lørdag den 9. juli 2011

Syv timers havearbejde og et bad senere

Jeg skal lige love for jeg fik knoklet igennem i dag - nåede faktisk længere end jeg troede :o) Først blev flammebedet luget - ikke fordi det var slemt, men der var dukket noget ukrudt op i løbet af den sidste uge.

 Dernæst blev græsset "tæsket" og jeg fik renset mine buksbom-børn for diverse spirende solsikker og andre ikke-ønskede planter - og derefter blev de flyttet lidt væk fra fuglefodringspladsen. Så er der håb om, at der ikke spirer så mange solsikker i dem mere :o)

 

 De fleste af dem ser ud til at være okay - endnu da :o) Efter det tog jeg mig sammen og gik i gang med at luge det "forsømte" bed - efter først at have fyldt jord i renden bagerst...!

 

Da jeg således havde fået noget ledigt jord, var det på tide at få plantet alle de planter min mor slæbte med over til mig i sidste uge. Nellikerne er lyserøde, og skal derfor slet ikke stå i dette bed, men indtil videre gælder bedet som "planteparkering" indtil jeg får ryddet mere græs.

 

 Apropos nellikerne, så havde jeg først "skruet" en del ned i det lyserøde bed (efter først at have flyttet nogle nepeta til et andet sted) - ligesom jeg satte nogle i forhaven og resten altså her i parkeringen. Og nu vi er ved nepetaen (katteurten) så klippede jeg dem jeg flyttede ned og lagde afklippet i udestuen for at se, om Speedy overhovedet var modtagelig for deres duft. Billedet taler vist for sig selv:



De næste 10-15 minutter bestilte han ikke andet :o) Efter en hyggelig telefonsnakspause klippede jeg de visne blomsterstande ned i de lyserøde bede - dét pyntede gevaldigt.

 

Det kan måske anes, at der er skruet små nelliker ned henne ved den anden nellike. Nu er jeg så færdig med den "store" del af haven.

I morgen gælder det så havedelen mod syd, hvor der ikke er nær så meget at lave, eftersom der ikke rigtig er nogle bed - til gengæld er der temmelig højt græs....!

 Lige på hjørnet mellem de to have-dele opdagede jeg i går, at den ene af mine clematis (Italiensk skovranke - clematis “Etoile violette” ) var sprunget ud:

 

 Den er ikke grim :o) Det er den anden nu heller ikke - den jeg ikke kender navnet på:

 

Den er helt og aldeles fantastisk smuk. Nu vi er ved smukke blomster, så er jeg ret vild med artiskokken. Den er anderledes, men også smuk.

 

Eftersom den har været sat helt til med lus, har jeg måttet sprøjtet den med Calypso, så derfor kan jeg ikke spise den - det havde jeg nu heller ikke rigtig overvejet, da jeg har anskaffet mig den som prydplante pga. dens sølvfarvede blade.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar