søndag den 6. juni 2004

Chokerende? Måske......Overraskende? Ikke spor.....desværre...

Jeg taler selvfølgelig om unges mangel på historisk viden og her snakker vi ikke en gang om teenagere, men om folk i tyverne der, på trods af man må formode de følger med i nyhederne/læser aviser (inkl. baggrundsartikler for f.x. D-day) ikke aner en pind om vigtige historiske begivenheder! Læs evt. artiklen i BT i dag.

Formodentlig har de haft historie i folkeskolen, men med 1 time ugentlig i 3.-5. kl og 2 timer i 6.-8. kl. og så 1-2 timers samfundsfag i 9. kl. er det begrænset hvor meget, selv en lærer med liniefag i historie, kan nå at lære eleverne.

Så det minimale antal historietimer de har haft, har en del af skylden for deres manglende viden, men jeg tror nu at størsteparten af skylden ligger hos dem selv.

De gider nemlig slet ikke historie: "Det er kedeligt, røvsygt etc."

Hvert eneste år oplever jeg, både som engelsk- og tysklærer at måtte bruge nogle timer på, bare at få givet dem noget ganske basal historisk viden, for at de vil være i stand til at forstå baggrunden for de tekster vi arbejder med i sprogfagene....og det er timer jeg er nødt til at tage fra den almindelige sprogundervisning, hvor timerne heller ikke ligefrem er i overtal, når man tænker på hvor lidt grammatisk basisviden de har!

Eksempelvis kan størsteparten af 10.klasse elever ikke ordklasserne, ergo kan de heller ikke analysere sig frem til at lave korrekte sætninger....nå, men det er en anden snak...tilbage til emnet.

Et par eksempler fra engelskundervisningen, med udgangspunkt i film:

Braveheart - Det er ret umuligt for eleverne at forstå baggrunden for hvorfor skotterne bekæmpede englænderne, når de ikke aner en disse om f.eks. feudalsystemet og livet i middelalderen generelt! Ergo må de lige have et minikursus i det.

Et andet eksempel:

From Hell - Foregår som bekendt i Victoriatidens London (1888) - Her er det nødvendigt, for det første at forklare dem, at Jack the Ripper altså ikke er en opdigtet historie, men noget, der skete "i virkeligheden"!!
Dernæst at få snakket lidt med dem om forskellen på rig/fattig i datidens England, snakke om politiets arbejdsmetoder dengang og forsøge at lære dem noget om at kunne datere en film nogenlunde udfra eksempelvis skuespillernes påklædning, transportmidler etc.

I tysk bliver deres manglende historiske viden endnu oftere tydeliggjort.

Emnet Berlin: Når man beskæftiger sig med emnet Ost/West, kan man slet ikke undgå at komme ind på slutningen af 2. verdenskrig, Berlinmurens opståen/fald, Den Kolde Krig etc. etc. og så er det altså beskæmmende gang på gang at opleve at eleverne ikke en gang kan tidsfæste 2. verdenskrig:
Foregik den ikke i 60'erne?
og aldrig nogensinde har hørt om Den Kolde Krig:
Foregik den ikke om vinteren?
Frustreret

Nogle gange kan jeg virkelig blive frustreret over så ringe deres viden er - for det første fordi jeg så må bruge nogle timer til historieundervisning, som jeg egentlig ikke har, og for det andet fordi jeg synes det er utrolig synd for dem, at de ved så lidt.

Jeg forsøger så ofte det kan lade sig gøre, at arbejde med emner hvortil jeg kan bruge en film eller to, da mange af nutidens unge er ekstremt visuelle - så jeg måske på den måde kan få givet dem lidt historisk viden - men mange af dem får en negativ attitude, så snart noget er "historie".

Det er måske dét jeg har allersværest ved at (ville) forstå, da jeg selv altid har været helt vild med historie. Har altid syntes at historie var noget af det allermest spændende. Selvfølgelig kan man ikke synes at al historie er spændende, men ligefrem at affeje det hele som værende kedeligt, går over min forstand.

Fra jeg lærte at læse, har jeg slugt den ene historiebog efter den anden, historie var et af mine yndlingsfag i skolen,( på trods af at vi faktisk blev direkte overhørt i lektien), på gymnasiet valgte jeg den klassisk-sproglige linje og i dag læser jeg stadig gerne historiebøger, både skøn- og faglitterære - for min egen fornøjelses skyld.

Som jeg nævnte før kan man næppe synes at al historie er lige spændende, f.eks. syntes jeg da det var temmelig dødssygt at lære om f.eks. "Palæstina-problemet" og Kinas historie - i det hele taget har jeg aldrig interesseret mig synderligt for Mellemøsten (bortset fra det, der berørte Hellas' historie) eller Østen. Nok også derfor jeg aldrig har overvejet at tage på ferie til hverken Mellemøsten eller Østen :o)

Til gengæld har jeg (og gør stadig) interesseret mig for:

Danmarks historie (mest fra vikingetiden og frem til i dag)
Det gamle Grækenland
Romerriget
Middelalderen i Europa
Reformationen
Amerikas historie
Begge verdenskrige
Den kolde krig
m. fl.

Min oldgræsklærer på gymnasiet havde et motto:
Man lærer aldrig at forstå sin samtid, hvis man ikke kender sin fortid
- og det kan jeg kun give ham ret i.

Hvordan har DU det med historie? Finder du det kedeligt/spændende? Hvorfor?Hvorfor ikke? Hvilke historiske perioder interesserer dig mest?

Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar