Jeg har endnu ikke sagt goddag til ret mange elever, da jeg har haft skemafri i dag (Er ikke klasselærer).
Men, bare fordi man har skemafri, har man jo ikke nødvendigvis fri; har været til to møder i dag.
Det meste af eftermiddagen/aftenen kommer nok til at gå med planlægning, så jeg kan bruge den første lektion i morgen på at kopiere til resten af ugen.
Jeg er begyndt på mit 18. år som lærer og har aldrig nogensinde før gjort op, hvor mange timer jeg egentlig brugte på jobbet - jeg har bare vidst, at det helt sikkert var mere end jeg fik løn for...og så ikke tænkt mere over det.
Det interesserede mig simpelthen ikke, hvor meget tid jeg brugte på jobbet. Jeg har nok været en af de lærere for hvem jobbet var mere et kald end et almindeligt lønarbejde...men det var selvfølgelig før vi blev normaliserede.
Nu skal jeg til at vænne mig til, at jeg bare har et lønmodtagerjob uden rigide arbejdstidsregler.
Derfor er jeg nødt til at finde ud af hvor mange timer jeg egentlig arbejder, for jeg skal naturligvis ikke arbejde gratis, nu jeg er blevet normaliseret - det siger KL jo også :)
Indtil nu siger timeregnskabet: Juli måned: 52 timer og august: 20½ timer, dvs. 72½ timer ud af skoleårets 1680.
Når jeg fra næste år skal lægge al min planlægning + forberedelse samt møder på skolen i tidsrummet 8-16.30 (og formodentlig har undervisning fra 8-14.30 langt de fleste dage), er jeg nødt til at vide, hvilke opgaver jeg nødvendigvis må droppe fra næste skoleår. Møderne droppes jo nok ikke.
Jeg vil tro, at det i hvert fald er slut med selv at udarbejde undervisningsmateriale, da det simpelthen tager al for lang tid, og så må jeg nøjes med hvad jeg nu kan finde hist og pist på nettet og i gamle bøger.
Inddragelsen af Cooperative Learning-elementer ("Den der spændende og anderledes undervisning", undervisningsministeren mener er ikke-eksisterende i den danske folkeskole anno 2013). bliver nok også begrænset fremover, da min skole simpelthen ikke har råd til at indkøbe materialerne og jeg derfor selv har udarbejdet det jeg havde brug for, når jeg havde brug for det.
Såfremt jeg er nødt til at droppe undervisningsmateriale-udarbejdelsen, kan jeg ikke garantere, at jeg fremover kan levere lige så spændende og anderledes undervisning, som jeg har leveret indtil videre, men sådan er det jo.
Det bliver forøvrigt også vældig morsomt nu vi skal starte med tysk i 5. fra august '14.
Vi har ikke noget materiale - og selvom forlagene skulle diske op med noget i løbet af dette år, har vi højst sandsynlig ikke penge til at købe det.
Ergo må løsningen jo være at vi selv udarbejder det....men det har vi næppe tid til. Dét skal nok højne det faglige niveau... ;)
Nå, men den tid, den sorg.
Nu vil jeg først og fremmest glæde mig over at gense mine elever i morgen og sige goddag til nye.
På vej til normalisering har vi fået bud om at vores rådighedstid nu skal "aftjenes" på skolen. Det betyder at vi alle skal være til stede på skolen mandage og onsdage fra 14:50 til 16:00 (somme tider til 16:20). Det gælder uanset hvornår vores timer ligger, og giver mig 3-4 mellemtimer om ugen. Sidste år havde vi lov til at gå hjem, hvis vi ikke havde planlagte møder, men i år skal vi altså blive. Med den normalisering traf jeg en beslutning, og dagen efter læssede jeg alle mine bøger af på skolen. Nu arbejder jeg ikke længere hjemme. Jeg tager intet med hjem, og jeg bliver på skolen til jeg er færdig. De får lige hvad de betaler for; lønarbejdere med faste arbejdstider. Ikke selvforvaltende kreative ildsjæle. Det er slut med det, og når tiden er gået, er den gået. Jeg har svært ved at se at det er en gevinst for folkeskolen, men måske er det en gevinst for mig, når jeg for alvor holder op med at forære min tid væk. Nu må vi se...
SvarSletJeg kan godt forstå du har taget alle dine bøger med ud på skolen.... men er der overhovedet plads til dem?
SletJeg vil få et problem, hvis jeg fremover skal lægge al arbejdstid på jobbet. Der er INGEN steder, hvor der er plads til skriveborde til samtlige lærere plus aflåselige skabe/eller reoler, hvis lokalet kan aflåses. Ikke en gang, hvis de placerer evt. skriveborde i den ene ende af skolen og skabene/reolerne nede i kælderen. (Det ville desuden medføre en pokkers masse renderi)
Pt. har jeg to små skabe i kælderen (40x30x30 cm)en hylde (30x30x30 cm) i et rum ved siden af lærerværelset samt en hylde i et skab 50x50x35cm)på 1. sal. Altså allerede en del renderi, men i år er jeg så heldig at jeg også har et enkelt overskab i det ene klasseværelse jeg underviser i. Har dog stadig ikke plads til alle mine ting....
Desuden skal jeg før hver ferie rydde hylden ved lærerværelset (og er så nødt til at slæbe materialerne med hjem, da jeg ikke har andre steder at gøre af dem...!)
Hvis jeg skal have plads til alle mine materialer har jeg brug for mindst to reoler....!
Vi har endnu intet fået at vide, om hvordan det kommer til at se ud til næste skoleår, så jeg forsøger ikke at tænke så meget på det endnu. Jeg får nemlig pokkers svært ved at sidde og forberede mig på skolen; der er altid nogen, der snakker (Jeg skal have absolut totalt RO, når jeg skal rette stile/opgaver ellers laver jeg fejl)og desuden er jeg så blæst oven i efter de daglige 5-6 lektioner, at jeg næsten falder i søvn på vejen hjem.
Jeg har - som forsøg - prøvet at gå i gang med forberedelsen straks jeg kom hjem...med det resultat, at jeg faldt i søvn henover bordet...! Jeg har brug for enten et par timer i haven (=frisk luft/rense tankerne) eller en eftermiddagslur, inden jeg kan tænke "skole-klart" igen....og jeg er helt sikkert ikke den eneste, der har det på den måde.
Næ, du har desværre nok ret i, at de der selvforvaltende, kreative lærer-ildsjæle snart er historie, vi er jo blevet normaliserede.
Fremover tager de jo også vores metodefrihed fra os - jeg tror, det ender med ens læseplaner og fast pensum over hele landet (De de kalder "forenkling" af Fælles Mål.... jeg kalder det fordummelse af eleverne!)
http://folkeskolen.dk/531739/hak-af