søndag den 23. marts 2014

Flere haveprojekter på en gang

Det der med at gøre et projekt færdigt, før man begynder på et nyt, er ikke rigtig noget jeg praktiserer ;)

For tiden har jeg gang i to mindre projekter:


  • Maling af mistbænke og vinduesrammer til samme
  • Maling af "køkkenhavedims" - forklaring følger, når projektet er klaret


Derudover har jeg også taget hul på de to større projekter "Forårsklargøring af udestuen" og "Maling af plankeværk"....

.... men årets største projekt er helt afgjort forarbejdet, der skal gøres, før jeg kan få lagt en sti igennem bedene!

Jeg startede så småt i går med at markere stiforløbet med bambuspinde, så jeg kunne danne mig et overblik over hvilke planter, der skulle flyttes.


Inden stierne kan anlægges, har jeg dog en del planter, der skal flyttes, da de står hvor stien skal være. Det begyndte jeg på i dag.

Allerførst fik jeg dog luget det blå bed færdigt. (De gule narcisser og krokus, der står i bedet, får lov at blive stående indtil videre. Formentlig indtil næste forår, hvor jeg - forhåbentlig - er færdig med de større haveomlægninger og har mere tid til "finpudsning" af bedene.)

Opdagede i den forbindelse, at tre af de mere sjældne akelejer jeg såede sidste år (Nu har jeg dog glemt navnet...det dukker op når de blomstrer - måske 'Chocolate soldier'?!) faktisk ser ud til at blive til noget alligevel. Jeg venter spændt.

Efter lugningen flyttede jeg så de planter, der stod i vejen og fandt nye pladser til dem i bedet. Dernæst gik jeg i gang med at gøre plads til en lille udvidelse af buksbomhækken. Forrest til højre på billedet nedenfor.


På første billede er der en del bar jord; det er der hvor der stod en buksbomhæk som opdeling mellem det blå bed og det overvejende blåt bed.

Hækken var dog ved at blive kvalt hver sommer af katteurten, så den skulle flyttes - og det blev den så. Ligesom jeg også fjernede to buksbom ind til Flammebedet (pga. den kommende sti) 

Jeg fik derved endelig lavet den afslutning på det blå bed, som jeg ønskede.

Nu håber jeg så bare, at hækken etablerer sig godt...og så ser jeg frem til at klippe den, så den bliver jævn igen.

Endnu ser bedene lidt tomme ud, men vi er jo altså også kun i slutningen af marts.

Til allersidst fik jeg plantet de mandstro og storkenæb jeg købte på havemessen i Malmö - og desuden lagt de anemoner jeg købte samme sted.


Jeg er superglad over at have nået så meget i dag, for jeg ved ikke lige hvornår jeg igen får tid (og tørvejr) til at tilbringe så mange timer derude...forhåbentlig næste weekend.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar