fredag den 22. februar 2013

Staudeforedrag ved Marianne Folling

Jeg har været heldig, har jeg. Forleden ringede Eva og spurgte om jeg stadig gerne ville med og høre Marianne Folling.
Jo tak!
Derfor befandt jeg mig på Nykøbing Falsters bibliotek i går aftes fra 19-21.30 til et spændende foredrag om stauder, design og trends. Dette er det eneste billede jeg tog, da lyset i salen var dæmpet og en blitz ville virke alt for forstyrrende. Marianne holdt et meget inspirerende foredrag og jeg fik taget pænt med noter, især navne på "tror-nok-jeg-bliver-nødt-til-at-have-denne-i-haven-planter", hvis I ellers kender sådan nogle? :) Først fortalte hun lidt om planlægningen af et bed og gik derefter over til at fortælle om anlæggelsen af en meget smukt staudebed på 100m2 (Halvdelen af min have!). Foredraget var selvfølgelig krydret med mange fine fotos. Nogle af de tips/ideer jeg fik noteret - Ved at skrive dem her på bloggen, er der håb om jeg også husker dem ude i haven ;)
  • Hvis man har et bed ved en terrasse, er det en god ide med hvide/lyse farver, da det så vil lyse op om aftenen.
  • Vælg sunde sorter (meldug- og svamperesistente)
  • plant bunddække
  • forårsblomster bagerst og ind i mellem
  • laveste planter forrest
  • husk spir og aks (græsser)
  • stedsegrønt
  • fyld ud med sommerblomster
  • bryd en gang imellem reglerne og sæt høje planter "midt i det hele"
Derudover talte hun om sammensætning af stauder; farver, gentagelser, antal, variationer i blomster/blade, monokrome bede, komplementære harmonier, (F.eks. passer échinops og hvid ærenpris fantastisk godt sammen.) og tone-i-tone. Efter pausen så vi først et par eksempler på Anthony Paul og Piet Oudolfs havedesign og derefter fik vi præsenteret mange af de tidligere nævnte planter lidt mere grundigt + en del helt nye.

De stauder jeg fandt interessante - og det var en del! - var:
Phlox
Phlox 'Sherbert's Cocktail' - meldugtolerant
Phlox *Pure Feelings' - meldugtolerant
Phlox 'Mystic Black' - I knop tre uger før de springer ud
Skjolddrager
Sartellaria incana (lyseblå) - langsomtvoksende
Violfrøstjerne
Thalictrum 'Splendide' - hvid/lilla
Thalictrum 'Splendide white'
Klokkefrøstjerne
Thalictrum rochebrunianum - lyslilla - kan frøsås
Akelejefrøstjerne
Thalictrum'Black Stocking' - sorte stængler, grønt løv
Alunrod
Heuchera 'Electric lime' - skal stå i fuld skygge
Heuchera 'Citronelle' - skal stå i fuld skygge
Heuchera ' Plum Royal'
Heuchera - 'Obsidian'
Kvæsurt
Sanguisorba officinalis - mørkerød - meget fin sammen med græsser
Sanguisorba 'Pink Brushes' - lyslilla - bliver MEGET stor - meget fin sammen med græsser Storkenæb
geranium soboiferum 'Starman' - pinklilla/hvid - - meget fin sammen med græsser
Græsser
Sølvaks - Stipa calamagrostis
Diamantgræs - Calamagrostris brachytricha
Lampepudsergræs - Pennisetum 'Redhead'

 Ca. 21.30 var foredraget slut og mætte af indtryk, trillede vi atter mod nord. Her til sidst skal I lige se, hvor smuk himlen var da vi kørte derned.
 

Jeg tog adskillige fotos ud gennem bilruden, men det er ikke nemt at tage billeder med 110 km/t - dette blev dog ganske vellykket, synes jeg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar