tirsdag den 16. januar 2007

Man skal aldrig sige aldrig!

2007-01-16 15:51:47 2007-01-16 13:51:47 Hvad jeg ville have forsvoret de sidste mange år, ja faktisk det meste af mit liv, har jeg nu ændret holdning til. Faktisk 180 grader! Jeg har altid gjort nærmest en dyd ud af, hvordan jeg simpelthen bare hadede at svede, jeg syntes det var klamt og irriterende, og gjorde hvad jeg kunne for at undgå det. Af samme grund kunne jeg ikke drømme om at dyrke nogen som helst form for motion. Eneste undtagelse var faktisk da jeg fik motorcykel - og det blev sommer; det var/er dælme varmt at køre i 30 grader iklædt læderdragt, men da jeg ikke vil gå på kompromis med min sikkerhed, fandt/finder jeg mig i det. I forbindelse med den livvstilsændring jeg påbegyndte sidste år - skulle jeg jo også begynde at motionere - dét var jeg mildest talt ikke særlig glad for, men nu havde jeg ligesom sat mig i hovedet, at min livsstil skulle ændres, så jeg gav motionen en chance. Da jeg begyndte på mine valgte motionsformer (stavgang og dans) var jeg overrasket over, at jeg ikke svedte fra første sekund. Jeg blev bare varm. Sveden brød kun langsomt frem. Det passede mig dog glimrende, da sved jo var klamt! Efterhånden som jeg kom i bedre form (= da jeg så småt begyndte at komme bare en smule i form!) begyndte sveden også at pible frem meget hurtigere - og pludselig fandt jeg det ikke spor klamt, snarere tværtimod. Jeg opdagede, at jeg faktisk blev i rigtig godt humør af at mærke, hvordan jeg svedte??!!! Jo, det gik rigtig godt. De sidste par måneder er jeg så faldet temmelig meget tilbage til de gamle vaner; ingen motion, men sofaen, når jeg kom fra jobbet. Følte mig totalt drænet for energi og orkede ingenting. Det generede mig voldsomt, men jeg kunne ikke rigtig sparke mig selv i gang, tværtimod var jeg rigtig god til at overbevise mig selv om, at jeg var for træt til at dyrke motion, på trods af, at jeg af erfaring vidste, at en omgang motion ville gøre mig frisk i hovedet! Doh! I løbet af december begyndte jeg så atter på min lysterapi. (Sidste vinter fandt jeg ud af, at jeg led af vinterdepression; en kraftig energidræner!) Efter bare et par "lys-seancer"fik jeg atter lidt gang i dansen - godt nok kun 1x om ugen - men det var da bedre end ingenting. Her i januar er jeg så atter begyndt at give den en skalle - motionen er nu 2-3x ugentligt - og i denne uge har jeg indtil videre overgået mig selv ved at dyrke motion knap 45 min. både i går og i dag. Yndlingsmotionen er at danse til noget "dansevenligt" musik (noget med meget gang i den) - og ind i mellem at lave diverse øvelser; mavebøjninger, rygøvelser etc. Slutter af med udstrækning. Udover at jeg får gang i svedproduktionen, så bliver jeg i ualmindeligt godt humør, mens jeg hopper rundt. Så, motion kan kun anbefales! (Havde nogen sagt til mig for bare 1 år siden, at jeg ville sige sådan noget, ville jeg have benægtet på det kraftigste!) Morale: Man skal aldrig sige aldrig ;o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar