torsdag den 31. januar 2013

Anlæggelse af det lyserøde bed

Da jeg jo - endelig - har fået adgang til alle mine fotos igen, vil mange af billederne aldrig have været vist før.

Da jeg flyttede ind i december 2010, var min have vist at betragte som en "typisk" rækkehushave; med en dominerende græsplæne og så forholdsvis smalle bede langs kanten og masser af bar jord mellem mange af planterne.

Kort sagt; ikke lige min stil, da jeg er temmelig inspireret af en vis hr. Dalby.



...og nej, havenissen er ikke sat af mig, men af de forrige ejere.
Han er rågrim, men min elskede nevø har døbt ham "Helmuth", så han får lov at blive :) (Om sommeren er han rimelig dækket af planter)
Jeg var lidt på bar bund mht. viden om, hvordan man anlægger "rigtige" bede.

I min gamle have (20m2) satte jeg bare planter og løg ned, hvor der lige var plads, uden overordnet plan.

Onde tunger vil måske påstå det samme gør sig gældende i denne have, eftersom jeg arbejder uden deciderede haveplaner - det mener jeg nu ikke ;)

Jeg arbejder spontant; Jeg får en ide - og så fører jeg i de fleste tilfælde ud i livet - og det er allerede sket mere end en gang, at jeg arbejder på flere projekter ad gangen.

Men indtil videre synes jeg nu det går fint. Haven udvikler sig nemlig lige præcis i den retning jeg ønsker.



Noget af det første jeg ville have, var buksbomhække til at markere bedene.

Derfor bestilte jeg ca. 200 hos den familiegren-der-er-buksbom-gartnere. Min mor ville så komme med dem i starten af april 2011. (11. april)

Afmærkningen af bedene klarede jeg med en bunke bambuspinde, ligesom jeg fik gravet ud, så hækken kunne plantes med det samme den ankom.



Sådan gik det nu ikke, for jeg havde fået det indtryk, at planterne blot ville være 10-15 cm høje...de var nærmere 30-40 cm høje og så måtte jeg jo i gang med at udvide planterenderne - temmelig meget, eftersom større planter rækker til mange flere meter!



Mens jeg gravede lå buksbommene i skyggen og blev med jævne mellemrum overdænget med vand omkring rødderne. De havde jo tilbragt mange timer i en bil.

Jeg gravede og gravede, men måtte til sidst stoppe, da det var blevet næsten bælgmørkt - og jeg forøvrigt var helt smadret. Tung lerjord, kørt sammen af tunge maskiner er ikke nem at grave i.

Pga. risikoen for traktose blev hækken plantet i helt ny købejord, så den ikke skulle kæmpe med den hårde lerjord lige med det samme. (Det betød så også, at jeg fik bunkevis af overskudsjord - hvoraf størstedelen senere blev brugt som "bund" i højbedene)

-

Her ser I det, der skal blive til det lyserøde bed: buksbommene er blot sat ned i renden og har fået smidt lidt jord omkring rødderne....og jeg er på vej i seng.



Det tog mig sammenlagt fire dage at få plantet alle 196 buksbom. Jeg havde jo kun eftermiddage og aftener til rådighed, eftersom jobbet også skulle passes.



Efter alle hække var plantet kunne jeg så endelig komme i gang med at anlægge bedet.



Først begyndte jeg at grave græsset væk inde i bedet, men det var alt for hårdt med en spade - det var FØR jeg anskaffede mig en greb - så i stedet hakkede jeg græstørven af jordklumperne og formede en lille bakke ovenpå fiberdugen.



Efter at have blandet ny jord i den gamle, kunne jeg så endelig begynde at tilplante d. 21. maj 2011.



6. august 2011



I betragtning af at det var mit første bed, anlagt fra bunden, var jeg ret godt tilfreds med det den sommer.





Sæsonen 2012 startede med at være temmelig brutalt ved bedet (og andre bede), eftersom der skulle graves net 30-40 cm ned langs hele plankeværket, som et led i kattesikringen af haven.

Det betød jo, at der blev jokket gevaldigt rundt i bedet - og mine høstanemoner blev ikke ret høje i år sammenlignet med sidste år, for den behandling brød de sig godt nok ikke om...de overlevede dog.



Vinteren havde også været hård ved nogle af mine storkenæb fra den gamle have, men heldigvis var der en, der overlevede.



Efter kattesikringen var kommet på plads, kunne jeg så tage mig af det lyserøde bed - og desuden lade tiden arbejde for mig.

D. 29. april blev kræene sluppet løs i haven - til deres store glæde.

Her er det lykkedes mig at få dem alle tre med på samme billede - det sker ikke så tit.





Efter denne sæson vil jeg næsten gå så vidt som til at sige, at bedet er færdigt - men det ved jeg jo godt, at det ikke er.

Der er altid plads til forbedringer/ændringer.



Der er f.eks. næsten ingen løgplanter i bedet, blot et par hyacinter.



I efteråret lagde jeg dog 25 tulipaner 'Don Quichotte', som gerne skulle blive til noget, medmindre kattene har fået gravet alle løgene op...!

Det var så historien om tilblivelsen af mit lyserøde bed.

I løbet af weekenden får jeg nok skrevet nogle flere før - og -efter-indlæg, for selvom haven kun er på 200m2, så er det jo kun fantasien (næsten!) der sætter grænser.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar