tirsdag den 19. februar 2013

En tur til Lund er godt for haveglæden :)

I Lund (Skåne) ligger der den mest fristende butik:
Jeg kommer rimelig ofte til Lund, og er da sikkert også gået forbi den mange gange i løbet af de sidste 15 år, hvor jeg er kommet der regelmæssigt, men først for et par gange siden opdagede jeg den sådan for alvor - og siden da skal jeg altid lige ind "og kigge." (Artiskok-frøene er købt der.)

Udefra ser den måske ikke ud af det store, men hvis man først er kommet nogle skridt ind i butikken.... så skal man godt nok have en selvbeherskelse af rang - i hvert fald på denne tid af året, hvor man længes så meget og hvor frøposer derfor har den mest fantastisk evne til at hoppe ned i ens kurv/hånd - uden man ser det, hvilket udmønter sig i de særeste udbrud, når man når kassen...!

Af samme årsag er det også med en vis stolthed, jeg kan fortælle, at jeg i dag KUN brugte 10,- sv. kr. på et frøkatalog - og i samme ombæring scorede en lille pose Amarent-frø gratis. Jeg kender slet ikke Amarent, men den skulle være fin i salater - vi får se.

Der må forøvrigt gerne klappes af min selvbeherskelse - for se lige, hvad jeg modstod:





 ...for ikke at tale om "festfyrværkeriet" for enden af butikken...nøøøj!

 

Hånden på hjertet: Jeg kunne KUN modstå, fordi jeg konstant sagde til mig selv, at jeg formodentlig ville kunne finde de samme frø billigere på havemessen, der finder sted om under 2 uger :)

Til gengæld kan man så ikke tale om selvbeherskelse overhovedet, når vi taler HAVEBLADE...men jeg ved jo, det er hvad der sker, når jeg kommer til Lund.

På Københavns Hovedbanegård kan man af rene engelske haveblade kun få "The English Garden" (De andre blade er sådan nogle blandingsblade a la "Home & Garden", som jeg kun sjældent vil bruge penge på; der er for meget bolig og for lidt have i dem) - så jeg benytter mig altid af, at udvalget af deciderede haveblade er meget større i Lund.

I "Pressbyrån" ved Lunds station er det lidt forskelligt, hvad jeg finder af engelske blade - og så er der jo også de svenske (og det norske, som jeg fandt i dag) haveblade

Det nye "Alt om Haven" - som udkommer tidligere i Sverige - stod der forøvrigt også, men det køber jeg først, når det udkommer i Danmark.

 

"Garden Illustrated" fandt jeg i en stor bladkiosk et andet sted i byen.

 

Uanset hvad, så har jeg da lidt læsestof til de næste par dage :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar