torsdag den 10. maj 2007

Genfundet!

2007-05-10 20:30:16 2007-05-10 18:30:16 Da jeg tog 10. klasse på efterskole - for en hel del år siden - havde vi morgensang hver morgen samt en ugentlig sagntime, hvor vi i løbet af året fik hørt de fleste gamle danske gude- og heltesagn. Men det var ikke sagnene jeg ville skrive om, det var sangene. Nogle gange blev sangene valgt af lærerne, andre gange var det eleverne, der skulle vælge - og så var det ret sandsynligt, at "Sigurdskvadet" blev valgt. Tror godt jeg kan sige, at den sang var noget af et "hit", når nu vi skulle synge :o) Jeg kunne lide både melodi og tekst, og har ofte tænkt på, at jeg gerne ville finde den igen. Har ledt efter den på nettet her de sidste par dage, og har da også fundet den - endda indspillet af Krauka, men i et "forkert" arrangement og så er det altså ikke det samme. I dag stod jeg så på skolen og bladrede flere sangbøger igennem- og pludselig var den der - i den "rigtige udgave"! (Nr 187 i 555 sange) Jeg måtte fluks have mig en kopi! Vel hjemme skulle jeg naturligvis afprøve sangen. Kunne ikke huske melodien helt, men kan da heldigvis stadig læse noder, så efter et par forsøg, kan jeg nu atter skråle sangen - med kattene som måbende publikum *G* "Grane bar guldet af hede, Grane bar guld af hede, Sigurd svinger sværdet i vrede...."

Ingen kommentarer:

Send en kommentar