tirsdag den 7. oktober 2014

Lidt mere om akvariet

Beklager, men her kommer lige endnu et indlæg om akvariet...men det er kun fordi jeg ikke har kunnet komme på et haverelateret emne...! ;)

-----

Som barn havde jeg akvarium i et par år (60 l) og igen i starten af 20erne (200 l), hvor min daværende mand var vild med at have akvarium.

Jeg havde ikke troet, at jeg nogensinde skulle have akvarium igen....og da slet ikke, at jeg igen ville blive interesseret i akvariefisk, men min gamle interesse er altså vågnet op. (Jeg foretrækker dog bare at kigge på fiskene og evt. fodre dem...så må manden tage sig af det praktiske såsom rengøring, filter, temperatur osv.. - det gør han dog også gerne.)

Især interesserer det mig at fotografere fiskene, men, at kunne tage ordentlige billeder af samtlige fiskearter - med en Ipad - kræver noget træning, i særdeleshed når det gælder de aktive fisk...

Scalarerne er rimelig nemme at forevige...


Det samme er pansermallerne i forgrunden, da de ofte ligge stiller...hvilket man ikke kan sige om de røde neonfisk i baggrunden...)


Den mest livlige fisk er denne malle (som vi har to styk af), som flintrer rundt for et godt ord...tror jeg har taget mindst tyve fotos....disse blev de bedste!



En af mine absolutte yndlings-akvariefisk er pragtsmerlingen, som er lige så aktiv som mallen ovenfor, men som dog bevæger sig lidt langsommere...


Til gengæld er det ret nemt at tage fotos af akvariets to store maller  - her den store af dem.


Maller har altid haft min interesse...jeg har dog aldrig før haft så store krabater. Den store er omkring 26 cm lang, den "lille"...omkring 24 cm.

Jeg synes ikke den er særlig pæn, kan meget bedre lide pansermallernes udseende, men den er meget interessant at kigge på...


...især når den rasper ruden fri for alger...som nedenfor:


...og nu må jeg hellere stoppe igen...det er trods alt mest en haveblog det her ,)

2 kommentarer:

  1. Sikke da en malle du har. Hvor stor er den?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rene. Den store er ca. 26 og den lille 24 cm lang.

      Slet