torsdag den 19. februar 2015

..og solen tittede frem :)

Hele tre timer blev det til i haven idag - og hvor var det dog bare skønt.

Jeg kunne dog godt have været den stride blæst foruden, men jeg kunne nu godt holde varmen, da jeg var indpakket i dynejakke, pandebånd og handsker - og desuden bevægede jeg mig jo hele tiden.

Det første jeg gik i gang med var at klippe clematis ned.

Her er det de tre 'Tangutica', 'Golden Tiara' og 'Etoile Violette', der vokser omkring 3 meter på en sæson og derved dækker hjørnet fuldstændig af, der bliver klippet kraftigt ned.


Her ses hvordan de ser ud, når de er i blomst.



Efter clematis-nedklipning var næste projekt at få rengjort Sydhavens lange bed og klippet elefrantgræsset i forhaven ned. Dét pyntede gevaldigt.

Jeg måtte dog opgive at få alt fejet sammen. I sådan en strid blæst er fejning af løse, lette blade ikke lige det nemmeste!

Efter min sene frokost var solen dukket op, da jeg kom udenfor igen :)


De helleborus jeg købte for en måneds tid siden plantede jeg i skyggebedene.

Indtil nu har de stået i udestuen, men jeg er ved så småt at rydde op derude, så jeg kan få lagt mine nyindkøbte dahlier til forspiring meget snart i udestuen (Godt pakket ind i fiberdug).

Hvis der så skulle komme hård frost, så må de en tur ud i det isolerede skur.

Til sidst gik jeg en lille tur i haven - og blev en anelse forbløffet, da jeg nåede til surbundsbedet. Jeg havde egentlig ikke bemærket hvor meget mine tre rhodoer er vokset på fire år, men det er da anseligt, synes jeg.

Du må ikke spørge mig, hvilke rhodo'er det er, det aner jeg ikke. Desværre. Fik dem uden navneskilt...!


Her deres størrelse i foråret '11, hvor de lige var ankommet til matriklen. Noget af en forskel.


2 kommentarer:

  1. Ja men dog - fik I endelig sol, det var da dejligt. Jeg sagde netop i morges, da jeg hørte vejrudsigten, sydøstdanmark, så kommer der nok sol til Stevns :)
    Du har godt nok været flittig, de to clematis klæder godt nok hinanden.
    De to af dine rhodoer er Goldflimmer, ja de er groet godt siden du købte dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var så dejligt endelig at få lidt sol.
      Der er faktisk tre clematis, men de to af dem er gule og ligner hinanden meget - der er dog forskel på blomsterne, men den er ikke til at se på afstand :)
      Tusind tak for navnet på de to af rhodo'erne. Det har altid irriteret mig ikke at kende deres navn. Nu mangler jeg så kun at finde navnet på den sidste, men det er nok nemmere, når den er i blomst :) Den har jo ikke særlige kendetegn på bladene.

      Slet