mandag den 18. marts 2013

Det griber om sig...

...det der såning.

Jeg skulle jo egentlig blot lige så "et par frø"...hm.. men inden jeg fik set mig om, havde jeg fået sået temmelig meget.

Kender du mon det?


Heldigvis havde jeg været forudseende og indkøbt to sko-bakker for en tyver stykket, inden de forsvandt fra Brugsens vinter-vareudbud.

Det er jo noget nemmere - og bedre for frøene - at vande nedefra.

Tror forøvrigt jeg vil en tur forbi Bygma en af dagene og se om de ikke skulle have nogle skobakker liggende endnu. Jeg skal jo helst ikke gå ned på udstyr ;)

 Her ses de fleste af dagens potter og bakker, men nede på gulvet står der også et par større potter med nysåede frø.

De kan forøvrigt anes her nederst til venstre i billedet - under bordet.

Hvad har jeg så sået?

Fandt nogle latyrusfrø (taget af de 'Black Knight' og 'Matugana' jeg havde i haven i sommers) i udestuen, som jeg for sjovs skyld smed i et par store potter og stillede på gulvet. 
Så må vi jo se, om de overhovedet bliver til noget. 
Det er nogle frø, jeg har glemt at få sorteret i efteråret pga. rygproblemerne.

Derudover har jeg sået:

Dianthus Barbatus 'Homeland'
Opiumsvalmue 'Black paeony'
Akeleje 'Chocolate soldier'
Akeleje ' Miss M.I. Huish'
Akeleje 'Mini Star' (japansk akeleje)
Akeleje 'Blue Barlow' (Taget fra haven, så de kan jo have krydset sig)
Digitalis (fra haven)
Valmue 'Fire Poppy' (Fra Chelsea Physic Gardens frøsalg) 
Valmue 'blå bjergvalmue'
Gillyflower (Fra Chelsea Physic Gardens frøsalg)
Japansk lygte Physalis Alkekengi

og sidst, men ikke mindst frøene fra JOC:
 
Digitalis, hvid
Lupin regalis 'Band of Nobles mixed'
Hvid kongelys Verbascum 'Snow maiden'

...og hold da så lige op, hvor det ser voldsomt ud, nu jeg får skrevet det ned... ;) Det vildeste er dog, at jeg SLET ikke er færdig med at så..!

Jeg mangler stadig at få sået:

Fem slags duftlatyrus (Okay, er tyvstartet lidt i dag...)
Zinnia 'Envy'
Tagetes 'Vanilla'
Tropaeolum ' Ice Age' og 'Peregrinum'
Klokkeranke (Det skal vist ske snart!)
Pragtsnerle 'Star of Yelta'
Brudeslør
Morgenfrue
Husløg

Derudover er der jo en del til køkkenhaven, men de skal jo næsten alle sås direkte i højbedene, så der har jeg god tid...i særdeleshed med de nuværende udetemperaturer omkring nul!

spidskål
ærter
bønner
pralbønner
pluksalat og iceberg
radiser
bladbede
frilandsagurk
asieagurk
gulerødder

 Som en lille bonus, er min hovedpine NÆSTEN helt forsvundet :)

2 kommentarer:

  1. TACK för hälsningen på min blogg.Kul att du läst tidningen :-)
    Det var inte dåligt vad med frön du sått!Jag försöker att så sånt som kan stå ute tills det gror men såklart blir det en del inne sådd oxå.
    KRAM från mig!

    SvarSlet
  2. Hej Helena

    Jeg køber de svenske haveblade hver gang jeg er derovre - det er jeg rimelig tit, da min mor bor i Skåne :)

    Det er første gang jeg sår i udestuen - men det burde vel kunne lade sig gøre. Der er i hvert fald lys nok :D
    Indenfor er her jo fyldt op allerede.
    Må helt sikkert have mig endnu et "sæt" Nelson lys + stativ + pluggbokse næste sæson - der er lige plads til et mere på mit bord (Hvis jeg flytter de ting, der normalt står der...haha..)

    SvarSlet