kl. 12.
Så vi havde godt 1½ time til at få noget frokost og få set lidt på den moderne by Ercolano, der er bygget ovenpå den lava, der begravede Herculaneum i år 79.
Vi gik så lidt rundt på det lokale marked, fik en kop kaffe (chokolade for mit vedkommende)
og en panini + vand til frokost.

Efter frokosten betalte vi så entreen til Herculaneum (11 euro)
og ventede så på at resten af gruppen dukkede op.

I ventetiden fik vi taget en del billeder af den formidable udsigt over Napolibugten og Herculaneums ruiner.
Selvfølgelig tog vi også billeder af Vesuv - der lå og så så fredelig ud... :o)
Kl. 12 startede den guidede tur så.
Som noget af det allerførste så vi de berømte bådehuse - det var ikke muligt at komme ind i dem, så vi måtte nøjes med at betragte dem fra oven af.
I mange år troede man at langt de fleste folk var undsluppet byen, da Vesuv gik i udbrud, men i 1982 fandt et hold bygningsarbejdere under en udgravning pludselig en strand med skeletter.
Senere fandt arkæologer de ovennævnte bådhuse - igen med mange skeletter.
I alt er der blevet udgravet omkring 100 skeletter på stranden og i bådhusene. Det var altså her - på stranden og i bådhusene - at en stor del af Herculaneums befolkning havde søgt ly under vulkanudbruddet, men var blevet ramt af den voldsomme bølge af hed gas fra Vesuv og derefter blevet begravet under et tykt lag (2o meter!) af pimpsten, glødende aske og klippestykker.
Det skal måske lige tilføjes, at den nuværende kystlinje ligger noget længere ude. Da den pyroklastiske sky begravede Herculaneum, drønede den videre ud i Middelhavet - og stivnede - efter altså at have tilføjet 5-600 meter til den oprindelige kyst.

Generelt er det, der er blevet udgravet af Herculaneum en hel del mere velbevaret end det meste fra Pompei. I særdeleshed bygningerne. I Herculaneum kan man f.eks- se 2 etagers huse.
Det er underligt at vide, at resten (formodenlig størstedelen) af oldtidsbyen befinder sig under den moderne Napoliforstad. Det ser lettere syret ud.
I Pompei er alt af træ brændt væk - men i Herculaneum forkullede træet kun og derfor kan man den dag i dag få et rigtig godt indtryk af, hvordan byen har set ud.
Også en hel del af vægmalerierne er i rimelig god stand.
Noget, der dog gjorde mig temmelig arrig, var da jeg opdagede at turister havde skrevet graffiti ovenpå resterne af et vægmaleri. Hvad fanden tænker de dog på? Sådan nogle skvadderhoveder!
Der var rigtig mange ting, der gjorde indtryk i Herculaneum. Noget af det største var en simpel ting som nedenstående vindue, hvor man stadig kan se resterne af lavaen/vulkannedfaldet.
Det var også imponerende at se huse i 2 etager. For ikke at tale om en del af inventaret (bl.a amforaer) fra en købmandsforretning.
Rigtig mange steder var vægmalerierne stadig meget flotte i farverne.

Det flotteste hus - efter min mening - er nedenstående.
"Grid house"

Efter godt 3½ time på området havde vi faktisk fået set det hele.
Selvfølgelig kunne jeg godt have brugt mere tid - det var jo ikke alle huse vi var inde i - men alt i alt fik vi meget mere ud af Herculaneum end Pompei.
Det skyldes naturligvis især at Herculaneum er meget mere overskuelig,
fordi kun en smule af byen er gravet ud.
Pompei er derimod fuldt udgravet - og fylder et enormt område.
Tror man skal bruge mindst 1 hel dag for at få et lige så stort udbytte af Pompei som man kan få af Herculaneum på 3-4 timer.

Nu har jeg så set begge oldtidsbyer - og jeg vil gerne se begge igen, for jeg er slet ikke færdig med dem.
 Jeg har set en hel del spændende oldtidsudgravninger (Alle de "kendte steder" i Athen, Mykene, Epidauros, Mystra, Delphi, Olympia, Egina m.fl.) men ingen andre steder har jeg kunnet føle "historiens vingesus" så tydeligt som i netop Herculaneum.
Så, som tidligere nævnt, jeg kan kun anbefale Herculaneum på det varmeste -
hvis man da ellers interesserer sig for historie!

Kl. halv 4 skulle vi atter være ved bussen - og på vejen derhen opdagede jeg lige et citrontræ. Det så ualmindeligt appetitligt ud med alle de frugter, selvom de var umodne :o) En typisk italiensk balkon. (Taget fra bussen)
Det sidste glimt af Vesuv - i denne omgang.
Godt 19 var vi tilbage i Rom - og så skulle vi have noget at spise og nyde, at vi kunne sove lidt længere om torsdagen, da udflugten til etruskerne først startede kl. 9 fra Termini.