mandag den 28. januar 2013

Flere gamle fotos

Min søde mor har været i fotoalbummerne og sandelig om ikke hun fandt lidt flere havebilleder fra min mormors have i 50'erne, som hun scannede og sendte til mig i går aftes.

De har også haft høns og en sindssyg hane, der hed Johan :)

Det synes jeg er sjovt, da jeg flere gange har overvejet at få et par høns - men jeg har altså ikke plads, medmindre jeg dropper mit surbundsbed...og det gør jeg ikke!

Mens jeg sad og kiggede de gamle billeder af både hus og have igennem, opdagede jeg sørme et bekendt møbel.. :)



Min mormors gamle skænk (eller hvad sådan et møbel nu hedder) der dengang i 50'erne var lakeret mørkebrunt. Udover skænken var der et spisebord + stole samt en servante - også mørkebrune.

Kan huske at min mor en gang i 80'erne knoklede i flere uger/måneder med at få dem renset - ikke afsyring - og ombetrukket (stolene, altså!) og at det blev en helt "ny" og meget smuk spisestue.

Da min mor så flyttede til Skåne, overlod hun spisestuen til mig og den står hos mig den dag i dag. Den skiller jeg mig ikke frivilligt af med.



Jeg elsker træets varme glød og passer godt på møblerne.

Da jeg flyttede ind i mit hus, blev alle stole (8 styk) forøvrigt ombetrukket, så de blev pæne igen.



Det er ikke fordi jeg ikke kan lide nye møbler, men jeg holder nu mest af de af mine møbler, der har tilhørt familien i flere generationer.

Udover den omtalte spisestue, har jeg også en dragkiste, hvis maling er begyndt at skalle lidt hist og pist, så den vel egentlig burde males, hvis ikke det var fordi denne "afskalning" er autentisk. Sidste gang den blev malet var vist i slutningen af 60'erne og det var min far, der gjorde det -> mere historie :)

Jeg er generelt ikke særlig begejstret for "fabriks"-slidte møbler, som boligblade ofte svælger i, men min egen dragkiste elsker jeg. (Moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt...Haha.)

Den er så også det eneste møbel, der ser lidt slidt ud. Andre malede møbler bliver malet, når de begynder at se slidte ud.

I min have maler jeg også; højbede (pallerammer) plantebord, bænk og (når jeg har anskaffet dem) havestole.

Alt bliver malet sort, mest for at tingene har et ensartet præg - og forøvrigt er umalede pallerammer grimme med alle reklamerne på! - men jeg har egentlig ikke tænkt mig at det skal males igen.

I haven må tingene jo gerne se lidt slidte ud -> patina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar