lørdag den 16. februar 2013

Skuffet



I går hentede jeg jo "Staudefrøbogen" på biblioteket og stor var forventningens glæde... Desværre var bogen så ikke helt det, jeg havde forventet af en bog om "fra-frø-til-staude".
  • Jo, den ser lækker ud
  • Jo, den indeholder lækre fotos
  • Teksten er såmænd også okay, gentagelser kan jo ikke undgås, når mange frø skal behandles nogenlunde på samme måde...
...men jeg blev altså skuffet, må jeg indrømme.

Skuffet fordi jeg er en totalt novice, hvad angår indsamling af frø fra egne sommerblomster/stauder og derfor kan være noget meget usikker på, hvordan de mange planters frøstande/frø ser ud. (Nogle planter - som latyrus er dog nemme nok!) Et eksempel (Jeg løber risikoen for at blive til grin og udstiller min uvidenhed):

Jeg indsamlede i september det, jeg troede var frøstande (de var i hvert fald brune!) fra klokkeranken... og det morede min fru moder sig kosteligt over..... eftersom jeg blot havde indsamlet de indtørrede rester af blomsten! Mine klokkeranker havde nemlig slet ikke dannet frøstande!

Hvor skulle jeg lige vide det fra?

Min mors klokkeranker havde - heldigvis - dannet et par frøstande, så fremover ved jeg godt, hvordan klokkerankens frøstande ser ud...men hvad med alle de andre planters frøstande?

Der er jeg stadig på bar bund i de fleste tilfælde. Og DERFOR kunne jeg godt have tænkt mig, at der i lige præcis "Staudefrøbogen" havde været plads til billeder af frøstande og frø ved hver enkelt plante. Det ville der have været plads til, hvis billedet af selve planten var lidt mindre.

Nu er "skaden" jo meget begrænset, eftersom jeg blot har lånt bogen, men jeg havde nu satset på, at den også skulle stå i mit havebibliotek. Det skal den så ikke - medmindre jeg en gang finder den til en billig penge.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar