fredag den 3. juli 2015

Noget af det, der blomstrer i haven lige nu.

I går viste jeg billeder af min 'Lykkefund'.

Det var dog ikke det eneste jeg fotograferede i haven, da jeg var ude med kameraet i går, så her kommer nogle flere billeder:

Jeg har jo også en Helena Hybrida', gætter jeg på den hedder, så den kommer der lige nogle billeder af:








Og nu til noget andet end roser. 

Denne smukke blå akeleje har selvsået sig i mit surbundsbed....den får lov at blive stående.


Dahliaer, her 'Arabian Night'


'Seattle'

og, 'Striped Volcano'


Et par storkenæb, mener denne er 'Summerskies'.


Denne husker jeg ikke lige navnet på i skrivende stund.


De hvide tobaksblomster er sprunget ud.


Bierne har en fest omkring katterurten; det summer dagen lang. Katteurten er lige blevet klippet hårdt IGEN, for den breder sig ustyrlig meget, selvom jeg har tyndet meget ud i antallet af planter af flere omgange.


Squashplanterne er i fuld sving....


...og tomaterne er begyndt at få farve, indtil nu er det dog kun 'Red Profusion', der er godt i gang. 'Tumbling Tom' har fået den første orange tomat, mens 'Black Cherry' og 'Datterino' endnu kun har grønne tomater.


Det varer heller ikke længe, før vi kan smage de første kartofler, det glæder vi os til.


Clematis Alpinas smukke frøstande.


En af "krokustønderne' har fået et par sommerblomster. I den anden skal jeg også have plantet nogle sommerblomster, men har bare ikke nået det endnu.


Til sidst min smukke blå storkenæb, som er næsten lige så blå i virkeligheden....især i aftenlys :)¨


Når jeg skriver indlæg som dette, irriterer det mig forøvrigt voldsomt, at jeg ikke kan huske navnene på mange af planterne (og altid glemmer at kigge efter om skiltet stadig er sat ved siden af planten.) 

Må indrømme at min hukommelse desværre ikke virker optimalt for tiden, (Formentlig pga. stressen) 
Visse ting, herunder plantenavne, husker jeg nu som en "hullet si", hvis man ellers kan sige det sådan. Det er altså frustrerende.

4 kommentarer:

  1. Lykkefund fortjente bestemt sit helt eget indlæg, men din have vrimler jo med smukke motiver. Dahlierne synes jeg er utroligt tidligt på den.

    SvarSlet
  2. Kære Esther.
    Så mange overflotte blomster du har. jeg kan ligefrem fornemme duften af de forskellige. Jeg kan se at du foruden roser og kan lide storkenæb. Dine er flotte. Jeg har desværre kun de almindelig enkelt bladet, men den dobbelte eller flerdobbelte er bare overskøn. Den må på min liste over de jeg skal have fat i.
    Mit næste planteskole besøg tror jeg bliver et dyrt besøg.

    Det med navne tja er det så vigtigt. jeg synes det ikke da jeg nok skal finde frem til den, hvis jeg skal finde den i en bog på nettet. familienavnene kan jeg for det meste huske, og så er jeg tilfreds. Det kan ikke betale sig at blive frustrerende, for hvis det er pga stres, så skal de nok komme igen de navne.

    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
  3. Nogen gange smutter navnene bare for at komme tilbage lidt efter, jeg glemmer også somme tider at kigge på skiltene, så lader jeg være med at bruge det billede :)
    Flotte roser og andre blomsterbilleder, for ikke at tale om tomaterne, men dem har du jo været foran med længe.
    Godt du har ferie nu, så du kan stresse af.

    SvarSlet
  4. Hej Esther
    Jeg husker også som en hullet si, og det med plantenavne det er en by i Rusland. Lidt hænger der dog ved med tiden, mine roser er begyndt at få skilte på det er meget nemmere især når det er dem med underlige navne :o)
    Jeg elsker geranium, dine er flotte i sær den dobbelte.
    Nu varer det ikke så længe så skal vi holde Dahlia fest, os der gik en lille smule Amok inde hos Blomsterverdenen. Mine er på samme stadie som dine i udspring.
    Husk nu at læne dig tilbage og nyde ferien.
    Kh Linda

    SvarSlet